ضرب‌الاجل دادستان برای اتمام فاجعه‌آفرینی در حوزه کشاورزی ساوه


ضرب‌الاجل دادستان برای اتمام فاجعه‌آفرینی در حوزه کشاورزی ساوه

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه از مسئولان مربوطه در بخش های مختلف خواست تا در یک بازه زمانی مشخص ضمن عمل به تکالیف قانونی خود کوتاهی‌های صورت گرفته در حوزه آلودگی منابع آبی کشاورزی در مناطق زرباف و رودابان این شهرستان را جبران کنند.

مجید علیپور عصر روز گذشته در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم که با موضوع پیشگیری از اختلاط فاضلاب با آب کشاورزی در سالن جلسات دادگستری ساوه برگزار شد، با تاکید بر اینکه خط قرمز دستگاه قضا حفظ سلامت مردم و بهداشت عمومی است، اظهار کرد: از آنجاکه تشکیل نشست‌های کارگروه پسماند شهرستان با موضوع پیشگیری از ورود فاضلاب به اراضی کشاورزی و اختلاط فاضلاب با آب خام، خروجی مناسبی در بر نداشت و نتیجه مطلوبی برای پیشگیری از بروز معضلات زیست محیطی در حوزه کشاورزی بدست نیامده بود لذا دستگاه قضا مصمم به پیگیری موضوع از مراجع ذیربط در راستای حفظ حقوق شهروندی شد.

وی به تشریح راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت در این رابطه اشاره کرد و افزود: شهرداری مکلف است نسبت به جمع آوری و مدیریت آب‌های سطحی با احداث کانال‌های جدید مطابق آنچه که در قانون شهرداری‌ها به مجموعه مدیریت شهری تکلیف شده است، اقدام کند.

وی توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب توسط شرکت آبفای ساوه را مورد تاکید قرار داد و افزود: با جمع آوری آب‌های سطحی و انجام یک فرآیند پیش تصفیه توسط مجموعه مدیریت شهری و هدایت آن به تصفیه خانه، شرکت آب و فاضلاب شهرستان مکلف است نسبت به تصفیه فاضلاب هدایت شده به تصفیه خانه اقدام کرده و پساب تولیدی را در اختیار بهره برداران حوزه صنعت و کشاورزی قرار دهد.

دادستان ساوه همچنین خواستار نظارت و برخورد قانونی دانشکده علوم پزشکی و جهادکشاورزی با کشاورزانی شد که اقدام به کشت محصولات کشاوزی با استفاده از فاضلاب می کنند.

وی بیان کرد: امور منابع آب لازم است نیز ضمن مشارکت با شهرداری در خصوص احداث کانال جدید و لایروبی مسیر جاری شدن آب‌های سطحی در منطقه رودابان، با پایش مستمر کانال‌های جنوب و جنوب شرق ساوه اقدام به جمع آوری موتورهای آب در منطقه باغ زرباف کرده و چنانچه تخلف در حوزه کشاورزی توسط کشاورزان و تهدید علیه بهداشت عمومی تکرار شد متخلفین به دستگاه قضایی معرفی شوند تا اقدامات قانونی صورت گیرد.

دادستان ساوه با اشاره به اینکه در حال حاضر افزون بر سه چهارم وسعت شهر ساوه به شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی تجهیز نشده است، گفت: شرکت آب و فاضلاب طبق برنامه مکلف است تا با اولویت بندی مناطق مختلف شهری اقدام به اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب کند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت مردم باید جدی گرفته شود، گفت: شهرداری از خروج پساب خانگی واحدهای مسکونی جلوگیری کرده و مطابق ماده صد با متخلفین برخورد قانونی شود.

علیپور در خصوص زمان عملیاتی شدن مصوبات جلسه گفت: با توجه به ماهیت اقداماتی که توسط دستگاه‌های اجرایی صورت می گیرد زمان عملیاتی شدن مصوبات از تاریخ چهارم دی ماه سالجاری است، بدیهی است که برخی اقدامات ظرف یک الی دو هفته آینده عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به تعهد شرکت آب و فاضلاب مبنی بر توسعه ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب شهر تا ۲۰ درصد اظهار کرد: طبق برنامه زمانبندی قرار است تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ که طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری می رسد جاری شدن آب های سطحی و پساب خانگی به معابر و خیابان ها و نهایتا به اراضی کشاورزی به طور کامل متوقف شده و با احداث کانال و پذیرش در تصفیه خانه از پساب تولیدی استفاده بهینه صورت گیرد.

دادستان ساوه در ادامه به ضعف قانون در تبیین وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری از این معضل زیست محیطی اشاره کرد و افزود: مدیران اداراتی که متولی پیشگیری از این فاجعه زیست محیطی هستند طبق مستندات قانونی از پیگیری موضوع طفره می روند و هر یک دیگری را مسئول رسیدگی و پیشگیری از بروز این معضل می دانند و از آنجاکه تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی آب و خاک و محصولات زراعی اهمیت خاصی دارد، لذا برگزاری نشست هم اندیشی و تبیین تکالیف قانونی مدیران مربوطه با هدف تصمیم سازی صحیح و اجرایی برای برون رفت از این معضل صورت گرفته است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ساوه نیز با اشاره به بازدید میدانی از منطقه زرباف و رودابان پس از انتشار گزارش خبرگزاری ایسنا گفت: در منطقه زرباف کشاورزان اقدام به پمپاژ فاضلاب از طریق موتورهای آب از کانال احداث شده در مجاورت اراضی کشاورزی کرده و اقدام به کشت محصولات کشاورزی می کردند که با پیگیری های صورت گرفته موتورهای آب جمع آوری شد، اما بعضا مشاهد می شود که این تخلف قانونی در حوزه کشاورزی از سوی عده معدودی انجام می شود.

مهدی الیاسی همچنین به رهاسازی آب‌های آلوده سطحی و روان آب‌ها به اراضی کشاورزی منطقه رودابان اشاره کرد و افزود: ترکیب آب‌های سطحی با درصد آلایندگی بالا با آب کشاورزی و رهاسازی آن در اراضی رودابان یکی دیگر از معضلات زیست محیطی است که باید با مشارکت متولیان امر و نظارت دقیق، از استمرار این فاجعه زیست محیطی جلوگیری کرد.

وی به دیگر معضل زیست محیطی در یکی از نقاط حاشیه شهر ساوه نیز اشاره کرد و گفت: در منطقه گرشاسبی ساوه نیز به دلیل رهاسازی پساب خانگی و روان آب ها احداث شبکه جمع آوری فاضلاب و آب های سطحی ضروری است که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

الیاسی افزود: هم اکنون در منطقه گرشاسبی به دلیل همجواری باغات و اراضی کشاورزی با مناطق مسکونی، آب های سطحی و پساب خانگی با آب انهار کشاورزی ترکیب می شود و تهدیدی علیه سلامت عمومی در باغات و اراضی کشاورزی پائین دستی این منطقه ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با هدف پیشگیری از اختلاف فاضلاب با آب خام در اراضی کشاورزی ساوه در پی انتشار گزارشی با عنوان "این‌بار بالاجبار سرطان می‌کارند! " که در ۲۱ آبان سال جاری بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت، تشکیل شد و شرکت کنندگان در این جلسه که به ریاست دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه و با حضور معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری ساوه، رئیس دانشکده علوم پزشکی و معاون بهداشتی دانشکده، شهردار ساوه، مدیر عامل آبفا، فرمانده سپاه، مدیر جهادکشاورزی، رئیس شورای شهر، رئیس محیط زیست، مدیر امور منابع آب و برخی کارشناسان حوزه آب و بهداشت برگزار شد، نسبت به "رهاسازی فاضلاب شهری در جنوب شهر ساوه" واکنش نشان داده و به تشریح راهکارهای عملی برای برون رفت از این معضل زیست‌محیطی پرداختند.

ایسنا در این گزارش نوشت: رهاسازی فاضلاب شهری در جنوب شهر ساوه و در منطقه‌ای موسوم به "رودابان" یک فاجعه است. جایی که روان‌آب‌ها و فاضلاب شهر ساوه که از ابتدای جاده روستای الوسجرد از محدوده شهری خارج و مستقیما وارد اراضی کشاورزی می‌شوند و فاجعه دیگری در حوزه کشاورزی را به بار می‌آورند.

این گزارش بازتاب زیادی در سطح کشور به همراه داشت تا جایی که منجر به واکنش از سوی یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و برخی مقامات وزارت‌خانه‌ای شد و پس از انتشار این گزارش با پیگیری فرماندار ساوه به منظور جلوگیری از تداوم فاجعه زیست محیطی، با صدور نامه‌ای تکالیف و وظایف هر دستگاه برای جلوگیری از تداوم این معضل زیست محیطی مشخص شده بود و برای اجرایی شدن این تکالیف قانونی و عملیاتی شدن وظایف دستگاه‌های اجرایی، جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان نیز تشکیل شد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رقص و خوانندگی صحرا اسداللهی ! / یکی جلوی خانم بازیگر رو بگیره !