دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در مورد شیوع بیماری تب برفکی هشدار داد


دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در مورد شیوع بیماری تب برفکی هشدار داد

یاسوج - ایرنا - مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: با توجه به افزایش تعداد کانون‌های تب برفکی در کشور نیاز است دامداران نسبت به شیوع این بیماری مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

عبداله بهمنش روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: با توجه به گزارش بیماری تب برفکی در برخی واحدهای اپیدمیولوژیک کشور رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری دارد.

وی بیان کرد: انجام واکسیناسیون دام‌ها و ضد عفونی جایگاه دام در دامداری‌ها و روستاها برای جلوگیری از شیوع بیماری باید از سوی دامداران به جد پیگیری شود.

بهمنش گفت: دامداران علاوه بر رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی واحد دامداری باید از ورود افراد، وسایل نقلیه و تجهیزات متفرقه به داخل واحد دامداری جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: نیاز است برای جلوگیری از شیوع این بیماری اکیپ‌های مایه‌کوبی، کلنسین‌های دامپزشکی، ماموران تلقیح مصنوعی و همچنین کارکنان دامداری باید از لباس کار یک بار مصرف و یا لباس کار مخصوص استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی‌شود گفت: انتشار این بیماری در بین دامها خسارت‌های اقتصادی جبران ناپذیری را برای دامداران استان دارد.

بهمنش تصریح کرد: در سال جاری بیش از ۴۰ هزار راس دام سنگین و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک علیه تب برفکی در استان واکسینه شدند. وی گفت: واکسن مورد نیاز به مقدار کافی توسط مراکز بخش خصوصی دامپزشکی استان تامین و دامداران برای سرعت بخشیدن به امر واکسیناسیون می‌توانند به مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی شهرستان مراجعه و واکسن دریافت کنند.

بهمنش تصریح کرد: دامداران هرگونه تلفات را به صورت کاملاً بهداشتی دفن و موارد ابتلای بیماری را به دامپزشکی محل و یا سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

وی مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دام ها، را از جمله علایم بیماری ویروسی تب برفکی در جمعیت دامی اعلام‌کرد.

کهگیلویه و بویراحمد دارای هفت کشتارگاه دام در شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، باشت، دهدشت، لیکک و لنده است. کشتارگاه یاسوج صنعتی، دوگنبدان و دهدشت نیمه صنعتی و سی سخت، باشت، لیکک و لنده نیز سنتی است. از مجموع هفت کشتارگاه کهگیلویه و بویراحمد ۲ مورد شامل یاسوج و لیکک از سوی بخش خصوصی اداره می شوند و مابقی نیز دولتی و زیرنظر شهرداری هاست.

تعداد واحدهای دامی در کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار رأس دام سبک و سنگین است و میزان تولید گوشت قرمز نیز سالانه ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول