مدیرکل حفاظت محیط زیست: بیشتر وسایل‌ نقلیه موتوری همدان فرسوده‌اند


مدیرکل حفاظت محیط زیست: بیشتر وسایل‌ نقلیه موتوری همدان فرسوده‌اند

همدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته خودروها و موتورسیکلت‌ها مهمترین عامل آلودگی هوا در این استان هستند چراکه بسیاری از وسایل نقلیه موتوری استان فرسوده‌اند.

محسن جعفری نژاد بسطامی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: موتورسیکلت‌های فرسوده تا هشت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کنند بنابراین از رده خارج کردن خودروها و موتورهای فرسوده و استفاده از سوخت یورو چهار و پنج در ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از دستورکارهای مهم شهرهای آلوده است.

وی با تاکید بر اهمیت طرح جامع ترافیک شهری در کنترل آلایندگی بیان کرد: نوع تردد و ایستایی خودروها و ناوگان حمل و نقل شهری می تواند در بروز آلایندگی تاثیر داشته باشد؛ همچنین الگوی ساخت ساختمان ها نباید جریان هوای شهر را مختل کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: آلودگی هوای این استان متاثر از مسائلی همچون افزایش نامتوازن جمعیت شهری، کاهش سرانه فضای سبز، افزایش تعداد خودروها و وسایل نقلیه موتوری، نوع سوخت وسایل گرمایشی، الگوی ساخت ساختمان ها است که از مدیریت شهری انتظار می رود به طور جدی تر به این مسائل ورود کند.

جعفری نژاد بسطامی افزود: مدیریت شهری همدان به تناسب افزایش جمعیت و توسعه شهری باید فضای سبز و زیرساخت های شهری را افزایش دهد در حالیکه میزان فضای سبز در شهر همدان کمتر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه هر فرد جامعه در کاهش آلودگی هوا سهم دارد، تشریح این نقش و ایفای آن را با فرهنگسازی و آموزش ممکن دانست و از صدا و سیما، دستگاه ها و رسانه ها خواست در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نکنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان از تدوین طرح جامع آلودگی هوای استان خبر داد و بیان کرد: وظایف ۲۰ دستگاه دولتی و غیر دولتی را باید در این زمینه تبیین کرد تا بر این اساس اقدامات مناسبی در خصوص کاهش آلودگی هوای شهر همدان صورت گیرد.

جعفری نژاد بسطامی بیان کرد: ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر همدان به محوطه پشت بیمارستان بعثت منتقل می شود.

از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده است.

کاهش روزهای خاکستری در همدان

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست همدان نیز در این نشست خبری گفت: داده‌ها آماری نشانگر کاهش تعداد روزهای ناسالم و ناسالم برای گروه های حساس طی سه سال گذشته در این استان است.

عادل عربی اضافه کرد: ۶ شاخص کیفیت هوا شامل پاک، سالم، ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک وجود دارد.

عربی افزود: سال ۹۶ تعداد روزهای وضعیت هوا در شرایط هشدار ۹۵ روز بود که به ۴۷ روز در سال ۹۷ و ۲۹ روز در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸ کاهش یافته است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: وضعیت کیفی هوا در ۶ ماهه دوم سال در شهر همدان به ترتیب طی سال های ۹۶ تا سالجاری، ۴۷ روز، ۱۶ روز و ۲۴ روز ناسالم بوده است.

عربی خاطرنشان کرد: سال های گذشته علت اصلی آلودگی هوا، ذرات کوچتر از ۱۰ میکرون بود اما در ۲ سال گذشته دلیل آلودگی، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون به واسطه احتراق سوخت های فسیلی ناشی از تردد خودرو ها در سطح شهر بوده و اثر این ذرات بر سلامت انسان به مراتب خطرناکتر از ذرات ۱۰ میکرون است.

وی دلایل افزایش آلودگی هوای شهر همدان در فصل زمستان را سرمای زود هنگام سال جاری و افزایش مصرف وسایل گرمازا به خصوص موتورخانه های ساختمان های اداری، آموزشی، درمانی و مجتمع های مسکونی، ترجیح عموم مردم به استفاده از خودروهای شخصی به دلیل برودت هوا، پایداری هوا به دلیل پدیده وارونگی و انباشت آلاینده ها در این شرایط عنوان کرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان همچنین افزایش تعداد خودروهای شخصی نسبت به سال های گذشته، افزایش ساعت روشن ماندن اتوبوس های شهری برای گرم شدن موتور و بخاری این وسیله نقلیه و گرد و غبار ناشی از نمک پاشی و ماسه در خیابان های سطح شهر را از دیگر دلایل افزایش آلودگی در شهر همدان برشمرد.

عربی افزود: ۱۱ مرکز معاینه فنی سبک و ۶ مرکز معاینه فنی سنگین در استان همدان فعال هستند که ۹۰ مورد پایش این مراکز توسط حفاظت محیط زیست استان همدان طی ۱۰ ماه نخست سال جاری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین ۲۹۳ مورد پایش خروجی دودکش منابع ثابت آلاینده هوا در ۱۰ ماهه امسال صورت گرفت که تعداد صنایع آلاینده هوا از ۲۷ مورد در سال گذشته به ۲۲ مورد کاهش یافته است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان درباره وظایف دستگاه ها در مواقع آلودگی هوا گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی وظیفه اعلام هشدارهای بهداشتی به عموم مردم و اعلام شرایط اضطرار آلودگی هوا را به دبیرخانه دارد.

عربی ادامه داد: پلیس راهور نیز مکلف به برخورد قاطع با دارندگان خودروها و موتورسیکلت های دود زا، برخورد با رانندگان متخلف ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی شهرداری و بخش خصوصی، اعلام پیشنهاد به دبیرخانه برای امکان سنجی زوج یا فرد کردن تردد خودروها در شهر همدان و کنترل مراکز معاینه فنی است.

وی اضافه کرد: شهرداری نیز موظف به جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس ها در حین انتظار مسافر، هماهنگی با شرکت نفت برای استفاده از سوخت نفت گاز یورو چهار برای ناوگان اتوبوسرانی، معرفی رانندگان ناوگان اتوبوسرانی به پلیس راهور جهت آموزش و استفاده از تابلوهای شهری برای اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص شرایط هوای شهر همدان است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: شرکت پخش فراورده های نفتی استان موظف است نفت و گاز یورو چهار برای ۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان حمل و نقل شهری تامین و هواشناسی نیز پایداری هوا را طبق شرایط آئین نامه ماده سه قانون هوای پاک اعلام کند.

عربی بیان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز موظف است اعتبار لازم به منظور افزایش تعداد ایستگاه های پایش کیفیت هوا را تامین کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)