16 پرونده قتل در کهگیلویه وبویراحمد منجر به سازش شد


16 پرونده قتل در کهگیلویه وبویراحمد منجر به سازش شد

یاسوج – ایرنا- معاون قضایی دادگستری کهگیلویه وبویراحمد گفت: 16فقره پرونده قصاص با کمک بزرگان و شورای حل اختلاف مستقر در زندان و حمایت اولیای دم ظرف 2 سال گذشته تاکنون در مناطق مختلف این استان بررسی و بخشیده شده و مرتکبان از چوبه دار نجات یافتند.

حجت الاسلام سید محمد ابراهیم ساجدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرونده‌های ۱۶ فقره قتل به طور کامل بسته شده و اعلام رضایت شاکیان و اولیای دم نیز در دستگاه قضائی استان ثبت و قاتلان آزاد شده‌اند.

وی شمار پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف استان در سال گذشته را نیز افزون بر ۳۵ هزار و ۸۷۷ فقره ذکر کرد که از این تعداد ۳۵ هزار و ۸۱۷ فقره پرونده مختومه شد و بقیه نیز در نوبت سازش هستند.

ساجدی تصریح کرد: ۳۴ درصد از مجموع پرونده های وارده به شوراهای حل و اختلاف این استان ظرف ۲ ماه گذشته منجر به سازش شده است.

وی ابراز داشت: مجموع پرونده های ورودی به شوراهای حل اختلاف کهگیلویه وبویارحمد ظرف این دو ماه یک هزار و ۸۸۸ فقره بوده است.

ساجدی افزود: اکنون رویکرد قوه قضائیه استفاده از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان به منظور نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه است.

رئیس شوراهای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: طبق قانون شورای حل اختلاف دو وظیفه اصلی دارد، یکی رسیدگی و دیگری اصلاح و سازش، که البته فلسفه ذاتی تشکیل شورای حل اختلافف جهت تقویت و ترویج فرهنگ اخوت و سازش در جامعه است.

چالشی که اکنون رئیس قوه قضائیه نیز به آن اذعان دارد و هم اینک لایحه‌ای در این راستا در دستگاه قضایی برای کاهش صلاحیت قضائی شوراهای حل و اختلاف و بازگشت به مسیر و وظیفه اصلی این شورا آماده تقدیم به مجلس شورای اسلامی است.

ساجدی نیا گفت: شوراهای حل و اختلاف کهگیلویه و بویراحمد از این لایحه و بازگشت این شورا به وظایف و رسالت اصلی خود استقبال می‌کند.

وی تصریح کرد: البته صلاحیت قضایی شوراهای حل و اختلاف سبب کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائی شده تا جایی ۵۵ درصد از مجموع کل پرونده‌های ورودی به سیستم قضائی استان در شوراهای حل و اختلاف رسیدگی و مختومه شده است.

ساجدی نیا گفت: صلاحیت قضایی شوراهای حل و اختلاف شاخص‌ها و مقتضیات خاص خود را می‌طلبد و این شورا حق رسیدگی به پرونده‌های مالی با سقف بالای ۲۰۰ میلیون ریال را ندارد.

شوراهای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳۲ شعبه شهری و روستایی، ۵۲۸ نفر عضو و ۲۳ قاضی ثابت و کشیک فعالیت می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی