مطالبه روستاییان سیلزده سیستان و بلوچستان به بازگشایی کامل راه‌ها


مطالبه روستاییان سیلزده سیستان و بلوچستان به بازگشایی کامل راه‌ها

چابهار- ایرنا- بازگشایی کامل راه‌های روستایی تخریب شده در اثر بارندگی‌های سیل آسا در جنوب سیستان و بلوچستان مطالبه اصلی مردم بیش‌از 200 روستای سیلزده شهرستان‌های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز بویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مردم اکثر مناطق روستایی سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان امکان تردد و جابجایی موادغذایی و مایحتاج خودشان را پس از گذشت یک هفته از سیلاب ندارند و با سختی جابجا می‌شوند. بارندگی‌های سیل آسا در جنوب سیستان و بلوچستان خسارت های بسیار زیادی به زیرساخت‌های این استان وارد کرده است.

این روزها سیستان و بلوچستان محل آمد و شد مدیران و مسوولان ارشد کشور است که می‌خواهند ضمن بازدید از مناطق سیل زده، عمق فاجعه‌ای را که در جنوب شرق ایران رخ داده از نزدیک مشاهده و برای تسریع در امدادرسانی و حل مشکلات هموطنان این خطه از میهن اسلامی تلاش کنند.

علاوه بر رییس مجلس شورای اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، ورزش و جوانان، بهداشت و درمان و سخنگوی دولت میهمان این استان بودند و مشکلات مردم را از نزدیک مشاهده و بررسی کردند.

صفر خدیر یکی از اهالی بخش تلنگ قصرقند در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از زمان بارندگی‌ها تا ۲ روز گذشته ۲۲ روستای بخش تلنگ به طرف کوچو بسته بوده که با استفاده از لودر شخصی چند نفر از اهالی این بخش مشغول بازگشایی مسیرها هستند.

وی ادامه داد: این افراد با هزینه شخصی و خرید سوخت آزاد اقدام به بازگشایی این مسیرها می‌کنند و متاسفانه مسوولان حتی سوخت نیر در اختیار این افراد قرار نمی‌دهند.

این شهروند قصرقندی افزود: پل گروگروک در منطقه عورکی که تخریب شده بود پس از فروکش کردن سیلاب با تلاش اهالی این بخش بازگشایی شد.

وی ادامه داد: برای ۲۵۰ خانوار روستای دیرمان بالگرد هلال احمر به همراه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنها ۶۰ بسته موادغذایی توزیع کرد که بعد از توزیع نارضایتی‌هایی را به وجود آورد.

خدیر گفت: محدوده کامل روستاهای عورکی بزرگ، میرآباد، بل شمل، شکر بازار، جمابازار، حاج عبدالله بازار تا یک متر خانه‌ها زیرآب بودند و سیلاب تمام لوازم خانگی روستاییان را نابود کرد.

وی با اشاره به اینکه کمک‌ها ۹۹ درصد مردمی و با خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه چشم داشتی به مردم سیلزدگان بخش تلنگ و عورکی تحویل می‌شود، خاطرنشان کرد: کمک‌های مردم نیازمند ساماندهی است تا به همه محرومان برسد.

این شهروند سیلزده گفت: هم‌اینک راه روستاهای نوهانی بازار، سهاکی، کالدان، دنسر، دزدانی، کهن، بورین دوک، کهن پایین، هوشاپ، کهن بالا، کدرم بخش تلنگ بعد از هشت روز همچنان بسته است و نیازمند حضور ماشین آلات سنگین راه‌سازی برای بازگشایی اصولی است.

وی بیان کرد: بخش تلنگ ۷۶ روستا با جمعیت ۲۰ هزار نفر تاکنون بعد از گذشت هشت روز از سیل تنها ۱۲۰بسته موادغذایی به دنسر تلنگ و لگور بیت، زیردان ۳۰ بسته موادغذایی و دیرمان ۵۰ بسته مواد غذایی توسط بالگرد هلال احمر تحویل شده در حالی که یک وعده غذای این سیلزدگان هم نمی‌شود.

علی جدگال یکی دیگر از سیلزدگان نیز اظهار داشت: از عورکی تا تلنگ بطول ۱۵ کیلومتر محور اصلی دچار آب بردگی و تخریب شده و تردد به سختی و فقط در حد یک خودرو انجام می‌شود.

حامد بلوچ نیز بیان کرد: ۶ کیلومتر جاده از تلنگ محدود روستای گورچاری و ماندیرو به طرف کوچو تخریب شده و تا زمانی که این مسیر بازسازی نشود دسترسی به حدود ۳۰ روستا به سختی انجام می‌شود.

علی محمد هوت تصریح کرد: برق، تلفن و همه مسیرهای دشتیاری و تلنگ در طول روزهای گذشته قطع بوده و از دیروز برخی مسیرها بازگشایی شده است.

وی بیان کرد: مردم با مشکل جدی سیلندر گاز مواجه هستند و حتی یک تانکر آبرسانی به بخش تلنگ برای آبرسانی نیامده است.

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی و معتمد منطقه پیرسهراب چابهار نیز به خبرنگار ایرنا افزود: روستاهای زیردج، ندکان شفی محمد، زارآپ، دج رحمت، تولگ رود، ترکانی بندسر، محله عشایری دلمراد، جنگارگ نوهانی، دج گجرات، رادو دج، سایانی، دج داول، بنو، اسحاق بازار، چوتانی، سر دج، رگیتی، کلسکان، نیام بیت، هوشمب، دج جندو، مریدبازار، بلنگی، لانیاری، سعیدی بازار، حسین زهی، پتی، جنگارک پایین، اورعی، لگور بیت، زیردان، خداداد آباد، نهبخش، سروش، شاه کاپر و سارتاپ فاقد راه و جاده آنها تخریب و همچنان بعد از گذشت هشت روز بسته است.

محمدکریم بلوچ گفت: بعد از گذشت هشت روز دج دراول، گچرات، سد زیردان و نهبخش فاقد برق هستند و تلفن روستاهای زیردان، سروش، خدادادآباد، رگیتی، کلکسکان و مرکز دهستان پیرسهراب، بندگاه، کچ، فتحلعلی کلات، دیبان زهی تاکنون قطع است.

وی بیان کرد: از حوزه دهستان پیرسهراب شماره گیری تلفن ۱۱۵ اورژانس امکانپذیر نیست و باید این مشکل برطرف شود.

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی پیرسهراب چابهار ادامه داد: دهستان پیرسهراب دارای ۱۲۱ روستا با جمعیت بیش از ۳۱ هزار نفر است و بالگرد هلال احمر تنها به روستای نیام بیت ۳۰ بسته موادغذایی، روستایی کلسکان۳۰ بسته مواد غذایی، هوشمب ۶۰ بسته، لگور بیت در حدود ۵۰ بسته مواد غذایی کنسرو و نان توزیع کرده و این میزان سبد غذایی با توجه به جمعیت این منطقه بسیار کم است.

امام جمعه ساربوک نیز اظهار داشت: اقدامات فعال ستاد بحران در مناطق بلوچستان امید بخش نیست و مناطقی نظیر بنت، کاجو، توتان و مهمدان نیازمند امداد رسانی فوری هستند.

مولوی فضل الله رئیسی بر امدادرسانی فوری به همه مردم تاکید کرد و افزود: روستاهای مسیر کاجو هشت روز است که در محاصره هستند و نیازمند امدادرسانی هوایی هستند.

غلام محمد دهقانی از معتمدان منطقه کاجو قصرقند نیز اظهار داشت: روستای کاجو شامل شادی گور، کلک، کهیران گواش، کوشات پایین، کوشات بالا، تریتی، جنگل، گرداک، شادکام دپ، دهداتی، گتیگ، تتران دپ، آزادگز، هنجیرکی، درواسک، گوندلمان، کلاتینک، تاکان، پادکوپ، میراباد، دیواری، میرچ، سرمیرچ،کرکوم دپ، دهیرک، هواران، پتهک، سرکاجه، گو، کهیری، مشکنت و چندین روستای دیگر از عزیزآباد تا سارتاپ در مسیر رودخانه هستند و راه آنها بسته شده و قابل تردد برای اهالی این منطقه با جمعیت بیش ۱۰ تا ۱۸ هزار نفری نیست.
فرماندار قصرقند نیز با اشاره به سرگردانی و بی اطلاعی از مردم بیش‌از ۴۰ روستای حوزه مسیر رودخانه کاجو اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌ها و طغیان رودخانه از پنج روز پیش تاکنون از برخی روستاهای کاجو اطلاعی در دست نیست.

رحیم پاک اندیش افزود: تلفن و راه ارتباطی به این روستاها قطع است که امیدواریم با وصل شدن برق، تلفن نیز وصل شود.
وی با بیان اینکه از روز گذشته امدادرسانی به صورت هوایی در این مناطق آغاز شده است افزود: مهمترین مشکل نبود راه است زیرا بر روی رودخانه کاجو پل در چند نقطه وجود ندارد و این امدادرسانی را کند کرده است.
فرماندار قصرقند ادامه داد: طول جاده دسترسی حوزه کاجو در مجموع ۵۴ کیلومتر است که در پنج سال گذشته تنها ۲۰ کیلومتر آن بازگشایی شده و ۳۴ کیلومتر باقی مانده حداقل ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی اظهار امیدواری کرد که در روزهای آینده با فروکش کردن آب رودخانه کاجو امدادرسانی به بیش از ۴۰ روستای فاقد راه در حوزه کاجو و بیش از ۷۰ روستای بخش تلنگ شتاب گیرد.
پاک اندیش کمک رسانی و تامین موادغذایی، آب معدنی، پتو و سایر ملزومات برای سیلزدگان و ارسال ماشین آلات سنگین راه‌سازی به روستاها را خواستار شد.

سیلاب تاکنون ۸۵۰ میلیارد تومان به راه‌های سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد

وزیر راه و شهرسازی در چابهار گفت: سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان تاکنون حدود ۸۵۰ میلیارد تومان خسارت به شبکه راه‌های ارتباطی، پل‌ها، ابنیه‌های فنی و آب‌روهای این استان وارد کرده است البته برآوردهای قطعی پس از ارزیابی کامل اعلام خواهد شد.

محمد اسلامی اظهار داشت: در سیلاب اخیر در این استان افزون بر ۸۰۰ محور ارتباطی بسته شده بود که با تلاش شبانه روزی همه دستگاهها و فروکش کردن رودخانه های محلی هم اینک تنها ۳۰ مسیر بسته است که این مسیرها نیز تا روز شنبه بازگشایی خواهد شد.
وی ادامه داد: هم اینک حدود ۳۸۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در منطقه مشغول ارائه خدمات هستند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بعد از مصوبه دولت مقرر است برای ترمیم و بازسازی راههای آسیب دیده سیستان و بلوچستان اقدام شود.
وی افزود: در برخی جاده های فرعی سیستان و بلوچستان پل پیش بینی نشده بود که قرار است در این مسیرها نیز پل احداث شود.
اسلامی بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در سیستان و بلوچستان در حال ارزیابی خسارت است تا در کمترین زمان ممکن نسبت به ساخت و بازسازی منازل مسکونی مردم سیل زده اقدام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!