رهبر ارامنه لبنان: روحانی مدافع حضور تاریخی ارمنی‌ها در ایران است


رهبر ارامنه لبنان: روحانی مدافع حضور تاریخی ارمنی‌ها در ایران است

بیروت - ایرنا - رهبر ارمنی‌های لبنان یکشنبه شب در شرق بیروت گفت: «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران همواره از حضور تاریخی ارامنه در ایران دفاع کرده و از زمان ریاست بر شورای عالی امنیت ملی تا کنون زمینه تداوم این حضور را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «آرام اول کیشیشیان» در دیدار با «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان افزود: به دلیل خردمندی مقام‌های ایران و آگاهی ارمنی‌ها تاکنون هیچ مشکلی میان آنان با دولت ایران به وجود نیامده است.

وی به دیدار خود با علی اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد رییسان جمهوری پیشین ایران اشاره و از ابراز محبت مداوم آنها نسبت به طایفه ارامنه قدردانی کرد.

رهبر ارامنه لبنان مردم ایران را یک ملت متحد دانست و ادامه داد: در تریبون‌های غربی‌ها احترام ایران را به آیین خود و همه ادیان اعلام کرده‌ام.

کیشیشیان تاکید کرد: همواره گفته‌ام در عراق، سوریه، لبنان و ایران به مسیحیان ظلم نمی‌شود اما برخی غربی‌ها باور نمی‌کنند و مثال «داعش» را می‌آورند حال آن که داعش در درجه اول، خطری علیه مسلمانان است تا این که تهدیدی برای مسیحیان از جمله ارمنی‌ها باشد.

وی با اشاره به این که گفت و گو تنها راه حل بحران‌های منطقه‌ای و جهانی است، خاطر نشان کرد: ارامنه برای نزدیک کردن دیدگاه‌های روسیه و ایران از یک سو و ایران و واتیکان از سوی دیگر، نقش بزرگی را ایفا کرده اند.

آرام اول کیشیشیان، ارمنی‌های لبنان را طایفه‌ای مستقل خواند و اعلام کرد: اختلاف‌هایی با کلیسای ارمنی در جمهوری ارمنستان وجود دارد اما این اختلاف‌ها چندان عمیق نیست. او خردمندی ایران را در برخورد با این مساله حساس، ستود.

وی آغاز دور جدید گفت و گوی ارامنه و ایران را در اردیبهشت ماه سال آینده مهم تلقی کرد و گفت: «بارویل» کشیش ارمنی در تهران برای مشارکت در مراسم امضای کتابم با عنوان «ارامنه در ایران و جهان» در بهمن ماه آتی به بیروت سفر خواهد کرد.

رهبر ارمنی‌های لبنان یادآوری کرد که این کتاب به چندین زبان زنده دنیا از جمله عربی، روسی، فارسی، فرانسوی و انگلیسی ترجمه خواهد شد.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان در این دیدار از دعوت کیشیشیان برای شرکت در آیین رونمایی از کتاب «ارامنه در ایران و جهان» استقبال کرد.

عباس خامه یار، موضوع برگزاری همایشی درباره تجربه ایران در همبستگی اسلامی-مسیحی با همکاری مرکز روم کاتولیک در بیروت در ماه جاری را به اطلاع رهبر ارامنه رساند.

وی به عمق روابط دولت ایران با ارامنه اشاره کرد و گفت: نمایندگان ارمنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با امام خمینی (ره) در «نوفل لوشاتو» پاریس دیدار کردند و از او درباره نقش ارامنه در انقلاب پرسیدند و امام (ره) در پاسخ به آنها گفت که ارامنه بخشی از ایران و از ملت ایران هستند.

خامه یار هم چنین به سخن رهبر انقلاب در باره ارمنی‌ها اشاره کرد که گفته است: ارامنه بخش جدایی ناپذیر جامعه ایران هستند که شهیدانی را به میهن خود تقدیم کرده‌اند و در پیشبرد حرکت علمی و فنی و فرهنگی ایران سهیم بوده‌اند.

وی در پایان این دیدار، کتاب «ایران؛ مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان» و نیز کتاب «مسیح در شب قدر» که روایت حضور رهبر انقلاب در منازل خانواده‌های شهیدان مسیحی، ارمنی و آشوری است را به رهبر ارامنه لبنان اهدا کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !