شیراز به لحاظ فقهی و هنری جایگاهی ویژه دارد


شیراز به لحاظ فقهی و هنری جایگاهی ویژه دارد

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با تاکید براینکه شیراز هم به لحاظ فقهی و هم به لحاظ هنری جایگاهی ویژه دارد، لزوم پرداختن به این ویژگی‌ها برای ترسیم عقبه تمدن سازی اسلامی را یادآور شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام چهارشنبه 2 بهمن در اولین روز همایش ملی فقه و هنر، گفت: این جمع و همایش را برای بررسی یک مسئله بسیار مهم و مبتلا سامان داده‌اند. مسئله‌ای که چون معمولا پاسخ عملی و کاربردی برای آن یافت نشده است، گاهی صورت مسئله را پاک می کنیم و می گوییم مسئله ای وجود ندارد، در حالیکه مسلم می دانیم این سئوال فراروی تمدن اسلامی، که می خواهیم بسازیم، وجود دارد که هنرهای مختلف چگونه باید در این تمدن به رشد و بالندگی خود ادامه دهند و در تعارض با فقه اسلامی هم نباشند؟

او با اشاره به اینکه در گذشته به مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مجمع عالی حکمت شیراز لزوم برگزاری 2 نشست تخصصی ناظر بر فلسفه هنر و فقه هنر را یادآور شده بود، گفت: هدف این است که درگیری ذهنی و فکری اساتید فارس و شیراز در این مسئله زیادتر از حدی که امروز هست باشد.

امام جمعه شیراز گفت: اینکه ما میزبان یک اجلاس باشیم ارزشمند، اما اینکه شیرازی‌ها تولید فکر کنند ارزشمندتر خواهد بود و هدف گذاری برای برنامه بر سر تولید فکر است.

او با بیان اینکه مسلما شیراز هم در عرصه تفکر فلسفی و هم در زمینه تفکر فکری و هنری شهر برجسته‌ای است، گفت: اگر بنا باشد تغییری در رفتار و کنش میدانی ما رخ دهد، مکتب شیراز باید به میدان بیاید نه اینکه شیراز در گوشه ای بنشیند و بگوییم در قم در این زمینه تأمل شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: قم مرکز فقه هست ولی در هنر میدان دار نیست، شیراز میدان دار هنر است، به گونه ای که حتی گاهی فقها را به نوعی به چالش می کشد و باید تعامل را در این فضای خاص به نوعی شروع کنیم و ان شاالله متناسب با تمدن اسلامی که مدنظر ما هست پاسخ بگیریم.

او با اشاره به سخنان مدیر کل ارشاد فارس مبنی براینکه وزارت ارشاد چند کتاب فرستاده است و ما در ادامه آنها می خواهیم حرف بزنیم، گفت: این مسائل باید واضح باشد که بالاخره اگر کسی اهل فکر و اندیشه است و مطلبی را عرض می کند، موضوع را متوجه بوده و بیان کرده است و این ربطی به وزارت ندارد و کارشناس محترمی که این حرف را زده انگار نمی شناسد چه کسی پیشنهاد داده است. اگر بنا هست که این گونه حرف بزنیم که آخرین حرف ها زده شده پس بحث اجتهاد تعطیل می شود. بنا نیست بگوییم آخرین حرف ها زده شده، بلکه آخرین تأملات را فرموده اند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: ما در رابطه با فلسفه ملاصدرا هم عقیده نداریم حرف آخر را ملاصدرا گفته؛ خیر، کار مهم او آغاز تأملات بعدی است، ولی ملاصدرا خوب گفته اما حرف آخر را نزده است. خود را محدود کردیم و این نگاه ایجاد شده که نمی توانیم تمدن بسازیم. این فضا را با همکاری یکدیگر باید ایجاد کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: بنده احساس می کنم اگر جهت گیری ها و هدف گذاری ها در جمع های ما مشخص نباشد بعد از مدتی صرفا جلسه خواهد بود. بنده در طرح این نشست ها در تبیین اهداف هدف گذاری خاصی مدنظر داشتم که امیدوارم با همت اساتید محترم تأمین شود.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: در خصوص فلسفه و فقه هنر ما معمولا در عرصه هنرها بیش از هر چیزی ذهنمان سمت موسیقی می رود ولی مسئله بسیار فراتر است.

شیراز به لحاظ فقهی و هنری جایگاهی ویژه دارد

او با اشاره به طرح موضوعاتی پیرامون ساختمان‌سازی در قم و ورود بعضی از مراجع بزرگوار به پاسخگویی، گفت: ما در معماری بحث داریم، اینکه معماری ما چگونه باشد که با تمدن اسلامی ایرانی تناسب داشته هم از مسائلی نظیر تجملات دور باشد.

امام جمعه شیراز گفت: امروز که شعار عدالت خواهی را در عرصه های سیاسی می دهیم، گاهی یک ساختمان نشان از عدالت ندارد و بیش از حد مجلل ساخته شده است.

آیت‌الله دژکام گفت: در عرصه سایر هنرها که یکی بعد از دیگری می آید نیز ما با پرسش‌هایی که ریز می‌شود مواجه هستیم؛ مثلا یک کارگردان سینما اگر اعتقادات اسلامی داشته باشد و بخواهد کار تخصصی و شخصی اش در چارچوب فقه اسلامی باشد ریز سئوالات او باید در حد یک رساله مطلب توضیح داده شود.

امام جمعه شیراز ادامه داد: مسئله ای که در عرصه عمل با آن مواجه هستیم تصور مخاطبمان ما از فقه است یعنی ما وقتی می خواهیم رابطه بین دو دانش را بسنجیم باید تعریفی از هر دو داشته باشیم. در تصور از فقه در سطح ملی یک نگاه دو گانه می بینیم که آیا فقه می خواهد در مورد تمام اعمال آحاد مردم نظر دهد یا نسبت به یک قسمتی از اعمال مردم پاسخگو هست؟

او با تاکید براینکه این سئوال همیشه و در گذشته تاریخی ما بوده ولی امروز یک مقاومت وجود دارد، گفت: این یعنی سوای بحث های علمی به یک فرهنگ سازی نیاز داریم.

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: مسلما مبنایی که انقلاب بر پایه آن جلو آمده این است که فقه در همه امور مردم حرف برای گفتن دارد اما بحثی مطرح هست که فقه ناظر به جهاتی نباید ورود کند؛ اینکه می گویم باید در همایش ها نگاه ترویجی باشد، یعنی صرفا ما در جلسات کار پژوهشی انجام دهیم و رد شویم، این مناسب نیست.

او با بیان اینکه فرض می کنیم همه پذیرفتیم که فقه تکلیف همه اعمال مکلفین را مشخص می کند، اما این موضوع ترویج نشده و در مقابل نگاه لیبرالی به دین ترویج شده است؛ تاکید کرد که در اینگونه مسائل نمی‌توان تغافل کرد در حالیکه تمدن رقیب در همین عرصه‌ها کار کرده و برنامه ساخته و تبلیغ می‌کند.

امام جمعه شیراز ضمن ابراز امیدواری نسبت به استمرار ارتباط ایجاد شده بین قم، تهران و شیراز در این حوزه، گفت: به نظر بنده مدتی است که از برخی جهات، خاص شیراز و توانمندی هایی که داشته حرف زده و دفاع نشده است.

او خطاب به حاضران در همایش گفت: به شهری پا گذاشته اید که از نظر ادبیات امام خمینی (ره) که پایه گذار انقلاب هستند فرموده‌اند "شاعر اگر سعدی شیرازی است ... بافته های من و تو بازی است"، این شهر حرف برای گفتن داشته و عقبه ای دارد که برای آینده تمدن اسلامی از آن باید استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به پیشینه شیراز در فقه و فقه سیاسی و سبک فقهی و روش آموزشی میرزای شیرازی ادامه داد: از این حیثیت نیاز هست که شیراز دوباره خود را پیدا کند و به میدان بیاید.

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه قصد ندارد جایگاه دیگر مکاتب و شهرها را در حرکت های علمی زیر سئوال ببرد گفت: می‌خواهیم بگوییم شیراز هم در واقعیت خود یک جایگاهی دارد که امیدواریم مورد عنایت قرار گیرد و این رفت و آمدها و داد و ستدهای علمی در سطح شیراز افزایش پیدا کند و تقویت شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)