درمان بیماری کوری مادرزادی با فناوری جدید ژن درمانی!


درمان بیماری کوری مادرزادی با فناوری جدید ژن درمانی!
درمان بیماری کوری مادرزادی با چالش های متعددی روبرو است و تا الان درمان قطعی برای آن یافت نشده، ولی پژوهشگران می گویند ژن درمانی میتواند تا حدی این مشکل را کاهش دهد.

به گزارش فارس به نقل از مدیکال نیوز، جمعی از محققان ژاپنی برای بار اول موفق به ایجاد قابلیت بینایی در تعدادی موش شده اند که بطور مادرزادی نابینا بوده اند.

درمان بیماری کوری مادرزادی با فناوری جدید ژن درمانی!

برای این کار از یک شیوه درمانی مبتنی بر تکمیل ژن استفاده شده است که در قالب آن ژن هایی که بطور ارثی آسیب دیده بوده اند، حذف شده و به جای آن ها ژن های سالم جایگزین می شوند. برای جایگزینی ژن های سالم از یک ویروس موجود در غدد بدن موش استفاده شده است.

چالش اصلی برای تکمیل این شیوه درمانی آن است که ویروس یادشده تنها میتواند میزان کمی از ژن های سالم را در داخل خود جای دهد و برای علاج کامل و قطعی نابینایی و کوری مادرزادی به تعداد بسیار بیشتری از این ژن ها نیاز است.

روش ژن درمانی جدید ترکیبی ازطریق دستکاری ژنتیکی CRISPR- Cas۹ و یک شیوه دیگر درمانی موسوم به میکرو همسانی است. این شیوه فعلاً ده درصد از بینایی موش های کور را به آن ها بازگردانده و انتظار میرود این رقم در آینده باز هم فزونی یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی