نقشه مکانی 3500 رقبه موقوفه در گیلان تهیه شد


نقشه مکانی  3500 رقبه موقوفه در گیلان تهیه شد

حجت الاسلام علیزاده از تهیه نقشه توصیف مکانی( جی آی اس) برای سه هزار و500 رقبه و موقوفه در گیلان خبر داد.

حجت الاسلام «ستار علیزاده» به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان متولی پنج هزار و ۴۰۰ رقبه و ۹۲۴ امامزاده و بقعه متبرکه است و وظیفه سنگینی برای اداره، حفظ، نگهداری و عمران موقوفات و اماکن متبرکه برعهده دارد.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان افزود: سازمان اوقاف در زمینه احیاء و بهره‌وری از موقوفات و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، از سیستم نوین مدیریت اطلاعات بهره برده است که بازدهی مفید و موثری را در پی داشته است.

وی گفت: به همین منظور پیاده‌سازی جی آی اس به‌عنوان یکی از سامانه‌های پیشرفته مدیریت سیستم‌های اطلاعات مکانی و جغرافیایی در اولویت اصلی سازمان و اداره اوقاف گیلان قرار گرفته است و در این راستا با توجه به مکان‌محور بودن دارایی‌های سازمان، وجود اطلاعات مکانی و توصیفی دقیق از وضعیت رقبات استان در یک پایگاه داده جامع در دستور کار قرار دارد.


حجت الاسلام علیزاده اعلام کرد: با استفاده از جی آی اس می‌توان میزان مساحت واگذار شده از رقبات که توسط سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تصرف شده است را به طور دقیق مشخص کرد.


وی اجتناب از هزینه‌های اضافی و احقاق حقوق موقوفات، دسترسی آنی به اطلاعات رقبات و موقوفات، نیز جلوگیری از تضییع حقوق موقوفه و عمل به نیات واقفین خیراندیش را از مزیت‌های مهم جی آی اس برشمرد و گفت: با استفاده از تحلیل داده‌های این سیستم مانند مکان‌یابی اماکن و عوارض مختلف، شناسایی رقبات، تسهیل و نشان دادن آنها بر روی نقشه‌های موجود می‌توان از تحمیل هزینه‌های اضافی بر دوش سازمان اوقاف و امور خیریه جلوگیری کرد.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: تاکنون برای سه هزار و ۵۰۰ رقبه در گیلان نقشه جی آی اس تهیه و در سامانه جامع موقوفات بارگذاری شده است.


وی خاطرنشان ساخت: در یک ماهه گذشته و با انجام پروژه جی ای اس تعداد ۳۲ رقبه جدید شناسایی شده اند.


حجت الاسلام علیزاده یادآور شد: از این تعداد ۲۷ رقبه مربوط به موقوفه مرحوم طالب زاده شهرستان رودسر، سه رقبه متعلق به موقوفه مسجد چله خانه شهرستان رشت و ۲ رقبه مربوط به موقوفه عرصه و اعیان وقف مسجد سید ابوالقاسم چله خانه رشت است.


مدیرکل اوقاف گیلان اظهار کرد: رقبات شناسایی شده مجموعاً ۸۵ میلیارد ریال ارزش دارند که در آینده نزدیک نسبت به برقراری رابطه استیجاری و احیا موقوفات مذکور اقدام خواهد شد.

پایان پیام/162

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر: جشنواره کوچ عشایر مغان