رونمایی از پنج محصول کشاورزی ارگانیک دستاورد تلاش زنان روستایی کرمانشاه


رونمایی از پنج محصول کشاورزی ارگانیک دستاورد تلاش زنان روستایی کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا- زنان زحمتکش روستایی کرمانشاه حاصل دسترنج و تلاش‌های چند ساله خود در زمینه باغداری را امروز با دریافت گواهینامه محصولاتشان گرفتند و اکنون با معرفی پنج محصول ارگانیک و سالم به سبد محصولات غذایی کشور دین خود را به حوزه تولید به خوبی ادا کردند.

مراسم رونمایی از پنج محصول سالم گواهی شده زنان روستایی و تجلیل از مدیران عامل صندوق‌های اعتبارات خُرد زنان روستایی استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان، بهانه ای برای تجلیل از زنان تلاشگر روستایی استان کرمانشاه بود که توانستند در سایه همت والای خود برای محصولاتشان گواهی محصول سالم دریافت کنند.

آفتابگردان، آلبالو، انار، سیب و زیتون پنج محصول رونمایی شده

رونمایی از پنج محصول کشاورزی ارگانیک دستاورد تلاش زنان روستایی کرمانشاه

رونمایی از پنح محصول سالم و ارگانیک

در این مراسم که معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مسوولان ملی و استانی حضور داشتند، از پنج محصول تخمه آفتابگردان، آلبالو، انار، زیتون و سیب که توسط زنان سرپرست خانوار در روستاهای استان کرمانشاه تولید شده رونمایی شد.

این محصولات پس از بررسی توسط کمیته های شهرستانی و استانی و انجام آزمایشات و تحقیقات میدانی گواهی محصول سالم را دریافت کردند و امروز از آنها رونمایی شد.

سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گواهی محصول سالم را برای «تخمه آفتابگردان» به خانم «الهام کیهانی» از روستای «خان جمال پناهی» شهرستان سنقر و کلیایی، گواهی محصول زیتون سالم به خانم «شکوفه نیک سرشت» از روستای زرده شهرستان دالاهو، گواهی انار را به خانم «شهین بابایی» از روستای «دشه» شهرستان پاوه، گواهی آلبالو را به خانم «بهجت جعفری» از روستای عزیزآباد شهرستان صحنه و گواهی سیب را نیز به خانم «شهناز فرهادی» از شهرستان صحنه اهدا کرد.

رونمایی از پنج محصول کشاورزی ارگانیک دستاورد تلاش زنان روستایی کرمانشاه

اهدای گواهی به خانم "شهین بابایی" برای محصول انار ارگانیک از شهرستان پاوه

زنان روستایی همچنین در قالب نمایشگاهی در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه محصولات خود را در چندین غرفه در معرض دید و فروش عموم مردم گذاشته اند و بازدید و خرید از آن از ۱۵ تا ۱۸ بهمن ادامه دارد.

رونمایی از محصولات سالم برنامه‌ای ادامه‌دار است

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، رونمایی از این محصولات را یکی از رویکردهای سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت ترویج این سازمان دانست و گفت: این برنامه با رونمایی از پنج محصول آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

کوروش مهرابی، همچنین به برگزاری جشنواره میوه در شهرستان های استان در طول سال اشاره کرد و افزود: امسال جشنواره انار، گیلاس، انجیر و زیتون در استان برگزار شد و هر ساله ادامه دارد.

وی در ادامه تولید محصولات سالم و ارگانیک را خروجی و دستاورد صندوق های خُرد روستایی دانست و اظهار داشت: اکنون در استان کرمانشاه ۱۴۳ صندوق با چهار هزار و ۴۴ عضو دایر است.

به گفته او این صندوق ها از سال ۹۶ در استان راه اندازی شده که در سال اول ۶۰ صندوق، در سال ۹۷، ۳۶ صندوق و در سال ۹۸ نیز ۴۷ صندوق ایجاد و راه اندازی شده است.

او به تفکیک شهرستانی این صندوق ها نیز اشاره کرد و گفت: در شهرستان اسلام آباد غرب هشت صندوق، پاوه پنج، ثلاث باباجانی و جوانرود هر کدام یک، دالاهو و صحنه هر کدام ۱۰، روانسر سه، سرپل ذهاب پنج، سنقر ۲۳، قصرشیرین هفت، کرمانشاه ۳۷، کنگاور ۱۷، گیلانغرب ۲ و هرسین نیز ۱۳ صندوق راه اندازی شده است.

او تسهیلات پرداخت شده توسط صندوق کارآفرینی امید در سال ۹۷ به طور متوسط به هر صندوق را از ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال با چهار درصد سود ذکر کرد.

او در مورد تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در سال ۹۸ نیز گفت: میزان تسهیلات این صندوق ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال (تسهیلات کم بهره مناطق جنگی چهار درصد و سایر مناطق ۶ درصد) است.

رونمایی از پنج محصول کشاورزی ارگانیک دستاورد تلاش زنان روستایی کرمانشاه

عرضه محصولات ارگانیک در نمایشگاه

دسترسی به تسهیلات اعتباری هدف راه اندازی صندوق های خُرد است

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه درادامه سخنانش گفت: صندوق اعتبارات خُرد به عنوان راهبردی در توسعه اقتصادی با هدف دسترسی زنان و مردان کم درآمد به منابع اعتباری به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنان به عنوان ابزاری برای کسب درآمد و مقابله با فقر و تنگدستی است.

مهرابی افزود: اعتبارات خُرد به معنای ارایه وام هایی با مبلغ کم و بدون وثیقه به افراد کم درآمد است که این افراد در مدت زمان کوتاهی مبلغ پرداخت شده را بازپرداخت کنند.

وی اضافه کرد: در برنامه اعتبارات خُرد علاوه بر عرضه و توزیع وام های کوچک، پس انداز ها و سپرده های کوچک نیز وجود دارد به طوری که در قالب برنامه های «اعتبار - پس انداز» طراحی می شود.

او افزایش دسترسی زنان روستایی کم درآمد به تسهیلات اعتباری، توجه و تمرکز به گروه های زنان کم درآمد روستایی، تواناسازی زنان روستایی در برخورداری از مهارت شغلی مورد نیاز(آموزش) و تواناسازی زنان روستایی در انجام کار گروهی و فعالیت مشارکتی را از جمله اهداف صندوق اعتبارات خُرد زنان روستایی ذکر کرد.

مهرابی همچنین تجهیز پس اندازهای غیرمولد روستاییان (زنان) به سرمایه های مولد و کارآمد، فراهم کردن زمینه اجرای پروژه هایی که مبتنی بر ظرفیت امکانات و شرایط منطقه باشد، بهبود سطح درآمد خانوارهای روستایی و عشایری با اجرای پروژه های کوچک و ارتقای شخصیت زنان در تصمیم گیری در خانواده را از دیگر اهداف راه اندازی این صندوق ها ذکر کرد.

آموزش زنان یکی از محورهای فعالیت در روستاها

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنانش آموزش را یکی از اولویت های اصلی مدیریت ترویج استان دانست و گفت: امسال در هشت محور اقدام به آموزش زنان روستایی در استان کرمانشاه کرده ایم.

مهرابی به برگزاری دوره های آموزشی اقتصاد مقاومتی برای ۵۳ نفر، دوره های آموزشی فنی و حرفه ای برای ۱۲۷ نفر، دوره های آموزشی ترویجی برالی ۴۹۳ نفر و دوره مشترک با وزارت بهداشت برای ۲۰ نفر را از جمله آموزش های ارایه شده در سال جاری دانست.

او ایجاد صندوق و تسهیلگری برای ۱۶۷ نفر، تولید پنج محصول سالم و برگزاری کارگاه آموزشی ویژه کارشناسان امور زنان شهرستان‌ها را از دیگر اقدامات آموزشی انجام شده در سال جاری ذکر کرد.

او به آموزش های ارایه شده در ایجاد باغچه های خانگی و تغذیه سالم در استان از سال ۹۷ به بعد نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت به ۵۷ نفر از کارشناسان و بهورزان استان آموزش داده شده است.

وی آموزش تسهیلگران به ۴۱۴ نفر ، آموزش ۷۹۱ نفر از زنان روستایی و ایجاد سایت باغچه خانگی به تعداد ۲۵۴ مورد به مساحت ۲۲ هزار و ۷۴۹ هکتار را از دیگر اقدامات آموزشی انجام شده اعلام کرد.

رونمایی از پنج محصول کشاورزی ارگانیک دستاورد تلاش زنان روستایی کرمانشاه

بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه از نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک

وزارت جهاد کشاورزی از محصولات سالم استان کرمانشاه حمایت می کند

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در مراسم رونمایی از محصولات کشاورزی استان نیز به مراحل ثبت گواهی های صادر شده برای محصولات سالم اشاره کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد تا سایر محصولات استان نیز موفق به دریافت گواهی نامه شوند.

«فروغ السادات بنی هاشم» اعلام کرد که هر تعداد محصول سالم توسط سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اعلام کند ما برای صدور گواهی اقدام و حمایت می کنیم و محدودیتی برای استان قایل نمی شویم.

او تاکید کرد که هدف اصلی ما در این طرح فرهنگ سازی فعالیت های گروهی و تیمی در میان جوامع محلی است که خوشبختانه استان کرمانشاه ثابت کرد در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است.

حمایت از زنان روستایی رویکرد خوب استان

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم برپایی نمایشگاه تولیدات زنان روستایی و رونمایی از پنج محصول ارگانیک استان، گفت: این راهبرد جدید سازمان جهاد کشاورزی استان در استفاده از ظرفیت زنان روستایی در قالب صندوق های خُرد و با کارگروهی و مشارکت مردم روستاها اقدامی ابتکاری و قابل تقدیر است.

«علی‌مراد اکبری» با بیان اینکه فرهنگ کار تیمی و گروهی در کشور ما ضعیف است، افزود: باید از این طریق فرهنگ کارهای گروهی و مشارکتی را نیز افزایش دهیم.

او فعالیت های اقتصادی و تولیدی زنان روستایی را منجر به توسعه روستاها دانست و گفت: این فعالیت ها با سرمایه کم قابل رشد و توسعه هستند و همه مجموعه ها نیز باید از این گونه فعالیت ها حمایت کنند.

رونمایی از پنج محصول کشاورزی ارگانیک دستاورد تلاش زنان روستایی کرمانشاه

اهدای گواهی محصول سالم به خانم «شهناز فرهادی» برای تولید سیب ارگانیک از شهرستان صحنه

جهاد کشاورزی به دنبال معرفی زنان توانمند کرمانشاهی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز با اشاره به توانمندی های زنان روستایی عشایری استان کرمانشاه، تاکید کرد که سازمان جهاد کشاورزی به دنبال معرفی و ارتقا جایگاه شایسته این قشر است و در راستای حمایت از آنان تلاش می کند.

نوربخش حاتمی به تدوین برنامه سه ساله توسعه بخش کشاورزی استان نیز اشاره کرد و گفت: در این برنامه نقش زنان پررنگ دیده شده است.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است به طوریکه اکنون پنج درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه اکنون حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان