سرطان معده، شایع‌ترین سرطان در مردان زنجانی


سرطان معده، شایع‌ترین سرطان در مردان زنجانی

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: طبق آخرین آمار در سال 94 شایع‌ترین سرطان‌ها در استان در آقایان سرطان معده و در خانم‌ها سرطان برست است.

علی صیدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر سالانه سبب مرگ‌ و میر حدود ۳۸ میلیون نفر در جهان می‌شود. تخمین زده می‌شود در سال ۲۰۳۰ حدود ۱۳.۱ میلیون نفر در سراسر جهان به علت ابتلا به سرطان جان خود را از دست بدهند.

وی در رابطه با عمده‌ترین دلیل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، افزود: بیماری‌های قلبی , عروقی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و دیابت قرار دارند که این چهار گروه از بیماری‌ها، عامل ۸۲ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه سرطان به‌عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های غیرواگیر از تهدیدهای اصلی برای سلامت بشریت در قرن حاضر است، تصریح کرد: پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، دومین عامل مرگ در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کم‌توسعه یافته بوده و پس از قلب و عروق و سوانح است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، ادامه داد: در سال ۲۰۱۲، حدود ۱۴ میلیون مورد جدید و ۸.۲ میلیون مرگ ناشی از سرطان گزارش شده است. به طور کلی سرطان در سراسر جهان ۱۲ درصد مرگ‌ها و در کشورما ۱۶ درصد مرگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

صیدی اظهار کرد: با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در دهه آینده به دو برابر فعلی افزایش یابد و تعداد موارد جدید سرطان در دنیا به ۱۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد که حدود ۶۰ درصد آن در کشورهای کمتر توسعه یافته ایجاد می‌شود.

وی در رابطه با مهم‌ترین علل افزایش سرطان، افزود: افزایش سن جمعیت از جمله اولین عوامل افزایش سرطان بوده، زیرا سرطان ارتباط مستقیم با افزایش سن جمعیت دارد. بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده امید به زندگی در ایران از ۵۸ سال در سال ۱۳۵۷ به ۷۶ سال در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است که این عدد در استان زنجان حدود ۸۰ سال است. هر چه عدد سن افزایش پیدا کند احتمال بروز سرطان نیز افزایش می‌یابد.

این مسئول در رابطه با دومین علل افزایش سرطان، تصریح کرد: شیوه زندگی دومین علل افزایش سرطان است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی وگسترش زندگی شهرنشینی، سبک زندگی افراد تغییر یافته، به طوری که کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، اضافه وزن و چاقی، افزایش مصرف دخانیات و ... همگی ماحصل سبک زندگی ناسالم است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان ادامه داد: بر اساس مطالعه steps طرح بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۳۹۵ بیش از ۵۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور دچار کم‌تحرکی و حدود ۵۹ درصد افراد در کشور دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. تحقیقات نشان داده است، بسیاری از سرطان‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با این عوامل (عوامل خطر) مرتبط هستند.

صیدی در رابطه با شایع‌ترین سرطان در ایران، خاطرنشان کرد: سرطان پروستات در آقایان، پستان (در زنان) و پوست است که در استان زنجان نیز طبق آخرین آمار (سال ۹۴) شایع‌ترین سرطان‌ها معده، پروستات و پوست در آقایان و برست (سینه در زنان) است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان