مسی در سال 2019 چه کار کرد؟؛ بت‌من در میان پلیس‌های معمولی


مسی در سال 2019 چه کار کرد؟؛ بت‌من در میان پلیس‌های معمولی

شاید حرف‌های مردم در موردش در اذهان عمومی آنچنان معیار خوبی نباشد اما باز هم حرف‌های زیبایی در مورد وی زده...

طرفداری- وقتی موتور حرکتِ انفجاری لیونل مسی روشن شد، دیگو سیمئونه هم به حرکت در آمد. او می‌دانست چه عاقبتی در پیش دارد. نتیجه نهایی در حال رخ دادن بود. سیمئونه به جنب و جوش افتاد و پاهایش را به زمین می‌زد و آرزو می‌کرد مدافعان هم همین کار را بکنند اما بالاخره چیزی که فکرش را می‌کرد، سرش آمد. مسی توپ را موزی شکل به گوشه دروازه فرستاد و یک گل دقیقه آخر دیگر زد. سرمربی اتلتیکو مادرید سرش را تکان داد و بعد از تشویق تیمش شانه‌هایش شل و دست‌ها از سر ناچاری باز شد. سپس باز هم دست زد و با خود گفت چه کار می‌شود کرد؟ مسی به فاصله ۲۴ ساعت توپ طلای ۶ ام را دریافت کرد. لوکا مودریچ، برنده سال قبل هم به او گفت لیاقتش را داری.

رای‌ها شدیدا به هم نزدیک بود. ویرجیل فن دایک ۷ رای کم آورد. همان فن دایکی که بعد از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا گفت:" فکر نمی‌کنم حتی بحثی وجود داشته باشد. مسی بهترین است." وقتی از یورگن کلوپ در مورد ۵ بازیکن برتر تاریخ سوال شد وی اسم کسی را نبرد اما مطمئن بود نفر اول لیست حتما لیونل مسی است. گاردین در مورد بهترین بازیکن امسال هم چنین فکری می کند.

در سخنرانی مسی بعد از دریافت توپ طلای ششم او مهمترین حرفی که تا به حال نزده بود را گفت. او قبول کرد که زمان در حال حرکت و بازنشستگی نزدیک است. در این پاسخ ناامید‌کننده، یاس وجود دارد. انگار این ایده حتی در فکر و ذهن ما هم سیاه است. یک خلا شدیدا گسترده اما حالا این حرف زده شده و قرار نیست برگردد. مسی همچنین گفت او بیشتر "سازنده" است تا گلزن، چیزی که درست به نظر می‌آید اما با این حال او همچنان در اروپا و لالیگا بیش از هر بازیکن دیگری گل زده است. ۶ کفش طلا دارد که ۳ تای آن پشت سر هم بوده.

اما چرا؟ مردم می‌پرسند مسی چه کار کرد که این جایزه را برد؟ هر چه نباشد سال نا امیدکننده‌ای بود. بارسلونا تنها لیگ را برد و به نیمه نهایی لیگ قهرمانان و فینال کوپا دل‌ری صعود کرد. مسی در این ۱۵ سال قربانیان زیادی داشت اما یکی از قربانیان بازی‌هایش، خود اوست. نایب قهرمانی برای مودریچ به معنی بهترین بودن است اما نایب قهرمانی برای مسی دلیلی برای انتقاد از اوست. سندی بر یک شکست. به او انگ زده می‌شود که در پیروزی ۴-۰ لیورپول برابر بارسلونا ناپدید بود اما در همان بازی او یک شوت زد که سیو شد، ۲ بار توپش از کنار دروازه بیرون رفت و سه موقعیت کاملا خوب را برای آلبا، سوارز و کوتینیو ساخت. در فینال کوپا دل ری، او یک گل زد و یک توپش اگر به تیرک نمی‌خورد جز بهترین گل‌های زده شده در فینال‌ها نام می‌گرفت.

مسی چه کار کرد؟ او در سال ۲۰۱۹ بهتر از هر بازیکن دیگری بازی کرد. در طول بازی او بی رقیب بود. با وجود تمام آمارهای شگفت انگیز، بعضی چیز‌ها همیشه قابل لمس و محسوس نیستند. شاید معیار بهتر برای سنجش مسی حرکات سیمئونه باشد. مردی که در طول لیگ همیشه مسی را رقیب خود می‌بیند. شاید حرف‌های مردم در موردش در اذهان عمومی آنچنان معیار خوبی نباشد اما باز هم حرف‌های زیبایی در مورد وی زده شده است. بهترین آنها شاید حرف خورخه سمپائولی باشد که می‌گفت:" مقایسه مسی با هر بازیکن دیگری شبیه مقایسه بت‌من با یک پلیس معمولی است." با این حال، حرکات او در زمین از هر سخنی واضح تر و واقعی تر است.

یک روز قبل از بازی سویا با بارسلونا زمانی که سمپائولی هدایت سویل‌ها را بر عهده داشت یکی از اعضای کادر فنی آنها اعتراف کرد که شاید تمام آنالیز‌های تاکتیکی در مورد مسی بی معنی باشد اگر یکی از روز‌های مسی باشد. رئیس سویا او را "فرازمینی" خواند. یکی از نکات بسیار جالب در مورد مسی این است که خیلی از روز‌ها، روز اوست. وقتی روزش نباشد، خلا او بیشتر احساس می‌شود.

بعضی از واکنش‌ها حتی از حرف‌ها هم بهتر او را توصیف می‌کند. حرکات سیمئونه در بازی رفت امسال برابر بارسلونا، واکنش ساموئل اتوئو به آن گل عجیب مسی به ختافه، حرکت پپ گواردیولا روی سکو‌های نیوکمپ پس از لایی مسی به جیمز میلنر و آن نگاه عجیب پاهو لوپز پس از آن ضربه مسی که با زاویه‌ای عجیب از بالای سرش وارد دروازه بتیس شد. انگار صورت این دروازه‌بان به ما می‌گفت:" ضربه را دیدید؟"

مسی در سال 2019 چه کار کرد؟؛ بت‌من در میان پلیس‌های معمولی

در آن بازی، مسی توسط خود هواداران بتیس تشویق شد. لایی مسی به یکی از بازیکنان بتیس سر و صدا به پا کرد اما لورن مورون، مهاجم بتیس می‌گوید در مقابل مسی آنچنان کار خاصی نمی‌توانید بکنید. با این حال بتیس ۴ ماه قبل تر در نیوکمپ بارسلونا را ۴-۳ شکست داده بود.

دستیار مربی بتیس، ادر سارابیا می‌گوید برای کنترل وی باید نقشه بکشید. نقشه آنها چه بود؟ اول داشتن توپ و پرس از بالا و دوم دور نگه داشتن مسی از محوطه خودی و توپ تا حد امکان. زیرا مسی نه تنها گل می‌زد که بهترین پاسور دنیا است. او همیشه و تقریبا در هر لحظه بهترین است. قضیه کارهایی که او می‌کند نیست. شکل فکر کردن اوست که شما را قبل از خودتان تحلیل کرده است. وقتی در موقعیت قرار بگیرد می‌داند چطور بازی کند تا بقیه بهتر شوند.

در روزهایی که شما نمی‌توانید او را کنترل کنید (چنین روزهایی بسیار هم زیاد هستند)، تمام کاری که می‌توانید انجام دهید تعریف از اوست. کلماتی که بعد از گل‌های او از دهانتان خارج می‌شود را نمی‌توانید روی کاغذ آورد. با اینکه اعصاب شما را خراب می‌کند اما می‌دانید که رقابت کردن با او افتخار آمیز است. مثل پائو، همه ما داستان خودمان در مورد مسی را روزی تعریف می‌کنیم. تمام زندگی خود را وقف توصیف او می‌کنیم. به آیندگان می‌گوییم ما تلاش کردیم جلویش را بگیریم اما اکثر اوقات نتوانستیم.

مسی در سال 2019 چه کار کرد؟؛ بت‌من در میان پلیس‌های معمولی

حریفان یکی پس از دیگری در اهمیت دور نگه داشتن توپ از او، بستن راه‌ها و فضا‌ها، داشتن نقشه‌های انفرادی برای وی و غیره تاکید می‌کنند اما همانطور که ارنستو والورده گفت، مسی در اوایل تمام بازی‌ها سعی می‌کند نقشه بازی را بچیند. یکی از حریفانش می‌گوید:" مشکل اینجاست که مسی بسیار باهوش است. او می‌بیند شما چه می‌کنید و اولویت بازی شما در کجاست. بر اساس آن تصمیم می‌گیرد در کدام ناحیه بازیکنان بیشتر تجمع کنند و در چه زمان‌هایی به عمق یا کنار بزند. وی همچنین بسیار قدرتمند و سریع است. نمی‌توانید با ضربه او را به زمین بزنید. شاید به او ضربه سنگینی وارد کنید اما فرمش را نمی‌توانید تغییر دهید. از نظر فیزیکی او بی رحم است. شما او را به خوبی کنترل می‌کنید و یک ثانیه که این کار را رها کنید، گل می‌زند. پس می‌بینید که نمی‌شود کاری کرد."

سیمئونه هم شاید اینطور فکر کند. چند هفته پیش وقتی مسی شروع به حرکت در واندا متروپولیتانو کرد، زمان بازی تقریبا به انتها رسیده بود. او ۴۵ متر دور از دروازه بود و وقتی توپ به پایش چسپید، مربی اتلتیکو خطر را بو کشید. سارابیا می‌گوید:" به گل دقت کنید. مسی کل حرکت را برنامه ریزی می‌کند. توپ را به سوارز می‌دهد آن هم به شکلی که به او پس دهد. سخت است او را کنترل کنید. هر چقدر ما مربیان نقشه می‌چینیم اما باز هم سخت است. وقتی مسی راه بیوفتد، خودش از قبل می‌داند قرار است چطور گلزنی کند."

سیمئونه هم می‌گوید:" وقتی چنین گلی به ثمر می‌رسد، تنها می‌توانید او را تشویق کنید."

این دقیقا کاری بود که سیمئونه کرد.

نوشته سید لاو در روزنامه گاردین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری