محمدحسین امید، امروز 3 بهمنماه در همایش نظام حقوقی دانشگاهها و دانشگاه جامع علمی کاربردی در تعامل با نهادهای اداری، قضایی و نظارتی که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی و کاربردی حدودا 30 سال پیش با این هدف ایجاد شد که در کنار دانشگاههای نظری کشور شرایطی را برای مهارتآموزی ایجاد کند و تقریبا یک الگوی ناقص از دانشگاههای مربوطه در آلمان شکل گرفت.
وی افزود: از ابتدا مقرر بوده که این دانشگاه نقش نظارتی داشته و از ظرفیت دستگاههای اجرایی اعم از بخش خصوصی، عمومی و دولتی برای آموزش و مهارت آموزی استفاده کند. به همین دلیل است که مراکز اولیه این دانشگاه در دل مزارع و کارخانجات ایجاد شده بود و زمانی که دانشجو فارغ التحصیل میشد دیگر نیازی برای آماده سازی برای ورود به بازار کار نداشت.
امید بیان کرد: دانشگاه علمی و کاربردی دانشگاهی پویا است و بر اساس نیازهای روز کشور آموزش میدهد. دورههای ما یکبار پذیرش هستند و پس از اشباع بازار یا رفع نیاز برداشته میشوند و هیچ دورهای به مدت طولانی ادامه پیدا نمیکنند. دانشگاه ما با بیش از 250 هزار دانشجو کمتر از 5 درصد بودجه دانشگاههای مشابه با نصف تعداد دانشجوی ما اداره میشود و مابقی هزینههای این دانشگاه از طریق شهریه دانشجویان پرداخت میگردد.
وی اظهار کرد: این انعطافپذیری، پویایی و عدم نیاز به سرمایه گذاری بلندمدت برای آموزش جزء ویژگیهای منحصر به فرد این دانشگاه است. توقع مراکز علمی کاربردیای که هیچ کمکی از دولت دریافت نمیکنند و تمام امور آنها از طریق شهریه دانشجویان تامین میشود، این است که مانند بخش خصوصی آزاد با آنها رفتار شود و تصورشان این است که باید از مقررات آموزشی و پژوهشی معاف باشند. حتی رؤسای دانشگاههای علمی کاربردی زمانی تمکین نمیکردند که مطابق ضوابط انتخاب یک رئیس دانشگاه انتخاب شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی بیان کرد: ما در دانشگاه علمی و کاربردی برای 250 هزار دانشجو، 10هزار مدرس داریم که این مدرسان حق التدریس هستند و هیچ ارتباطی با ما ندارند، آنها تدریس میکنند و پایان ترم حقالتدریس خود را دریافت میکنند. ما حتی یک عضو هیأت علمی استخدامی نداریم و این افراد بر اساس قوانین شورای جذب انتخاب و تایید صلاحیت میشوند.
امید خاطر نشان کرد: صد درصد شهریه دانشجویان ما توسط خود آنها پرداخت میشود، البته با مساعدتهایی که انجام شده این دانشجویان میتوانند از تسهیلات ارزان قیمتی که سایر دانشجویان استفاده میکنند، استفاده کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات به دلیل عدم مفاهمهای که بین ما و مسئولان نظارتی وجود دارد باعث شده که ما با اختلاف نظرهای متعددی روبهرو شویم. ما در دانشگاه با این مشکل مواجه هستیم که قوانین و مقررات زیادی به تصویب رسیدند که برخی از آنها در مغایرت نسبت به هم هستند که این مسئله در دستگاه نظارتی و محاکم ایجاد ابهام میکرد. شناخت این قوانین به اصلاح آنها بسیار کمک میکند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: ما یک دانشگاه سراسری در 31 استان کشور هستیم، مجموعههای اداری کوچکی داریم که خود آنها دانشجو ندارند اما بر مجموعههای علمی و کاربردی نظارت میکنند. ما در واقع یک وزارت علومی هستیم برای نظارت بر مراکز علمی و کاربردی، مسئولیت نزدیک به 40 هزار مدرس و دویست و پنجاه هزار دانشجو با ماست و ما شهریه دانشجویان و نحوه حقالتدریس مدرسان را تنظیم میکنیم.
انتهای پیام