ارزش صادرات خراسان شمالی 65 درصد افزایش یافت


ارزش صادرات خراسان شمالی 65 درصد افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- ارزش کالاهایی که امسال از گمرک خراسان شمالی صادر شد نسبت به مدت مشابه پارسال 65 درصد افزایش داشته است.

مدیر گمرک خراسان شمالی روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز گمرک برگزار شد، اظهار داشت: صادرات خراسان شمالی از لحاظ وزنی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد رشد داشته است.

جواد جعفری با بیان اینکه از ابتدای امسال ۴۹ میلیون و ۳۵۴ هزار دلار کالا از گمرک استان صادر شده است، گفت: وزن این کالاهای صادراتی ۱۵۹ هزار و ۶۷۰ تن بوده است.

وی مهمترین اقلام صادراتی استان را شامل کود اوره، کریستال ملامین، محصولات پتروشیمی و فولادی، محصولات تبدیلی بخش کشاورزی مانند رب عنوان کرد و افزود: این کالاها به کشورهایی مانند ترکمنستان، افغانستان و ترکیه صادر شده است.

واردات خراسان شمالی

مدیر گمرک خراسان شمالی از افزایش واردات به این استان نیز خبر داد و افزود: ارزش کالاهای وارده به استان نیز امسال به ۲۷ میلیون ۵۳۰ هزار دلار رسید که رشدی ۵۶ درصدی را نسبت به پارسال نشان می دهد.

جعفری گفت: وزن کالاهای وارداتی نیز سه هزار و ۶۷۰ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۱۹ درصدی داشته است.

وی عمده کالاهای وارداتی به گمرک خراسان شمالی را شامل مواد اولیه، ماشین های خطوط تولید کارخانه ها و اقلامی مانند برنج دانست و گفت: عمده کالاهای وارداتی از چین، پاکستان، ترکیه و روسیه وارد استان شده است.

ارزش صادرات خراسان شمالی 65 درصد افزایش یافت

ضمانت‌نامه‌های گمرکی

وی با بیان اینکه شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی در استان، ایجاب می کند گمرک به صادر کنندگان کمک کند، گفت: به همین منظور گمرک خراسان شمالی با بسته های تشویقی تسهیلات مختلفی را در اختیار صادر کنندگان قرار داده است که ترخیص نسیه و گرفتن ضمانت نامه یکساله برای حقوق گمرکی از جمله این اقدامات حمایتی است.

مدیر گمرک خراسان شمالی، ارزش ضمانت نامه هایی را که در رابطه با پرداخت حقوق گمرکی در استان دریافت شده، ۲۷ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: علاوه بر این برای کاهش زمان و هزینه های گمرکی، دفاتر گمرکی در محل صنایع بزرگ استان دایر شده تا همه فعالیت های گمرکی این واحدها در محل انجام گیرد.

جعفری افزود: ارزیابی گمرکی برخی از محصولات کشاورزی مانند زعفران نیز در محل مزرعه انجام می شود و با توجه به کشت زعفران در سطح پنج هزار هکتار از کشتزارهای فاروج، گمرک تخصصی زعفران در مزرعه سبز خرم فاروج راه اندازی شد که علاوه بر زعفران، دیگر محصولات صادراتی بخش کشاورزی نیز می توانند در این محل ارزیابی و مراحل گمرکی را طی کنند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم اشتغال این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403