تغییرات اقلیمی لک‌لک‌ها را در مهاباد ماندگار کرد


تغییرات اقلیمی لک‌لک‌ها را در مهاباد ماندگار کرد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: امسال نیز نظیر سال گذشته صدها قطعه لک‌لک مهاجر به علت تغییرات اقلیمی در تالاب‌های این شهرستان ماندگار شدند.

فاروق سخنور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به خاطر شرایط آب و هوایی، امنیت موجود در تالاب‌ها و شرایط مطلوب برای ماندگاری لک‌لک‌ها، امسال نیز شمار زیادی از این پرندگان مهاجر در اوایل فصل پاییز که مهاجرت لک‌لک‌ها به مناطق جنوبی آغاز می‌شود، کوچ نکرده و در تالاب‌ها و حاشیه شهر مهاباد ماندگار شدند.

وی با اشاره به اینکه لک‌لک‌ها جزء پرندگان مهاجر هستند و تنها در فصل بهار و تابستان به منظور لانه‌سازی و جوجه‌آوری وارد این منطقه می‌شوند، اضافه کرد: در میان این کُلنی لک‌لک‌ها پرندگان جوان و کهنسال دیده می‌شود که نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی باعث دگرگونی در شیوه زندگی این پرندگان مهاجر شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کُلنی لک‌لک‌ها بیشتر در حاشیه تالاب حسن‌خان (یوسف کند)، رودخانه مهاباد و اطراف مجتمع کشت و صنعت مهاباد ماندگار شده و تا فصل بهار به تغذیه و استراحت می‌پردازند.

وی از روستاییان حاشیه این تالاب‌ها و مناطقی که لک‌لک‌ها در آنها ماندگار شده‌اند، خواست در این فصل از مزاحمت و برهم زدن آرامش این میهمانان زمستانی خودداری کرده و در صورت امکان مواد غذایی و خوراکی آنها را نیز فراهم سازند.

«سخنور» با قدردانی از تلاش‌ برخی دوستداران محیط زیست در زمینه لانه‌سازی و ایجاد محیط‌های امن برای لک‌لک‌ها در حاشیه روستاها گفت: لانه‌سازی لک‌لک‌ها در روستاهای مهاباد نشانه وجود محیطی مناسب، توام با امنیت و آرامش در این منطقه بوده و این اتفاق بسیار خوبی برای دوستداران محیط زیست این شهرستان است.

همزیستی خوبی که بین مردم این منطقه و لک‌لک‌ها در چندین دهه اخیر به‌وجود آمده موجب شده است تا مردم در حراست از این پرنده و فراهم ساختن محیطی امن برای زندگی آن تمام توان خود را بکار گیرند.

این رفاقت دیرینه بین پرندگان و مردم این دیار حتی باعث شد تا چند سال قبل یکی از اهالی روستای «گابازله» این شهرستان در حین کمک به این پرنده و هنگام بالا رفتن از یک تیر چراغ برق جان خود را از دست دهد.

طبق باور مردم این منطقه، لک‌لک‌ها در مسیر کوچ به مناطق گرمسیر در عربستان و جده می‌روند و در فصل بهار دوباره به این منطقه باز می‌گردند و به همین دلیل مردم این دیار به این پرنده مهاجر «حاجی لک‌لک» یا «حاجی لق‌لق» هم می‌گویند.

لک‌لک، پرنده‌ای بزرگ با پاها و گردن دراز و منقار بلند و راست است که آهسته به پرواز در می‌آید و در حال پرواز پاها و گردن را به صورت کشیده و اندکی رو به پایین نگه می‌دارد.

آرام و کند راه می‌روند نر و ماده هم ‌شکل هستند و روی درخت‌ها، صخره‌ها یا ساختمان‌ها آشیانه میسازند، لک‌لک‌ها یک تیره از راستهٔ لک‌لک ‌سانان هستند که گونه‌های مختلفی دارند.

وجود تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی باباعلی، حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان‌غربی تبدیل کرده است و براساس آخرین بررسی‌ها، بیش از ۷۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالابهای مهاباد شناسایی شده است.

شهرستان مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ پیام تشکر اهالی غزه از دانشجویان حامی فلسطین