صدمات وارده به روح و روان مردم در حوادث اخیر بازیابی شود


صدمات وارده به روح و روان مردم در حوادث اخیر بازیابی شود

تهران - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به حوادث ناگوار دو هفته اخیر در کشور گفت: در اینگونه حوادث، مردم به طور طبیعی ناراحت و سوگوار می‌شوند اما مساله مهم‌تر این است که چگونه این موضوع در جامعه مدیریت شود تا صدمه‌ای که به روح و روان آنان وارد شده، بازیابی شود و شاخص‌های سلامت اجتماعی ارتقا یابد.

سید ضیاء هاشمی روز یکشنبه در جریان بازدید «علیرضا زالی» رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ایرنا، نقش ارزنده دانشگاه‌های علوم پزشکی را در تامین سلامت جسمانی، اجتماعی و روانی جامعه ستود و افزود: از افتخارات ما این است که شاخص‌های سلامت بعد از انقلاب، رشد فوق العاده‌ای داشته است که این کار مرهون همت دانشمندان و متخصصان و خدمتگزاران حوزه سلامت است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه توسعه پایدار فقط در رشد و توسعه اقتصادی خلاصه نمی‌شود، گفت: در همه حال به توسعه اجتماعی نیاز داریم و توسعه اجتماعی بدون ارتقای شاخص‌های عدالت محقق نمی‌شود.

وی افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما در سطح منطقه، سفیران کشورمان هستند، دانشجویان و دانش‌آموختگان از اتباع افغانستان، تاجیکستان، عراق و سایر کشورها که در دانشگاهای ایرانی تحصیل کردند به ایران، تعلق خاطر دارند و تحت تاثیر دانش، فرهنگ و تمدن ایران زمین هستند.

استاد دانشگاه تهران ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت حفظ ارتباطات دانشگاه‌های کشور با فارغ‌التحصیلان خارجی آنها بیان داشت: امروزه به مدد فناوری، ارتباطات از جنبه فیزیکی فاصله گرفته و رسانه‌ای شده و رسانه، فاصله را از میان برداشته است و ظرفیت مناسبی برای تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با دانش‌آموختگان خارجی آنها فراهم ساخته است.

وی ضمن تمجید از دستاوردهای نظام سلامت کشور در حوزه‌های مختلف از جمله درمان و تحقیقات پزشکی، تصریح کرد: در برخی شاخص‌ها رشد خوبی داشتیم و در برخی دیگر از جمله سلامت روانی و اجتماعی، توقع می‌رود تلاش بیشتری صورت گیرد زیرا این حوزه‌ها به کار جدی نیاز دارد.

هاشمی یادآور شد: حوادث تلخ اخیر به خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی نشان داد فشاری که بر ذهن و فکر مردم وارد می‌شود نیاز به تدبیر و کار علمی دارد تا مشخص شود در این شرایط چه کار علمی به ویژه در فرایند اطلاع رسانی و همدلی با مردم داغدیده، باید انجام داد.

وی افزود:‌ در این حوادث مردم ناراحت و سوگوار می‌شوند اما مساله مهم‌تر این است که چگونه این موضوع در جامعه باید مدیریت شود تا صدمه‌ای که به روح و روان آنان وارد شده، بازیابی شود و مردم به آرامش برگردند.

مدیرعامل ایرنا تاکید کرد: در این جریان اگر اطلاعات دقیق و به‌ هنگام به رسانه‌های رسمی داده می‌شد، می‌توانستند نقش بهتری ایفا کنند.

وی تصریح کرد: پیشگیری بر درمان ارجحیت دارد و این کار نباید در شعار باقی بماند، در زمینه بیماری‌های روانی و حفظ سلامت اجتماعی باید کار علمی شود و در این زمینه رسانه می‌تواند حامی و کمک‌کننده باشد.

هاشمی با اشاره به رقابت تنگاتنگ رسانه‌ای در دنیای امروز و نقش‌آفرینی اخبار جعلی در این عرصه گفت: در این حالت ما باید با اخبار جعلی مقابله کنیم و اعتماد به رسانه را حفظ و از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم و در نهایت، موظفیم دست به دست هم دهیم تا سلامت اجتماعی ارتقا یابد.

وی اظهار داشت:‌ توسعه پایدار فقط به رشد اقتصادی، محدود نمی‌شود، ما به توسعه اجتماعی نیاز داریم و توسعه اجتماعی بدون بهره‌مندی از شاخص‌های عدالت محقق نمی‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: ‌در حوزه آموزش هم به عدالت آموزشی نیاز داریم و یکی از مهم‌ترین محورهای عدالت اجتماعی؛ عدالت در حوزه سلامت است.

وی افزود:‌ بیش از ۵ میلیون نفر تحت پوشش خدمات دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و این نشان می‌دهد که دانشگاه علوم پزشکی فقط یک نهاد علمی نیست بلکه یک نهاد مهم اجتماعی است که با میلیون‌ها نفر ارتباط دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک