بیش از 991 میلیون دلار کالا از گمرکات کردستان صادر شد


بیش از 991 میلیون دلار کالا از گمرکات کردستان صادر شد

سنندج - ایرنا - مدیرکل گمرکات کردستان از صادرات 991 میلیون و 309 هزار دلار کالا از گمرکات استان خبر داد و گفت: این میزان صادرات در 9 ماهه گذشته از سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر ارزش دلاری پنج درصد افزایش داشته است.

بختیار رحمانی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان آذر، یک میلیون و ۷۰۲ ‌هزار و ۲۴۵ تن کالا به ارزش ۹۹۱ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۶۵ دلار از گمرکات استان صادر شد.

وی اضافه کرد: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظروزنی ۱۹ درصد، از لحاظ ارزش دلاری پنج درصد و از نظر ارزش ریالی هم ۱۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات کردستان یادآور شد: گمرک مرزی باشماق در میان ۱۰۶ گمرک فعال صادراتی کشور طی ۹ ماهه سپری شده از سال ۹۸ از نظر ارزش کالاهای صادر شده رتبه ۲۰ و از نظر وزنی رتبه ۲۷ را کسب کرده است.

رحمانی‌پور گفت: از این میزان صادرات، ۸۸۱ هزار و ۳۴۰ تن کالا به ارزش ۵۰۹ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۳۷۸ دلار صادرات استان و ۸۲۰ هزار و ۹۰۵ تن کالا به ارزش ۴۸۱ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۶۸۷ دلار صادرات اظهار شده در سایر گمرکات است که از مرزهای رسمی سیرانبند بانه و باشماق به خارج از کشور انجام شده است.

وی به میزان واردات کالا از گمرکات استان اشاره کرد و اظهار داشت: طی این مدت ۲۷ هزار و ۷۶۳ تن کالا به ارزش ۲۹ میلیون و ۹۲۳ هزار و۴۵۶ دلار از گمرکات استان وارد کشور شده است.

مدیرکل گمرکات کردستان اضافه کرد: میزان واردات کالا از گمرکات استان از ابتدای امسال تا پایان آذر نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش دلاری ۱۱ درصد افزایش داشته است.

رحمانی‌پور یادآور شد: مهمترین کشورهای هدف کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل عراق، پاکستان، افغانستان، هند و ترکیه و عمده ‌ترین کشورهای هدف کالاهای وارداتی هم عراق، سوئیس، بلغارستان، آلمان و هلند هستند.

بازارچه سیرانبند بانه، گمرک باشماق و سنندج در زمینه صادرات کالا در استان فعال هستند و صادرات سایر گمرکات هم از طریق گمرک‌های بانه و باشماق انجام می‌شود.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان