چوب آموزش‌و‌پرورش لای چرخ استخدام معلمان


چوب آموزش‌و‌پرورش لای چرخ استخدام معلمان

آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس از سوی دولت ابلاغ و آموزش‌وپرورش 4 گروه را مشمول این قانون اعلام کرده اما متاسفانه دولت برخلاف نظر مجلس، آئین‌نامه استخدام را به‌گونه‌ای تدوین کرده که حداقل افراد، مشمول استخدام شوند!

اتاق خبر 24:

استخدام معلمان حق‌التدریس را شاید بتوان از آن دست مسائلی در آموزش‌وپرورش دانست که "سر دراز" دارد؛ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی مرداد 97 در مجلس تصویب شد آن هم با دهمین اصلاحیه‌ای که به آن خورد!

با این وجود انگار پرونده استخدام معلمان حق‌التدریس خیال بسته‌ شدن ندارد و باز هم ایراداتی نسبت به آن طرح می‌شود اما ماجرا از چه قرار است؟

نمایندگان مجلس، مرداد سال 97 شروط استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را مشخص کردند و مقرر شد تا کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان امور اداری و استخدامی و دو نماینده مجلس، آئین‌نامه استخدام را تدوین کنند، در نهایت با گذشت حدود یک سال این آئین‌نامه تدوین و از سوی دولت ابلاغ شد.

براساس آئین‌نامه تدوین شده 4 گروه مشمول استخدام هستند:

مربیان پیش‌دبستانی: افرادی هستند که از سال 79 تا قبل از سال 91 با یکی از مراکز پیش‌دبستانی دولتی یا کلاس‌های پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس دولتی همکاری داشته‌اند و برابر اسناد، مدارک ثبت و احراز شده از محل اعتبارات دولتی حق‌الزحمه دریافت کرده‌اند.

حق‌التدریس غیرمستمر: افرادی هستند که از سال 79 تا قبل از سال 91 در مدارس دولتی به عنوان نیروی حق‌التدریس آزاد با وزارت آموزش‌وپرورش همکاری داشته‌ و دارای شناسه حق‌التدریس صادره از سوی آموزش‌وپرورش بوده و حق‌الزحمه خود را از محل اعتباارت دولتی دریافت کرده‌اند.

آموزشیاران نهضت سوادآموزی: افرادی که با رعایت ضواربط و مقررات آموزشی و اداری با مجوز گزینش، گواهی آموزش تدریس بدو خدمت و شناسه تدریس در نهضت سوادآموزی از سال 79 تا قبل از سال 92 با نهضت سوادآموزی همکاری داشتند و حق‌الزحمه خود را از محل اعتبارات دولتی دریافت کرده و همکاری آنان هم‌اکنون ادامه دارد.

آموزش‌دهنده مستمر "دو نفر و بالاتر" نهضت سوادآموزی: آموزش‌دهندگانی که از سال 79 تا قبل از سال 92 حداقل دو دوره به‌صورت مستقیم با نهضت سوادآموزی همکاری مستمر داشته و در هر دوره حداقل دو نفر سوادآموز را تحت پوشش قرار داده و حق‌الزحمه خود را از محل اعتبارات دولتی دریافت کرده و همکاری آنان هم‌اکنون ادامه دارد.

اعتراض نسبت به حذف برخی مشمولان استخدام

اما هم‌اکنون شیوه‌نامه تدوین شده دولت برای استخدام این 4 گروه با اعتراضاتی همراه شده است و افراد بسیاری معتقدند که با اعمال این دستورالعمل آنها حذف خواهند شد؛ نمایندگان مجلس هم در اعتراض به آئین‌نامه ابلاغ‌شده از سوی دولت، از تهیه استفساریه‌ای برای الزام دولت جهت استخدام معلمان حق‌التدریسی، آموزش دهنده‌ها، خرید خدمات و مربیان نهضت سواد آموزی خبر می‌دهند که قرار است به زودی جهت بررسی در نوبت صحن قرار می‌گیرد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت