نامه جدید فیفا: تماشای لیگ برای زنان از خرداد 99 (+جزئیات)


نامه جدید فیفا: تماشای لیگ برای زنان از خرداد 99 (+جزئیات)

به گزارش همشهری، یک منبع آگاه در وزارت ورزش بیان کرد:فیفا در نامه ای که جدیدا به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده، تأکیده کرده که این فدراسیون باید وضعیت حضور زنان در ورزشگاه های فوتبال را برای تماشای ۳ رویداد مهم آماده کند.

گفته می شود این نامه با لحن مثبت نوشته شده و فدراسیون بین المللی فوتبال از اقدامات ایران برای فراهم کردن حضور زنان در ورزشگاه ها تعریف و تمجید کرده، ولی این قدردانی، مقدمه ای است برای مطرح کردن مباحث دیگر.

زنان ایران در ۲سال قبل ۳بار اجازه حضور در ورزشگاه پیدا کرده اند؛ مسابقه باشگاه پرسپولیس – کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا، بازی دوستانه تیمهای ملی ایران و بولیوی و بازی تیم های ملی ایران و کامبوج در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲.

اکنون گفته می شود فیفا در آخرین نامه اش به ایران، بطور رسمی خواسته که زنان باید در تمامی بازی ها در ورزشگاه حضور داشته باشند. در نامه فیفا ۳ بند وجود دارد و این بندها شفاف توضیح داده است که زنان باید بیننده کدام بازی ها باشند:

۱- در مسابقات انتخابی جام جهانی صندلی بیشتری به زنان اختصاص پیدا کند. ۲– در بازی هایی که تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبان هستند، زنان باید بتوانند وارد ورزشگاه شوند. ۳– شرایطی مهیا شود که از ماه ژوئن( خرداد- تیر) در لیگ داخلی هم زنان بتوانند بازی های تیم های مورد علاقه شان را در ورزشگاه ببینید.

در مرحله انتخابی جام جهانی، ایران میزبان تیم های بحرین، عراق و هنگ کنگ است. بازی ایران و هنگ کنگ اولین بازی است که زنان میتوانند امیدوار باشند به ورزشگاه بروند. این مسابقه ۷فروردین برگزار می شود. ۱۵خرداد ایران میزبان بحرین است، بازی برگشت ایران با عراق هم ۲۰خرداد برپا می شود.

در لیگ قهرمانان آسیا هر چند ۲فصل پیش زنان به استادیوم رفتند ولی این حضور تنها در بازی فینال اتفاق افتاد. فصل پیش در هیچ کدام از بازی های این لیگ صحبتی در مورد تماشاگران زن نشده بود. با این تأکید فیفا، زنان در مسابقه های گروهی هم باید بتوانند بازی ها را تماشا کنند.

بر اساس برنامه تا ۱۸فروردین هیچ تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبان نیست. در این روز شهرخودرو میزبان شباب الاهلی امارات است و یک روز بعد باشگاه استقلال میزبان تیم فوتبال الوحده امارات. اول اردیبهشت ماه هم باشگاه پرسپولیس در تهران با تیم فوتبال الدحیل بازی دارد و سپاهان میزبان باشگاه العین امارات است. در صورتیکه طبق نامه فیفا، فدراسیون فوتبال ایران خودش را مکلف بداند تا وضعیت را برای حضور تماشاگران زن فراهم کند، این بازی ها اولین بازی هایی خواهند بود که در شهر هایی غیر از تهران میزبان تماشاگران زن هستند.

بازی های باشگاه استقلال و پرسپولیس در تهران، بازی های شهرخودرو در مشهد و بازی های سپاهان در اصفهان برگزار می شود. سؤال بزرگ این است که در شهر مذهبی مشهد، این اجازه به زنان داده می شود که به ورزشگاه بروند؟

آخرین روزهای سال۲۰۱۹ بود که رویترز خبر داد فدراسیون ایران برای آماده سازی کردن شرایط حضور تماشاگران زن در لیگ های داخلی به فیفا تعهد کتبی داده است. رویترز از زبان یک منبع آگاه نوشته بود فیفا برای امکان پذیر شدن این خواسته، برای فدراسیون ایران مهلت تعیین کرده است. مسئولان نزدیک به وزارت ورزش در گفتگو با همشهری و در واکنش به خبر رویترز، حضور تماشاگران زن در لیگ های داخلی را رد کردند.

نظر آن ها این بود که بازی های لیگ با بازی هایی که در سطح ملی برگزار می شود، متفاوت است و ایران در شرایطی نیست که بتواند با حضور زنان در بازی های لیگ موافقت کند. گفته می شد فیفا وضعیت ایران را درک کرده و پذیرفته است که صرفا به حضور زنان در بازی های ملی رضایت دهد. ولیکن با توجه به آخرین نامه این نهاد بین المللی، فدراسیون ایران برنامه خاصی برای لیگ دارد؟ این سؤالی است که مسئولان فدراسیون باید به آن جواب بدهند ولی روز قبل تماس های همشهری با مدیران فدراسیون فوتبال بی تاثیر ماند. سؤال های دیگری هم مطرح است، اینکه در لیگ های دسته های پایین تر هم زنان میتوانند به ورزشگاه بروند؟ در بازی های آتی حضور زنان گزینشی است یا بلیت فروشی می شود و این بلیت فروشی به چه تعداد است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان