مرحله نخست ایمن سازی فلج اطفال در هرمزگان آغاز شد


مرحله نخست ایمن سازی فلج اطفال در هرمزگان آغاز شد

بندرعباس- ایرنا- مرحله نخست ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال در هرمزگان طی مراسمی امروز شنبه با حضور رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، رییس دانشگاه علوم پزشکی و جمعی دیگر از مسوولان آغاز شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مراسم اظهار داشت: پیش از این قرار بود این مرحله از ایمن سازی فلج اطفال در روزهای ۲۸ دیماه تا اول بهمن ماه انجام شود، اما به دلیل وقوع سیل در مناطق شرقی استان، زمان اجرای آن تغییر کرد.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: این طرح از امروز آغاز و تا هشت بهمن ادامه دارد و با اجرای آن حدود ۲۱۰ هزار کودک زیر پنج سال در هرمزگان اعم از کودکان ایرانی یا اتباع بیگانه برابر ویروس فلج اطفال ایمن می شوند و مرحله دوم نیز در روزهای پنج تا هشت اسفند انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری فلج اطفال در کشور ریشه کن شده اما با توجه به مشاهده این بیماری در کشورهای همسایه همچون پاکستان و افغانستان و تردد اتباع این کشورها در استان، اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید شهروندان همکاری خوبی در اجرای آن داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: این طرح به صورت خانه به خانه توسط تیم های دو نفره بهداشتی با مراجعه به درب منازل و خوراندن دو قطره خوراکی فلج اطفال اجرایی می شود و هدف از انجام آن، ریشه کنی فلج اطفال یا بیماری پولیو است.

سازمان بهداشت جهانی در چهل و یکمین اجلاس خود در ژنو ریشه کنی بیماری فلج اطفال را به تصویب رساند و تمام کشورها را موظف کرد تا سال ۲۰۰۰ این ویروس را ریشه کن نمایند.

این مصوبه موجب شد در سال ۲۰۰۱ فقط در سه کشور افغانستان و پاکستان و نیجریه این بیماری را گزارش دهند و در ۱۲۵ کشور این بیماری به طور کامل حذف شد.

در حال حاضر بیماری در سه کشور پاکستان، افغانستان و نیجریه بومی است و در سال ۲۰۱۳ افزون بر کشورهای یادشده در کشورهای سومالی، اتیوپی، کامرون، کنیا و سوریه نیز گزارش شده است.

از سال ۲۰۰۱ موارد قطعی فلج اطفال در ایران مشاهده نشده ولی به دلیل اینکه ایران در مجاورت دو کشور با شیوع بالای موارد فلج اطفال (افغانستان و پاکستان) قرار دارد، به علت تردد مهاجران و اتباع این کشورها ،عملیات ایمن سازی تکمیلی در ۴۰ شهرستان مرزی و پرخطر کشور که شامل دانشگاه های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان – زابل – جیرفت – کرمان – هرمزگان –خراسان جنوبی می باشد ،زمستان هر سال در دو مرحله به فاصله چهار تا شش هفته اجرا می شود.

ایران به عنوان یکی از ۲۷ کشور منطقه، درخشان ترین کارنامه در زمینه فلج اطفال را دارد که مطمئنا ریشه کنی جامعه هدف از این بیماری، به عنوان یکی از برگه های زرین وزارت بهداشت و درمان در نظام جمهوری اسلامی شمرده می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ وحید موسویان بنام متهم