تلاش برای تحکیم خانواده و پیشگیری از شکست در زندگی مشترک


خانواده کوچکترین واحد تشکیل دهنده جامعه است که در آن عوامل بسیاری نظیر نژاد، قومیت، طبقه اجتماعی، سلامت جسمی و روانی اعضا، سطح تحصیلات، امنیت مالی، ارزش ها و اعتقادات خانواده و.... در شکل‌دهی آن موثر است.

تلاش برای تحکیم خانواده و پیشگیری از شکست در زندگی مشترک
بنابراعلام مرکز مشاوره انتخاب نو، عوامل موثر بر شکل‌دهی خانواده، بر سیر و تحول و رشد خانواده، معیار رفتارهای پذیرفته شده، میزان انعطاف‌پذیری در برابر چالش‌ها و بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی و ثبات در طول زمان تاثیر می‌گذارد. خانواده موفق در راستای تامین منافع و علایق تک تک اعضای خود حرکت می‌کند. خانواده موفق به شکل اجتناب‌ناپذیری برای کسب منافع و علایق اعضای خود روش‌هایی را به کار می‌گیرد و در صورتی که این روش‌ها نتواند مسائل آن‌ها را به درستی حل کند با الگوهای بی‌ثبات و آشوب‌های خانوادگی همراه خواهد بود.
در یک جامعه، ازدواج و زندگی خانوادگی بدون مشکل صد در صد وجود ندارد و آن چه اهمیت دارد تلاشی است که اعضا برای تحکیم خانواده به کار می گیرند. همانطور که پیداست، آمار جدایی روز به روز رو به افزایش است و بر اساس آن چه که روانشناسان کودک مطرح کرده‌اند، کودکان را هم به همان اندازه تحت تاثیر قرار می‌دهد و به طور کلی می‌توان گفت که جدایی هر خانواده‌ای را آشفته می‌کند و آن را می‌توان به عنوان یکی از دردناک‌ترین وقایع زندگی انسان‌ها دانست. جدایی، فشار روانی شدیدی را به افراد وارد می‌کند.تحقیقات در مراکز مشاوره خانواده نشان می‌دهد که جدایی، نهایت سازگاری افراد را می‌طلبد و احساس غم، بی‌ارزشی، ناامیدی، استرس، احساس گناه، ناتوانی و ترس را به همراه خود دارد.

تلاش برای تحکیم خانواده و پیشگیری از شکست در زندگی مشترک

چگونه می‌توان خانواده موفقی را تشکیل داد؟

طبق مطالعات انجام شده در مراکزمشاوره ازدواج برای جلوگیری از شدیدتر شدن مشکلات و قبل از آن که کار به اختلال و خطر جدایی بکشد، باید از همان ابتدا به زوج‌ها در کنار نگرش‌ها و انتظارات واقع‌بینانه درباره ازدواج، مهارت‌های ارتباط سازنده و حل و فصل اختلاف آموزش داده شود. به عبارتی به آنها یاد داده می‌شود که الگوهای تعاملی رفتاری خاصی را برای رفع نیازهای روانشناختی و هیجانی طرفین به کار گیرند و با توجه به الگوهای تعاملی اختلافات را به نحوی موثر و به موقع حل کنند تا الگوهای اجتنابی شکل نگیرد و حل و فصل این اختلاف‌ها در آینده دشوار نشود.

چگونه می‌توان رابطه را بهبود بخشید؟

با رعایت کردن یکی از راهبردها می‌توانیم در جهت تحکیم خانواده و افزایش صمیمیت و بهبود رابطه گام برداریم، این راهبردها عبارت‌اند از:

ترویج مسئولیت پذیری و آگاهی از آن: زمانی که مسئولیت‌ها در خانواده به درستی تقسیم شده باشد و نقش هر فرد در خانواده به شکل واضحی معین شود می‌تواند در حفظ خانواده و رشد هر شخص در خانواده نقش بزرگی را ایفا کند به عبارتی وقتی اعضای خانواده مسئولیت پذیر باشند جو خانواده آرام خواهد بود حتی این مسئولیت‌پذیری کودکان را هم شامل می‌شود. وجود مشارکت در اعضای خانواده، عزت نفس هر یک از افراد را پرورش می‌دهد و از سلامت روانی بهره‌مند می‌سازد.

پذیرش: پذیرش در دلگرمی خانواده نقش مهمی دارد؛ پذیرش دیگران همانطور که هستند تاثیر بسیار مهمی در ارتباط اعضای خانواده می گذارد و می‌تواند از بسیاری قضاوت‌ها و سرزنش ها بکاهد.

ساختن نقاط قوت: تمرکز روی نقاط قوت طرف مقابل و ساختن نقاط قوت، ارتباط مثبت را رواج می‌دهد وقتی یکی از اعضای خانواده، خردسال یا بزرگسال، می‌تواند در کاری سهیم شود و دیگران قدر سهم او را می‌دانند و به آن بها دهند، همکاری اعضای خانواده بیشتر می‌شود.

تلاش برای تحکیم خانواده و پیشگیری از شکست در زندگی مشترک
زوجین و خانواده‌ها می‌توانند با آموزش دیدن مهارت‌هایی از لحاظ هیجانی بیشتر با هم درگیر شده و در جهت بهبود روابط گام موثری بردارند. افراد زمانی که نسبت به احساسات خودآگاهی داشته باشند و در قبال احساسات خود، مسئولیت‌پذیر باشند و آن‌ها را به دیگران فرافکنی نکنند می‌توانند در بهبود رابطه نقش ایفا کنند، همچنین با یادگیری مهارت‌های همدلی نظیر یاد گرفتن، گوش دادن به احساسات و انگیزه‌های دیگران و فهمیدن احساسات و انگیزه‌های آن‌ها و یا مهارت‌هایی نظیر برگرداندن حس فهمیدن به معنای آن چه که شنیده‌اند می‌توانند در این راستا قدم بردارند. یادگیری مهارت‌های گفته شده تاثیر زیادی در زندگی جاری و کنار آمدن با مشکلات آتی می‌گذارد. مشاوران خانواده به افراد یاد می‌دهند که مشکلات را دقیق‌تر بشناسند و بفهمند مهارت‌های ویژه آن‌ها مانند بهبود خود پنداره، تشخیص و ابراز احساسات خود، قبول کردن احساسات دیگران، حل کردن مشکلات، ایجاد رضایت میان فردی و به عبارتی کلی‌تر آگاهی از مهارت‌های همدلی، پذیرش بدون قضاوت و سرزنش می‌تواند خود مختاری را در آن‌ها بالا برد و در نهایت صمیمیت بیشتری را در خانواده تجربه کنند. زمانی که افراد توانایی‌های خود را در حل مشکلات باور داشته باشند بهتر می‌توانند بحران‌های ایجاد شده در خانواده را حل کنند. آموزش دیدن این مهارت‌ها در مرکز مشاوره انتخاب تو بین زوج‌ها قبل از ازدواج تعارض‌هایی که در حین ازدواج بین زوجین وجود دارد و همچنین رابطه والدین با فرزند نوجوانشان می‌تواند باعث بالا رفتن حس اعتماد و صمیمیت در بین آن‌ها شود و باعث شود که اختلاف مشترک بین آن‌ها به میزان زیادی برطرف شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید