40 سکه مکشوفه در استان مرکزی مرمت شد


40 سکه مکشوفه در استان مرکزی مرمت شد

اراک - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: 40 سکه مکشوفه مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی توسط کارشناسان مرمت شد تا در یکی از موزه‌های استان به نمایش گذاشته شوند.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی «محسن کریمی» افزود: این سکه‌ها مربوط به یک حکومت محلی دوره اشکانی به نام الیمائی در خوزستان امروزی هستند که تصویر پادشاه، لنگر و ستاره و مطالبی با خط آرامی بر روی آن‌ها حک شده است.

وی با بیان اینکه، سکه‌ها دارای داده‌ها و اطلاعات موثق تاریخی هستند، اظهار داشت: این سکه‌ها روایت‌های گوناگون و با ارزشی از نوع هنر سکه‌زنی، لوگوسازی، چهره‌پردازی، تاریخ‌نویسی و فلزکاری دوره‌های تاریخی مختلف نشان می‌دهند که غیر از ارزش تاریخی، وجهه پررنگ‌تر داده‌های باستانی را با خود همراه دارند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سکه‌ها در سال ۹۲ کشف شده‌اند و قرار است در موزه چهارفصل به نمایش گذاشته می‌شوند.

کریمی افزود: ۹۰ درصد این اشیا در عملیات‌های حفاری و باستان‌شناسی کارشناسان اداره کل استان کشف و شناسایی شده‌اند و ۱۰ درصد باقی نیز از حفاران غیر مجاز ضبط شده است.

بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۳ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


بهره برداری از طرح های شهرستان کمیجان