برای روایت درست سیل، من کوچه به کوچه در پلدختر میچرخیدم


برای روایت درست سیل، من کوچه به کوچه در پلدختر میچرخیدم

​جواد موگویی مهمان برنامه ی «شب روایت» گفت: وقتی سیل و زلزله می آید هر کسی هر جایی هست باید بیاید اما در سیل بهترین کمکی که میشد انجام داد این بود که روایت کنم.من در سیل لرستان سعی میکردم لحظه به لحظه را بنویسم یعنی ممکن بود فردا شرایط بهتر یا بدتر شود.در بحران لحظه به لحظه شرایط فرق میکند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، بیست و هشتمین برنامه ی شب روایت که در شامگاه سه شنبه شب 29 بهمن پخش شد با حضور جواد موگویی نویسنده و پژوهشگر و روایتگر سیل استان لرستان و خوزستان در فرودین ماه 98 به موضوع روایت بحران و بحران روایت اختصاص داشت.

جواد موگویی در پاسخ به این سوال که چرا کسی که کارش کتاب نوشتن و ساخت مستند است سر از روایت نگاری بحران درمی اورد توضیح داد:اینکه چرا من وارد شدم خب کسی نبود و وقتی سیل و زلزله آمد هر کسی هر جایی هست باید بیاید اما در سیل بهترین کمکی که میشد انجام داد این بود که روایت کنم.

روز 14فروردین بعد از 30 ساعت از سیل ،من به پلدختر رسیدم .ساعت دوازده و نیم ظهر شروع به کار کردیم و رفتیم ببینیم در شهر چه خبر است و رسیدم به محله های سازمانی و عکس گرفتم و اولین پست را در صفحه ام با این محتوا که اینجا "آب نیست،برق نیست ..."گذاشتم برای این پست چون اصلا اینترنت نبود از بچه های سپاه یک موتور گرفتم و 50کیلومتر به سمت اندیمشک آمدم و بعد از این پست به دلیل نبود اینترنت هیچ خبری از صفحه ام نداشتم.ظهر ها کار میکردیم و شب ها به همین صورت موتور یا ماشین میگرفتم و حدودا 30تا40 کیلومتر به سمت اندیمشک می امدم تا انتن بیاید و بتوانم در صفحه ام پست بذارم و چون وقت نداشتم فقط میدیم که پست ها بازخورد خوبی داشته و نظر های زیادی زیر پست ها می آمد .بعد از آن فهمیدم من روایتگر اول در سیل هستم و سایتهای خبری زیادی از پست ها و روزنوشت هایم استفاده میکردند.من در پل دختر نمیدانستم چه اتفاقی در صفحه ی من افتاده و مردم می آمدند و میگفتند من با پست شما به اینجا آمده ام .من برای اینکه بتوانم این روایت ها را بنویسم کوچه به کوچه در پلدختر میچرخیدم.

این نویسنده و روایتگر در خصوص ویژگی های روایت خود افزود:به نظرم اولین چیز صداقت است و این به آن معنا نیست که مصلحت ها را نبینی .من سعی میکردم لحظه به لحظه را بنویسم یعنی ممکن بود فردا شرایط بهتر یا بدتر شود.در بحران لحظه به لحظه شرایط فرق کند و بعضی ها میگفتن شما دارید سیاه نمایی میکنید و ما آمدیم ودیدیم اوضاع خوب است. در این شرایط خب نگار باید قلمش بلرزد و مواظب باشد چه مینویسد.تجربه ی من برای روایت بحران از حادثه ی پلاسکو بود که من 9 روز کامل در قرنطینه ی پلاسکو بودم و فیلم میگرفتم و از آنجا تجربه گرفتم و تجربه ی اندک روزنامه نگاری هم به من کمک کرد.

جواد موگویی در باره ی سیل بلوچستان و حساسیت کم جامعه نسبت به این سیل اظهار کرد:من در سیل بلوچستان هم روایت مینوشتم اما حساسیت مردم نسبت به این سیل کم بود در حالی که من معتقدم این سیل نسبت به سیل لرستان بدتر بود و اینجا عقبه ی معیشتی مردم کامل از بین رفت.

جواد موگویی در برنامه ی شب روایت در خصوص حوزه ی کاری خود اینکه مستند ساز است یا نویسنده ی کتاب گفت:من روایتگر هستم و تاریخ انقلاب در دهه ی 60 را روایت میکنم .من هم فیلم میسازم هم کتاب مینویسم .فیلم تاثیر زیادی دارد اما کتاب در تاریخ می ماند من علاقه ای به مستند سازی ندارم اما مجبور هستم که با مخاطب پیش روم.سوژه هایی که من انتخاب کردم نه فیلمی درباره شان بود و نه کتابی.در مورد بعضی موضوعات در دهه ی 60 مثل شهادت دکتر حسن ایت حتی یک ویژه نامه هم نبود و من این منبع را با مصاحبه ها تولید کردم.

«شب روایت» به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده پخش می شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قتل همبازی توسط دختربچه 10 ساله!