اسناد شفاهی مرحوم آیت‌الله قزوینی در گنجینه رضوی رونمایی شد


اسناد شفاهی مرحوم آیت‌الله قزوینی در گنجینه رضوی رونمایی شد

مشهد- ایرنا- همزمان با سالروز درگذشت آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی، اسناد تاریخ شفاهی مربوط به آن مرحوم در گنجینه رضوی روز سه‌شنبه‌ در واحد بانوان کتابخانه آیت‌الله قزوینی در مشهد رونمایی شد.

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: با توجه به تاثیر مرحوم حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی بر حوزه علمیه مشهد، تربیت اساتید و علمای بسیار در این حوزه، الگوپذیری جوانان از روش زندگی وی، پروژه تاریخ شفاهی این عالم وارسته از اواخر بهمن سال ۱۳۸۵ در دستور کار آرشیو تاریخ شفاهی مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی قرار گرفت.

مهدی قیصری نیک افزود: در این پروژه ۸۵ مصاحبه به مدت ۸۲ ساعت با ۷۳ نفر از مطلعان و شاگردان مرحوم حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی در زمینه زندگانی، خصوصیات اخلاقی، نحوه تدریس و آرای فقهی وی انجام گرفت که تمام مراحل آماده سازی و آرشیو آن انجام شده است.

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی، از دانشمندان و مدرسان نامدار حوزه علمیه مشهد است که در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی در قلعه هاشم خان قزوین متولد شد و از محضر اساتید قزوین، از جمله حاج ملا علی طاهری و آخوند حاج ملا علی اکبر و آیت‎الله سید موسی زرآبادی قزوینی کسب فیض کرد.

وی گفت: مرحوم قزوینی برای تکمیل مدارج عالی به اصفهان مراجعت و نزد مرحوم آیت‎الله کلباسی و مرحوم فشارکی به کسب علم پرداخت و پس از بهره‌مندی از محضر استادان نجف، به مشهد آمد و از محضر آیت‌الله حاج میرزا محمد آقازاده و آیت‌الله میرزا مهدی غروی اصفهانی استفاده کرد و از محضر حضرات آیات حاج آقا حسین قمی و میرزا محمد آقازاده خراسانی فیض برد و از ایشان اجازه اجتهاد گرفت.

قیصری نیک افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهید آیت‎الله سعیدی، آیت‎الله العظمی صالحی مازندرانی، آیت‎الله خزعلی، آیت‎الله میرزا حسن مروارید، آیت‎الله واعظ‎زاده خراسانی و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی از جمله شاگردان این عالم وارسته بودند که از محضر وی معارف بسیار آموختند.

وی ادامه داد: مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی همچون بسیاری از علما، سیاست را جدا از دیانت نمی‎دانست و به ‎عنوان فقیهی سیاسی در قیام مسجد گوهرشاد و واقعه کشف حجاب در کنار دیگر علمای متدین و غیور مشهد با رضاخان مبارزه کرد.

وی گفت: کتابخانه‌ای به نام این عالم وارسته در سال ۱۳۶۸ در قطعه زمینی به مساحت یکهزار و ۵۰۰ مترمربع ساخته شد، این کتابخانه در یکی از مناطق کم برخوردار مشهد در بلوار شهید رستمی ۳۸، در ۲ طبقه ساخته شده که طبقه همکف مربوط به مردان و طبقه زیرزمین مربوط به زنان است.

قیصری نیک افزود: با توجه به استقبال گسترده بانوان، ساختمان شماره ۲ این کتابخانه در سه طبقه و همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) تیر ماه سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۳۳۸ مترمربع مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: هم اکنون کتابخانه حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی در ۲ ساختمان جداگانه ویژه مردان و زنان دارای بخش‌های گوناگون از جمله تالار مطالعه، قفسه‌ باز، تالار مرجع، تالار نوجوانان، تالار مطبوعات، بخش منابع سمعی و بصری، بخش امانت کتاب، ایستگاه کودک و کتابخانه کتاب‎های جیبی است که حدود ۲۶ هزار عضو دارد.

وی گفت: ۹۳ هزار جلد کتاب چاپی، ۵۴ هزار کتاب جیبی، ۱۲ هزار و ۲۰۰ منبع دیداری و شنیداری و ۲۴ عنوان نشریه ادواری از جمله داشته‌ها و منابع این کتابخانه است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جهش تولید در صنعت خودرو با مدیریت نوآوری