9 میراث طبیعی خراسان شمالی در راه ثبت ملی


9 میراث طبیعی خراسان شمالی در راه ثبت ملی

بجنورد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: پرونده 9 اثر طبیعی این استان برای ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی مستندسازی و به شورای میراث طبیعی کشور ارسال شده است.

علی مستوفیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این آثار شامل لاله های واژگون گرمه، گردوهای زینکانلو، گردوهای پرکار، ارس سرچشمه، توت مملجه، توت تیمورتاش، چنارهای باباامان، گردوی قره گل و چشمه گاوگل است.

وی از شناسایی ۲۹ اثر تاریخی در استان از ابتدای امسال خبر داد و افزود: در همین مدت پنج اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و ثبت ۱۰ اثر تاریخی دیگر نیز در دست اقدام است.

مستوفیان با بیان اینکه پنج اثر ناملموس شامل آیین سنگ زنی، مهارت سنتی تهیه آجیل، مهارت تهیه نان یوخه، رسم آلچق، رسم بجه خوانی نیز به شورای آثار ناملموس ارسال شده است، افزود: امسال پرونده ۶ اثر منقول تاریخی و فرهنگی نیز برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شده است که شامل سینی کنده کاری، خانه تعزیه درق، منبر چوبی نظرگاه گرمه، کتیبه سنگی رباط قره بیل گرمه، کتیبه سنگی مسجد جامع ایور، تنگ و قمقه سفالی است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: امسال ۱۲ بنای تاریخی استان نیز با اعتباری به مبلغ ۱۱میلیارد ۸۵۵ میلیون ریال در دست مرمت قرار گرفته است.

وی گفت: این بناها شامل عمارت و آیینه خانه مفخم، کوشک باغ علی آباد، رباط قلی، امامزاده احمد کبیر کوران، رباط قره بیل، چهارتاقی تیموری، ارگ دولت آباد، قلعه علی آباد، بافت بجنورد، حمام فاروج و محوطه تاریخی ریوی است.

وی از گمانه زنی برای تعیین عرصه و حریم محوطه توی اسفراین نیز خبر داد و گفت: پرونده تعیین حریم محوطه های تاریخی کهنه کند و تپه پهلوان جاجرم، تپه حیدران جاجرم، تپه ارگ نادری شیروان نیز برای دریافت شماره ثبتی به سازمان مرکزی ارسال شده است.

مستوفیان با بیان اینکه پایگاه های میراث فرهنگی در شهر تاریخی بلقیس و رویین و پایگاه پژوهشی قلعه خان نیز راه اندازی شده است، اظهار داشت: خراسان شمالی ۶ موزه فعال با مساحت ۱۰ هزار و ۱۵۰ متر دارد و اکنون ۲ موزه نیز در شهرستان های آشخانه و اسفراین با مساحت هزار و ۵۰۰ متر در دست ساخت است.

تاکنون نام ۶۴۲ میراث فرهنگی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۱۴ اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !