عهد و پیمان‌های انتخاباتی در خاش


عهد و پیمان‌های انتخاباتی در خاش

زاهدان - ایرنا - تبلیغات انتخاباتی در شهرستان خاش مرکز حوزه انتخابیه خاش سیستان و بلوچستان با شیوه‌های سنتی و بهره‌گیری از فضاهای مختلف رسانه‌ای و مجازی انجام می شود که عهد و پیمان بستن انتخاباتی با ویژگی و عطر و رنگ قومیتی از شیوه‌های مختص به این منطقه است.

برگزاری انتخابات از سال‌های نخستین پیروزی انقلاب تاکنون در کشور از جمله حوزه انتخابیه خاش با مشارکت گسترده مردم همراه بوده که در این میان عهد و پیمان بستن و وفاداری به آن به عنوان یک اصل پذیرفته شده اسلامی نقش مهمی در این عرصه داشته و همچنان با قوت در این حوزه انتخابیه استمرار دارد.
هم قسم شدن در حمایت از کاندیدای انتخاباتی مجلس یازدهم در شهرستان مرزی خاش تازگی ندارد و در انتخابات های پیشین نیز وجود داشته و مردم این منطقه بر حسب دستورات اسلامی و با هدف رفع مشکلات از جامعه و رسیدن به مطالبات و به نمایش گذاشتن انسجام و وحدت یکپارچه خود همچنان به آن پایبندند.

حاکم بودن گرایش های سنتی قومی و طایفه ای موجب شده تا بزرگان و ریش سفیدان قبایل و طوایف همچنان ایفاگر نقش هدایت گر و منسجم کننده طایفه باشند بطوریکه تاکنون در هر یک از انتخابات گذشته مجلس، شوراها و ریاست جمهوری به خوبی خود را نشان داده است.

تصمیم سران و بزرگان برای اعضای هر طایفه از اهمیت زیادی برخوردار است و در واقع ریش سفیدان و بزرگان نقش میانجی و برقرار کننده صلح و دوستی در میان طوایف ایفا می کنند و همین مساله موجب شده تا بسیاری از مردم منطقه به این قشر بها بدهند و از تصمیم آنان پیروی کنند.
احمد ریگی از شهروندان خاش گفت: اکثر مردم این شهرستان وابستگی های قومی، طایفه ای و خویشاوندی دارند و همین مساله زمینه ساز وحدت و همبستگی آنان شده است، تشکیل ائتلاف های وحدت آفرین با حضور و هدایت علما و بزرگان و ریش سفیدان و عضویت اعضای طایفه نتیجه همین همبستگی هاست و معمولا در کارهای مهم برای رسیدن به هدفی مشترک با هم عهد و پیمان می بندند تا خدای ناکرده خللی در کارشان ایجاد نشود.
وی افزود: حضور در انتخابات به عنوان وظیفه ای شرعی و دینی همواره مورد توجه مردم بلوچ و اهل سنت این منطقه مرزی بوده که این مهم در چند روز گذشته در مقابل ستادهای تبلیغاتی بخوبی مشهود بود، شاید این مزیت مهم در سایر نقاط کشور وجود نداشته باشد.
عبدالعظیم قلندرزهی نیز با تاکید بر اینکه تشکیل ائتلاف های وحدت و عمل کردن به وعده ها و پایبندی به پیمان های داده شده گامی مهم برای مقابله با توطئه های دشمنان به شمار می رود اظهار داشت: حضور پرشور مردم این شهرستان مرزی در راهپیمائی و گرم نگهداشتن تنور انتخاباتی و آماده شدن برای خلق حماسه باشکوه دوم اسفند در راستای حمایت از نظام اسلامی بوده و قطعا در این منطقه مرزی با تمام توان و قوت از ارزشهای اسلامی و انقلابی صیانت می شود و مردم ما در ۴۰ سال گذشته این مهم را نشان داده اند.
الله بخش جمالزهی از فرهنگیان خاش بیان کرد: کنترل احساسات جوانان و پیشگیری از تخلفات و بد اخلاقی های انتخاباتی در ستادها و ائتلاف ها و وفای به عهد کاری بسیار پسندیده بوده که در این شهرستان مورد توجه قرار دارد.
وی افزود: خاش به سرزمین قبائل و طوایف سیستان و بلوچستان شهرت دارد و در آن دهها طایفه اصیل و ریشه دار و دهها تیره وابسته به آنها وجود دارد که سرمایه ارزشمندی برای اسلام و نظام و میهن هستند.
جمالزهی اظهار داشت: در انتخابات مختلف شوراها، ریاست جمهوری، خبرگان و مجلس شورای اسلامی شاهد گردهمائی توده های مردمی خاش بوده و هستیم که در قالب شکل دادن ائتلاف ها، پایبندی به عهد و پیمان ها و در حمایت از نامزدهای انتخاباتی انسجام و ابهت خود را نشان می دهند.
حسین تمندانی از اعضای سابق شورای اسلامی شهر خاش نیز گفت: مردم این منطقه چندین سال است که با شرکت در انتخابات نخست با مقام معظم رهبری عهد و پیمان بسته و وفاداری خود را به نظام نشان می دهند و بعد از آن با وفای به عهد و پیمان های انتخاباتی به حمایت از فرد مورد نظرشان می اندیشند که این اصل مهم ریشه ای اسلامی دارد و مردم این منطقه به شدت به آن پایبندند.
رضا شهدادی هم بیان کرد: در زمان انتخابات اگر عهد و پیمانی بسته شده همه افراد طوایف خاش با تمام توان و مال و سرمایه خود به صحنه می آیند و با تعصب و غیرتی مثال زدنی از فرد مورد نظرشان حمایت می کنند و با امکانات خودرویی شان حتی افرادی دیگر را از شهر و روستا و با هزینه های شخصی به پای صندوق های اخذ رای می کشانند، بنابراین این موضوع خیلی ارزش دارد و نشان دهنده فهم و درک و شعور و بینش بالای انسانی این مردم خوب و نجیب است.

حوزه انتخابیه خاش شامل شهرستانهای خاش و میرجاوه و بخش های نصرت آباد و کورین زاهدان دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

هم اینک ۶ نامزد انتخاباتی متشکل از چهار مرد و ۲ زن در صحنه رقابت حضور دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری