اولین بانوی پیاده‌روی 20 کیلومتر کشور، در آرزوی تاریخ‌ سازی


اولین بانوی پیاده‌روی 20 کیلومتر کشور، در آرزوی تاریخ‌ سازی

قزوین – ایرنا - رکورددار قزوینی پیاده روی 20 کیلومتر کشور گفت: بزرگترین هدف من این است که برای اولین بار در تاریخ دوومیدانی ایران به مسابقات آسیایی 20 کیلومتر پیاده‌روی اعزام شوم و برای این رشته تاریخ سازی کنم.

زهرا جعفرآبادی قهرمان و رکوردار ۱۰ کیلومتر و ۲۰ کیلومتر پیاده‌روی ایران و اولین بانویی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در فدراسیون دوومیدانی در ماده ۲۰ کیلومتر تاریخ ساز شده است.

وی اولین بانوی ایرانی است که در ماده پیاده‌روی ۲۰ کیلومتر ایران به عنوان شرکت کننده حضور یافته و موفق شده رکورد آن را به نام خود ثبت کند.

خبرگزاری ایرنا مرکز قزوین به منظور آشنایی بیشتر با این قهرمان و رکورددار رشته دوومیدانی گپ و گفتی با وی ترتیب داده و پای صحبت‌ این قهرمان ملی نشسته است.

ایرنا: خانم جعفرآبادی لطفا کمی بیشتر خود را برای مخاطبان معرفی کنید:

من ورزش را از رشته بسکتبال شروع کردم و از سال ۸۱ وارد عرصه رشته دوومیدانی شدم؛ یکی از مواردی که باعث شد این رشته را ادامه بدهم ورزشی بودن خانواده و حمایت آنها بود؛ برادرانم از دونده‌های استان قزوین بودند که البته بعد از مقطعی آن را رها کردند.

من از سال ۸۶ وارد عرصه قهرمانی شدم و توانستم در مسابقات دانشجویان دانشگاه علمی- کاربردی کشور عناوین مختلفی را کسب کنم و در سه دوره این مسابقات عنوان قهرمانی ماده ۸۰۰ هزار و ۵۰۰ هزار متر را به دست آوردم؛ بعد از آن وارد مسابقات لیگ باشگاه‌ها شدم و عناوینی به دست آوردم اما رضایت بخش نبود.

از سال ۸۹ وارد رشته پیاده روی ۱۰ کیلومتر شدم و این رشته را به صورت جدی ادامه دادم و از سال ۹۰ موفق شدم عناوین قهرمانی را در لیگ باشگاه‌ها و مسابقات قهرمانی کشوری به دست آورم.

سال ۹۲ توانستم بعد از یکسال، رکورد ماده ۱۰ کیلومتر را ارتقا داده و به نام خود ثبت کنم.

رکورد قبلی این رشته به خانم آمنه صفری دوومیدانی کار قزوینی تعلق داشت که با فاصله زمانی خیلی کوتاهی توسط من شکسته شد و افتخار آن به استان قزوین رسید؛ این رکوردشکنی نشان داد که پیاده روی استان در سطح کشور در شرایط خیلی خوبی قرار دارد.

از سال ۹۵ و ۹۶ به تهران نقل مکان کردم و به صورت حرفه ای زیر نظر مربی خودم ابراهیم رحیمیان به تمرین پرداخته و با وجود ایشان توانستم رکوردهای زیادی را جا به کنم.

از سال ۹۷ با جذب اسپانسر توانستم در پیاده روی ماده ۲۰ کیلومتر حرف اول را در ایران بزنم و با حمایت ایشان به هدف بزرگ خود برای اعزام به مسابقات آسیایی فکر کنم.

سال ۹۷ رکورد این رشته را به ثبت رساندم و تا به امروز توانستم سه بار رکورد پیاده روی ۲۰ کیلومتر را جابه جا کنم.

رکورد فعلی من در ماده ۱۰ کیلومتر ۵۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه و در ماده ۲۰ کیلومتر یک ساعت و ۵۹ دقیقه است.

ایرنا: تلخ‌ترین ناکامی شما در این رشته چه بود؟

سال گذشته قرار بود به عنوان اولین بانوی ایرانی به همراه یک ورزشکار مرد به مسابقات آسیایی ژاپن اعزام شوم که به دلیل بی توجهی فدراسیون و حراستی دانستن این اعزام، یک هفته قبل از پرواز، رفتن من به این مسابقات لغو شد.من بالاخره به هدف بزرگ خودم که اعزام به مسابقات آسیایی پیاده روی به عنوان اولین بانوی تاریخ دوومیدانی ایران است، دست خواهم یافت و هیچ مانعی را در این زمینه بر سر راه خود نخواهم پذیرفت.

امسال با قول‌هایی که فدراسیون داده است، امیدوارم بزرگترین هدفم برای اینکه جزو اولین‌ها در ایران باشم و به عنوان اولین بانوی ایرانی به مسابقات آسیایی اعزام شوم تحقق یابد.

من به شدت برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنم البته زمان زیادی نمانده است تا به این هدف دست یابم؛ اواخر بهمن ماه قرار است مسابقات انتخابی برای اعزام به رقابت‌های آسیایی به میزبانی استان تهران برگزار شود و من امیدوارم بتوانم با اقتدار این رکورد را با شرایط بهتری به ثبت رسانده و اولین بانوی اعزامی به مسابقات پیاده روی آسیایی در ژاپن باشم.

اولین بانوی پیاده‌روی 20 کیلومتر کشور، در آرزوی تاریخ‌ سازی

متاسفانه قبلا به این رشته در بعد بانوان توجهی نمی‌شد و البته با پافشاری خودم، فدراسیون را مجاب کردم که بانوان می‌توانند در این رشته شرکت کنند و امسال چهارمین سالی است که رشته ۲۰ کیلومتر پیاده روی بانوان برگزار می‌شود.

ایرنا:مهمترین دلیل و علت موفقیت خود را چه می‌دانید:

من اهل تاکستان هستم، شهری که هنوز از نظر امکانات ورزشی چندان به روز نیست چه برسد به سال‌های گذشته بنابراین مهمترین دلیل موفقیت‌هایم را خودم و داشتن هدف بزرگ می‌دانم، من هیچ مانعی را برای رسیدن به هدفم در نظر نگرفتم و در عرصه زندگی بهانه جویی نکردم تا به موفقیت رسیدم.

از سوی دیگر جذب اسپانسر و حمایت مالی نیز در موفقیت یک ورزشکار کمک می‌کند؛ به عبارت دیگر در موفقیت یک ورزشکار، یک انگیزه درونی که هدف و تلاش خود ورزشکار است و همچنین انگیزه بیرونی که حمایت و توجه مدیران، خانواده و دوستان باشد، بسیار موثر است.

متاسفانه ورزشکاران ما در بعد انگیزه بیرونی خیلی ضعیف هستند و من خدا را شاکر هستم که با حمایت یک اسپانسر (آقای غفاری) در تاکستان توانستم انگیزه خود را چندبرابر کرده و به موفقیت در رشته دوومیدانی دست یابم.ایجاد انگیزه در یک فرد،جذب حامی مالی(اسپانسر) و حمایت خانواده و مسئولان از جمله عوامل موفقیت یک ورزشکار است که باید بیشتر در جامعه قهرمانی مورد توجه قرار گیرند.

موضوع امکانات و سخت افزارهای ورزشی نیز در موفقیت ورزشکاران بسیار مهم بوده ولی متاسفانه در شهرستان‌ها هیچگاه نگاه ویژه‌ای به تامین این امکانات وجود نداشته است.

با وجود اینکه بیشترین آمار ورزشکاران رشته دوومیدانی استان در ماده‌های پرتاب‌ها و پرش‌ها مانند زهرا پاریاد، مبینا طاهرخانی و ...از این شهرستان هستند اما توجه زیادی به آن برای رفع کمبودهای زیرساختی این رشته صورت نمی‌گیرد.

امیدواریم این امکانات در هیات دوومیدانی استان برای پرورش قهرمانان آینده فراهم شود تا در صورت نبود جعفرآبادی و شهلا محمودی دیگر ورزشکاران استان در حیطه قهرمانی کشور درخشش داشته باشند.

ایرنا: مهمترین عامل موفقیت بانوان در جامعه به ویژه در زمینه ورزش چیست؟

داشتن هدف برای موفقیت بانوان خیلی مهم است و اینکه هیچگاه فعل نخواستن را صرف نکنند چون تحقق هرچیزی در این دنیا امکان پذیر است.

بانوان جامعه ما، توانایی انجام کارهای بسیار بزرگتری را دارند و لایق رسیدن به بهترین‌ها هستند البته اگر توانایی‌های خود را شناخته و نادیده نگیرند.

به عنوان مثال در موفقیت بانوان هیچگاه حجاب یک محدودیت نیست و نباید یک بانوی ورزشکار مساله حجاب را سد راهی برای رسیدن به موفقیت خود بداند.

ایرنا: طی سال‌های اخیر چه زمینه‌هایی ایجاد شده که در شکوفایی و به فعلیت رسیدن توانمندی‌های زنان نقش موثری داشته است؟

توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌های ارتباطی در کشور یکی از این زمینه‌ها است که نقش موثری در افزایش آگاهی بانوان و تقویت اعتماد به نفس و خودباوری آنها برای حضور در عرصه‌های مختلف دارد.

دولت تدبیر و امید نیز در این سال‌ها خیلی تلاش کرد تا به بانوان بیشتر بها داده شود و قطعا این نگاه در ارتقای جایگاه بانوان مفید بوده است.توسعه عصر ارتباطات و فضای مجازی، اقدامات خوب دولت تدبیر و امید برای توجه بیشتر به جایگاه بانوان و امید آفرینی میان این قشر نقش موثری در افزایش موفقیت‌های بانوان استان و کشور طی سال‌های اخیر ایفا کرد.

نوع نگاه و رویکرد جامعه نیز می‌تواند برای شکوفایی استعدادهای بانوان تاثیرگذار باشد البته تلاش و انگیزه بانوان نیز برای رسیدن به خودباوری و درخشش در عرصه اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و...بسیار مهم است.

امیدواریم شرایط جامعه برای نسل‌های آینده و نوجوانان و جوانان بهتر و بهتر شود و بتوانند در قله‌های بزرگتری در حیطه کاری خود حضور یابند.

ایرنا: مهمترین برنامه‌ایی که پیش رو دارید؟

تحصیل تا مقطع دکتری رشته روانشناسی از دیگر اهداف من در کنار ورزش قهرمانی است تا بتوانم برای جامعه دوومیدانی کشورم مفید واقع شده و برای حل مشکلات آنها تلاش کنم.
متاسفانه در ورزش قهرمانی کشور نگاه تک بعدی وجود دارد و بسیاری از قهرمانان رشته‌های مختلف در کنار ورزش حرفه‌ای حاضر به تحصیل نیستند و همین موضوع موجب شده تا بسیاری از قهرمانان از سطح تحصیلی بالایی برخوردار نباشند.

به همه ورزشکاران در بعد قهرمانی توصیه می‌کنم هیچگاه تک بعدی فکر نکنند و در کنار ورزش حرفه‌ای، تحصیل را نیز ادامه دهند چون در آینده کاری آنها قطعا مفید خواهد بود.

ایرنا: درخواست‌ها و مطالبات شما از مسئولان:

متاسفانه به بسیاری از درخواست‌های قهرمانان، نگاه و توجه ضعیفی صورت می‌گیرد که این موضوع شایسته جامعه توانمند و اخلاق مدار ورزشی استان نیست و امیدواریم مسئولان ضمن توجه بیشتر به مطالبات ورزشکاران در حیطه قهرمان پروری نیز با اهتمام بیشتری ورود کنند.

اولین بانوی پیاده‌روی 20 کیلومتر کشور، در آرزوی تاریخ‌ سازی

همچنین مسئولان باید موضوع استعدادیابی و فراهم سازی زیرساخت‌های توسعه این رشته را در شهرستان‌ها جدی بگیرند چون بسیاری از قهرمانان این رشته در مناطق محروم و کم برخوردار ظهور کرده و برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند