طرح هادی در151 روستای قم تعیین محدوده شده‌است


طرح هادی در151 روستای قم تعیین محدوده شده‌است

قم- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اقدامات این بنیاد در مناطق روستایی گفت: طرح هادی در151 روستای این استان بازنگری و تعیین محدوده شده‌است.

داریوش بلدی روز شنبه دردهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه قم در تالار امام جواد (ع) استانداری با ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد مسکن قم اظهار داشت: پارسال در۵۸ روستای قم طرح‌های هادی و اصلاح معابر روستایی انجام شد و برای سال ۹۸ نیز این طرح در ۶۰ روستای استان اجرا خواهد شد.

وی بیان داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب در۱۳۲ روستای قم طرح هادی اجرا شده‌است.

بلدی، تعداد اسناد روستایی صادرشده درسال ۹۷ را ۴۵۰ مورد ذکر کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته صدور ۲ هزار جلد سند درسال‌جاری دردستور کار است.

وی یادآور شد: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون ۱۶ هزار و ۶۵۰ سند روستایی توسط بنیاد مسکن قم صادر شده‌است.

مدیرکل بنیاد مسکن قم، تعداد اراضی روستایی واگذار شده درسال ۹۷ را، ۲۷۵ قطعه در ۴۰ روستا دانست و افزود: درسال ۹۸ نیز ۴۵۰ قطعه در ۳۶ روستا به واجدان شرایط واگذار می‌کنیم.

وی یادآور شد: طی چهار دهه گذشته ۶ هزار و ۲۰۰ قطعه زمین به روستاییان قم واگذار شده‌است.

این مسئول با اشاره به تملک ۱۹ هکتار زمین درپنج روستای قم طی سال گذشته، افزود: امسال نیز ۴۹ هکتار زمین در ۱۰ روستای قم واگذار و مجموع زمین‌های واگذار شده از ابتدای انقلاب تاکنون نیز حدود ۸۰۰ هکتار در ۶۵ روستا می‌باشد.

بلدی افزود: درسال ۹۷ یکهزار و ۶۵۰ فقره پروانه را صادر و در سال‌جاری نیز ۲ هزار فقره را صادر خواهیم کرد.

وی گفت:‌ از آغاز انقلاب تا به امروز ۱۵ هزار خدمات صدور پروانه مسکن روستایی درقم صورت گرفته‌است.

وی دربخش دیگری از سخنان خود، کل اعتبارات ملی و استانی درنظر گرفته شده برای بنیاد مسکن قم در سال‌جاری را ۲۳۵ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: ۱۷۹ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال آن تخصیص داده شده‌است.

بلدی ادامه داد: ۶۴ میلیارد ریال آن اعتبار ملی بوده که شامل رقم اختصاص یافته برای قیر رایگان جهت آسفالت معابر روستایی است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات آسفالت تاکنون در۲۲۰ هزار مترمربع از سطح کوچه‌های روستاهای قم اجرا شده‌است‌.

بلدی همچنین تعداد روستاهای این استان را ۲۰۰ روستا ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۱۲۴ روستا بالای ۲۰۰ خانوار و ۷۶ روستا نیز کمتر از ۲۰ خانوار است‌.

وی یادآور شد: طرح هادی روستایی در ۱۳ روستای قم به طور کامل و در ۶ روستا نیز ۹۸ درصد، و به صورت سرجمع در کل روستاهای استان ۶۰ درصد طرح هادی به اجرا گذاشته شده‌است.

وی کل اعتبارات سال آینده بنیاد مسکن قم را ۱۶۸ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: با رایزنی‌های انجام شده، ۵۰ درصد این اعتبار از محل ملی بوده‌است.

بلدی ادامه داد: بر اساس درخواست های صورت گرفته احداث تعدادی بوستان در هشت روستای قم را پیش بینی کردیم که تا به حال ۵۲ میلیارد ریال اعتبار آن تخصیص یافته و انتخاب پیمانکار و طراحی های آن نیز در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح بهسازی هشت هزار و ۵۰۰ باب منزل مسکونی در روستاهای قم یادآور شد: با توجه به جمعیت روستایی قم محدودیتی برای گرفتن اعتبار وجود ندارد، و ما یکهزار واحد مسکونی را جهت بهسازی در نظر گرفتیم‌.

وی پرداخت تسهیلات بازسازی به واحدهای مسکونی روستایی را از جمله اقدام های نهاد متبوع خود دانست و گفت: صاحبان۶۰۰ واحد مسکونی که در سیل فروردین ۹۸ خسارت دیده بودند به بانک های عامل معرفی شدند و با توجه به سختگیری‌های بانک ها برای ضمانت نامه، ۳۵۰ مورد از آنان این تسهیلات را دریافت کردند.

وی همچنین با اشاره به اینکه قم‌ در طرح مسکن‌ اقدام ملی از سایر استان ها پیشرفت بیشتری دارد، بیان کرد: در این خصوص زمین لازم برای احداث ۲ هزار واحد مسکونی در اختیار ما قرار داده شده و نقشه های حدود ۶۰۰ نیز واحد آماده شده و در مرحله صدور پروانه هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل