«طرح ملی فهما» یکی از پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است


«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است

زمانی پور طرح ملی «فهما» را  یکی از اصلی ترین پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور دانست و گفت: این طرح قابل اتکا جهت پیشبرد امور و رساندن مساجد کشور به سطح مسجد تراز اسلامی است.

خبرگزاری شبستان__گچساران:

ستاد هماهنگی کانون‌ های فرهنگی و هنری مساجد کشور سال گذشته (سال 97) اقدام به راه ‌اندازی سامانه «فهما» (پایتخت فرهنگی و هنری مساجد ایران اسلامی) در قالب «سامانه بچه ‌های مسجد» جهت ارتباط کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد کشور کرد.

شبکه‌ سازی و ساماندهی شامل «افزایش کمی اعضای جدید کانون، تکمیل اطلاعات اعضای قدیم، معرفی ارکان تشکیلات، تکمیل پروفایل در سامانه بچه‌ های مسجد، عضویت و فعالیت در شبکه‌های موضوعی»، قرآن و عترت شامل« اجرای طرح تفسیر کوتاه، مدهامتان و...» از شاخص های ارزیابی طرح فهما است.

خلاقیت و نوآوری شامل طرح‌ های بومی، منطقه ‌ای کانون و ثبت ایده فرهنگی بچه ‌های مسجد به ‌عنوان بخشی دیگر از شاخص ‌های اصلی ارزیابی پایتخت فهما در نظر گرفته شده است.

فضای مجازی و رسانه شامل «تولیدات فضای مجازی، روزآمد بودن صفحه کانون»، مناسبت‌ های ملی و مذهبی شامل «گفتمان سازی شعار سال، بزرگداشت دهه فجر»، برپایی جشن‌ های مردمی دهه کرامت، فعالیت‌ های فرهنگی و اوقات فراغت، کتاب و کتاب‌ خوانی و فعالیت ‌های هنری و ادبی از دیگر شاخص‌های اصلی ارزیابی طرح فهما عنوان شده است.

شبستان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اجرای طرح ملی «فهما» در سطح کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان گفت و گویی را با مسئول کانون فرهنگی، هنری حدیث گچساران انجام داده که مشروح آن به شرح ذیل است.

به نظر شما هدف از اجرای طرح ملی «فهما» در کشور چه بود؟

«صادق زمانی پور» با اشاره به طرح ملی «فهما» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گچساران، گفت: تربیت نیروی جوان در مساجد به منظور توجه به جوان گرایی، آشنایی با فعالیت های فرهنگی و پژوهشی دیگر استان ها، توسعه فرهنگ شهر و روستاها و مقابله با تهاجم فرهنگی از ویژگی های این طرح ملی است.

مسئول کانون فرهنگی، هنری حدیث گچساران اظهار داشت: می توان از طرح ملی «فهما» به عنوان یکی از اصلی ترین تکه های گمشده پازل کار فرهنگی در کشور یاد کرد که بحمدالله این اتفاق، نقطه عطف کارهای فرهنگی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به ضرورت و اهمیت استفاده از فضای یکپارچه مجازی و همچنین اهمیت این موضوع در بیانات رهبر انقلاب که فرمودند: «اگر رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می شدم»، باید پی ببریم که اصلی ترین جز‌ء شاکله و ساختمان اصلی فعالیت های مساجد باید متکی بر فضای مجازی سالم و بستردار باشد که خوشبختانه طرح ملی «فهما» یک طرح قابل اتکا جهت پیشبرد امور و رساندن مساجد به سطح مساجد تراز اسلامی است.

زمانی پور تصریح کرد: در دوران کنونی در مواردی می توان انتظار بازخورد قوی و مطلوب را از یک مقوله فرهنگی داشته باشیم که متفکرانه پیش برویم.

این طرح چه مزایایی می تواند برای کانون های فرهنگی و هنری در مساجد داشته باشد؟

مسئول کانون فرهنگی، هنری حدیث با تاکید بر جامع بودن، تنوع داشتن و سبک جدید طرح «فهما»، گفت: به طور یقین این طرح تاثیرات به سزایی در به اوج رساندن مساجد تراز اسلامی می تواند داشته باشد، به ویژه جنبه ارتباطی که در این کار مدنظر واقع شده و تمام مساجد را به صورت یکپارچه به هم متصل کرده، این امکان را به وجود آورده که در اقصی نقاط کشور همه مساجد با هم مرتبط باشند.

وی از تاثیرات فهما به ایجاد انگیزش بسیار بالا در نونهالان و نوجوانان اشاره کرد و یادآور شد: با هدایت این انگیزش توسط مسئولان کانون های فرهنگی و هنری، می توان استعدادهای بسیاری را به بار نشاند.

زمانی پور ایجاد روحیه انقلابی در نوجوانان و ایجاد شور و نشاط در برنامه های عملیاتی مساجد را از دیگر ویژگی های طرح ملی فهما دانست و گفت: به دلیل فضای باز این سیستم، توانایی تبادل نظرات مسئولان و اعضای کانون ها فراهم شده که باعث رشد یکسان و متوازن همه مساجد کشور به صورت هم سطح می شود.

مسئول کانون فرهنگی، هنری حدیث ثبت ایده ها در همه زمینه ها را از دیگر مزیت این طرح دانست که هر کاربر در این سامانه ضمن انتشار ایده در یک زمان کوتاه، در سراسر سامانه می تواند به راحتی معایب و نقاط مثبت ایده خود را متوجه و نسبت به رفع آن اقدام کند و بسیاری موارد دیگر که این موارد همه مرهون وجود این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: از این طرح می توان به عنوان یکی از موثرترین و نوین ترین برنامه ها در جهت تحقق «گام دوم انقلاب اسلامی» نام برد.

امام جماعت تا چه اندازه می تواند در انجام بهتر فعالیت های فرهنگی مسجد تاثیرگذار باشد؟

زمانی پور با تاکید بر نقش امام جماعت مساجد، گفت: امام جماعت هر مسجد بالقوه ترین نیروی کانون ها در انجام فعالیت ها هستند و بالفعل کردن این استعدادها، نیازمند مطالبه گری مدام و مستمر مسئولین است.

مسئول کانون فرهنگی، هنری حدیث گفت: کانون حدیث با توجه به موهبت وجود روحانی فرهیخته ای چون حجت الاسلام پرهون، توانسته بسیاری از مشکلات در زمینه های فرهنگی، استعدادیابی و نوآوری در برنامه ها را پشت سر بگذارد و امیدواریم این امر ادامه داشته باشد.

فعالیت های مهم در دست اقدام و همچنین امتیاز کسب شده در طرح ملی «فهما» کانون را بیان کنید؟

وی در خصوص تاسیس کانون حدیث هم، گفت: کانون فرهنگی و هنری حدیث مسجدالنبی(ص) سال ۸۸ تاسیس شده و بعد از گذشت یک دهه، ۱۷۸ نفر از نونهالان، نوجوانان و جوانان شهرستان در این کانون عضو هستند که در حال حاضر بین کانون های ثبت شده در طرح فهما با ۱۱۹۱۶ امتیاز در صدر کانون های شهرستان گچساران قراردارد.

زمانی پور ضمن تشریح برنامه های کانون، اضافه کرد: کانون فرهنگی و هنری حدیث با توجه به موقعیت مکانی و فرهنگی که در آن قرار دارد، برنامه های خود را در چند موضوع دسته بندی کرده است.

مسئول کانون فرهنگی، هنری حدیث گفت: ابتدا برنامه هایی که در راستای تبیین کلام رهبر معظم انقلاب تنظیم شده اند که هدف آن پرورش جوانان مومن انقلابی بوده و انجام این مهم در اولویت این کانون قرار دارد.

وی ادامه داد: در زمینه های مختلف از جمله اردوها، تئاتر، سرود، کتابخوانی، فعالیت های علمی، مذهبی، کلاس های افزایش سطح درسی و غیره فعالیت هایی انجام گرفته و در انجام انجام است.

زمانی پور تصریح کرد: با داشتن برنامه های کیفی در راستای فعالیت های موثر در جهت ارزش های اسلامی و فرهنگی، می توان گام موثری در القای اهداف کانون به اعضای کانون و اجتماع برداشت؛ لذا بازوی اصلی کانون بوده و هرکدام با وجود دیگری می توانند موثر باشد.

مسئول کانون فرهنگی، هنری حدیث گچساران در خصوص راز استقبال جوانان از این کانون، عنوان کرد: این کانون با در نظر گرفتن سن اعضای خود، گرایش های آنها، نوع و سبک زندگی شان و همچنین توان و مهارت مربیان و مسئولین این کانون برنامه هایی را به منصه عمل می رساند که بیشترین خروجی را دریافت کند، چه بسا همین امر موجب افزایش متقاضیان و به دنبال آن موفقیت های بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه شهرستان گچساران دارای مساجد فعال و ظرفیت فعالیت های فرهنگی بسیاری است، گفت: از همه کانون های شهرستان دعوت می کنم نسبت به همکاری در «طرح ملی فهما» این تحول مطلوب، جدیت و توجه وافی را داشته باشند.

«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است

«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است

«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است

«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است

«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است

«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است

«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است

«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است

«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است«طرح ملی فهما» یکی از   پازل های گمشده کار فرهنگی در کشور است

پایان پیام/685

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن