انتظار موتور محرکه تاریخ است/ با تمدن نوین اسلامی انسان به تعالی می‌رسد


انتظار موتور محرکه تاریخ است/ با تمدن نوین اسلامی انسان به تعالی می‌رسد

یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان‌اینکه رویکرد مقام معظم رهبری در موضوع مهدویت و انتظار چیزی جز آنچه قرآن می‌فرماید، نیست، گفت: ایشان معتقدند شیعه با امام حی و زنده، امام حیات‌بخش و پیشران حرکت‌های روبه جلو در میدان انتظار مواجه است.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، برگزاری همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و میزبانی شهر مقدس قم در سوم بهمن جاری، فرصت مغتنمی را فراهم آورد تا از ابعاد مختلف نگاه ولی‌فقیه به انتظارِ زمینه ساز و پویا را بررسی کنیم. در این راستا با حجت الاسلام «محمدمهدی گرجیان»، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و استاد جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

انتظار در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه ای چه معنا و تعریفی دارد؟

در منظومه فکری مقام معظم رهبری، انتظار در درجه اول ذاتاً پدیده ای فرهنگی است و به عنوان پیشران حرکت رو به جلو در عرصه های فردی و اجتماعی عمل می کند، بدین معنا که فرد منتظر به هیچ وجه ایستا نبوده و پویا است و بارقه امید دائما در او می درخشد و هیچگاه دچار یاس و ناامیدی نمی شود.

انتظار در این منظومه و در بعد فردی، موتور محرکه ای است که انسان را به مقصد رسیدن به معصوم و ولی خدا رهنمون می شود. در عرصه اجتماعی نیز فرد منتظر صبر و مقاومت و پایداری و ایستادگی مقابل سختی ها و مشکلات را سرلوحه کار خود قرار می دهد.

باید توجه داشت رویکرد مقام معظم رهبری در موضوع مهدویت و انتظار چیزی جز آنچه قرآن می فرماید، نیست. ایشان تاکید دارند انتظار موتور محرکه جامعه اسلامی در رسیدن به اهداف عالیه و ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

در این منظومه فکری، با تحقق تمدن نوین اسلامی قرار است جامعه بشری چه تحولاتی را درک کند؟

با تمدن نوین اسلامی است که انسان به مقامات عالیه می رسد، جامعه ناسالم، افراد ناسالم را تربیت می کند و در جامعه ناسالم افراد انگیزه و زمینه های کمتری برای رشد و تعالی دارند.

مقام معظم رهبری معتقد هستند شیعه با امام حی و زنده، امام حیاتبخش و پیشران حرکت های روبه جلو در میدان انتظار مواجه است.

برای دستیابی به روحیه انتظار مدنظر مقام معظم رهبری و تحقق آثار و برکات ناشی از آن در جامعه منتظر، باید چه ویژگی هایی در منتظران ایجاد و تقویت شود؟

برای این مهم بصیرت به معنای عام آن در درجه اول قرار دارد، هم بصیرت دینی هم بصیرت اجتماعی، چراکه فرد بصیر عقب نمی ماند. پس از آن، دینداری در عرصه معرفت و عمل، ایجاد سرزندگی و نشاط در فرد و جامعه، صبر و مقاومت، ایجاد امید در جامعه، پرهیز از موانع حضور و ظهور امام(عج)، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، مدارا با جامعه دینی و تقویت روح تعبد است که می تواند به انتظار پویا و زمینه ساز ظهور بینجامد.

اگر این ویژگی ها در سبک زندگی منتظران پیاده شود، چه تاثیری بر حرکت به سوی ظهور و درک خورشید عظمای ولایت(اروحنا فداه) خواهد داشت؟

اگر جامعه ای بصیر باشد، اگر جامعه ای پویا بیندیشد، اگر جامعه ای آینده نگر باشد و اگر جامعه ای آفت های تهدیدکننده خود را بشناسد و با آنها مقابله کند، به عصر ظهر نزدیک و زمینه ساز ایجاد حکومت مهدوی می شود.

وجود مقدس حضرت حجت(عج) جامعه ای می خواهند که در عین بصیرت دینی، پشت سر امام حرکت کند نه عقب تر یا جلوتر از ایشان. متاسفانه، برخی از ما جلوتر از امام و برخی عقب تر حرکت می کنیم، در حالی که در زیارت «جامعه کبیره» و نیز «مناجات شعبانیه» عواقب این جلوتر رفتن و عقب ماندن به ما گوشزد شده است.

انتظار مدنظر مقام معظم رهبری در پیمودن سلامت گام دوم انقلاب و تحقق چشم انداز ساخت تمدن نوین اسلامی چه تاثیری دارد؟

یکی از مسائل مهم کنونی آن است که عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن، عدالت ورزی، مبارزه با فساد و از همه مهمتر معنویت و اخلاق همراه با علم و پژوهش و بصیرت که موتور پیشران حرکت منتظران است، تامین شود.

در این میان باید به نیروی جوان بسیار اهمیت داد نیروی جوانی که مهدوی تربیت شده و در عین جوانی به امام معصوم(ع) عشق و ارادت دارد. چراکه جوان مهمترین ظرفیت نیروبخش و امیدآفرین کشور است.

باید توجه داشت در چنین شرایطی اقتدار نظام و کشور و شکست مستکبران رقم می خورد و زمینه حکومت مهدوی فراهم می شود.

خوشبختانه، برخلاف آنچه دشمن تبلیغ می کند شاهد افزایش معنویت و اخلاق در فضای عمومی کشور هستیم هر چند دشمن به کف روی آب برای دروغ پراکنی اکتفا می کند.

بیانیه گام دوم انقلاب میثاق‌نامه عمل به منویات و نگاه مقام معظم رهبری در موضوع انتظار است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید