بومی‌سازی سامانه تحلیل شبکه‌های مخابراتی با بیش از 20 میلیارد تراکنش در روز


بومی‌سازی سامانه تحلیل شبکه‌های مخابراتی با بیش از 20 میلیارد تراکنش در روز

تهران- ایرنا- سامانه نظارت و تحلیل شبکه‌های مخابراتی با نام کنکاش توسط گروهی از محققان ایرانی در کشور با قابلیت بیش از 20 میلیارد تراکنش در روز بومی‌سازی شد.

علی سلیمانی از محققان این طرح روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا در این خصوص افزود: این سامانه که با عنوان "کنکاش" عرضه شده به منظور استخراج اطلاعات سیگنالینگ از شبکه مخابرات سیار به منظور تحلیل، عیب‌یابی و کیفیت بخشی شبکه استفاده می‌شود.

طرح کنکاش که رتبه سوم سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی در بخش پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر را کسب کرده، محصول تلاش گروهی دکتر مرتضی الیاسی، امیر شاه‌حسینی، سعید مومن، رضا کاظم‌زاده، سعید فرهادی، ابوذر استادی، علی موسی‌زاده، شکوفه نوبهاری، علی سلیمانی و اکبر فلاح و طه یوسف‌بیگی در یکی از شرکت‌های فناور ایرانی است.

وی بیان کرد: این سامانه قادر به تشخیص علت و محل ایجاد اشکال است، با استفاده از این سامانه می‌توان از مشکلات کیفی قبل از شکایت مشتریان بر اساس شاخص های تعریف شده آگاه شد و تشخیص داد که در کدام نقطه از شبکه اشکالی ایجاد شده است .

سلیمانی ادامه داد: این سامانه قادر به پایش کیفیت شبکه‌های نسل‌های دوم، سوم و چهارم تلفن‌های همراه است،با استفاده از تجهیزات نرم افزاری و سخت‌افزاری این سامانه می‌توان اشکالاتی که در لینک‌های ارتباطی شبکه‌های تلفن همراه در زمینه مکالمه، SMS و اینترنت ایجاد ‌شده است را تشخیص داد.

وی با تاکید بر اینکه این سامانه تنها سامانه بومی کشور در زمینه نظارت و تحلیل شبکه‌های مخابراتی در کشور است، گفت: این سامانه قادر است اشکالات ایجاد شده در شبکه‌های ارتباطی را به صورت لحظه‌ای و با دقت چند ثانیه تا چند دقیقه تشخیص دهد. به طور مثال اگر در یک نقطه از شهری تماس از دست رفته افزایش یافته باشد و یا پیامک دریافت و ارسال نشود، این سامانه قادر است اشکالات را تشخیص و گزارش آن به واحد فنی اپراتورها ارجاع دهدتا این واحدها نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

این محقق افزود: این سامانه به دو روش مبتنی بر Probe و Probeless تراکنش مشترکان را از اینترفیس‌های مخابراتی جمع آوری کرده و پس از دی‌کد آنها مبتنی بر استانداردهای ۳GPP و GSMA و با محاسبه شاخص‌های کیفی از آنها به عنوان تحلیل و پایش کیفیت شبکه استفاده می‌کند.

سلیمانی گفت: دربرخی موارد اشکالات از سمت مشتریان گزارش می‌شود و ما می‌توانیم با استفاده از این سامانه علت آن را در این سامانه بیابیم و رفع کنیم، علاوه بر آن در صورت بروز اشکالی در تجهیزات مخابراتی و یا سوئیچ‌ها، هشدارهایی از سوی این سامانه به اپراتورها ارسال می‌شود و اپراتورها بر اساس این هشدارها برای رفع مشکل ایجاد شده در شبکه اقدام خواهند کرد.

وی یادآور شد: اکنون این سامانه در اپراتور همراه اول در کل کشور استفاده می‌شود و پس از آن در اپراتور ایرانسل نیز کاربردی شده است، کاربردی کردن این سامانه موجب افزایش رضایت مشترکان از سرویس‌های شبکه تلفن همراه می‌شود.

وی افزود: در گذشته اپراتورها از نمونه خارجی از برخی از کشورهای اروپایی مانند سوئد و فرانسه استفاده می‌کردند ولی به دلیل اینکه استفاده از محصولات خارجی می‌تواند حریم خصوصی کاربران را به خطر بیاندازد، مطالعه در زمینه پیاده‌سازی این سامانه در دستور کار ما قرار گرفت و توانستیم با توسعه آن، محصولی برای پایش شبکه‌های مخابراتی طراحی و بسازیم که الان در کل کشور از آن بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: این سامانه در مراکز مخابراتی استان‌ها و شهرها نصب می‌شود و بر اساس آن پایش در مناطق و بیم مشترکان صورت می‌گیرد، اکنون تمام تجهیزات مورد نیاز برای این سامانه بومی‌سازی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی