در یک دهه گذشته گوشیهای موبایل تبدیل به بخش اساسی از زندگی روزانه ما شدند، حال به لطف پیشرفت سریع فناوری، گجتهای پوشیدنی هم بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل میدهند. به تازگی شرکت تحقیقاتی Canalys اطلاعاتی را از میزان فروش گجتها پوشیدنی در سه ماهه سوم سال جاری منتشر کرده است که در آن شاهد برتری صدرنشینی شیائومی هستیم.
در سالها اخیر شرکت شیائومی به طور جدی وارد بازار گجتهای پوشیدنی شده است و به لطف دستبندهای هوشمند پر طرفدار Mi Band و فروش بسیار بالای آنها در سطح جهانی موفق به کسب بیشترین سهم فروش در بازار گجتهای پوشیدنی شده است. شرکت شیائومی در سه ماهه سوم سال 2019 نزدیک به 12.2 میلیون گجت پوشیدنی به بازار جهانی عرضه کرده و با بدست آوردن 27 درصد از سهم فروش این بازار، رشد 74 درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است.
یکی از دلایل رشد سریع شیائومی در این بازار، سیاست فروش کار آمد این شرکت است که محصولات خود را با سود پایین و قیمت رقابتی نسبت به رقبا به بازار عرضه میکند. اپل با سهم فروش 15 درصدی در پشت سر شیائومی قرار دارد و نزدیک به 60% گجتهای پوشیدنی عرضه شده توسط این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی شامل نسل پنجم ساعت هوشمند اپل واچ میشود.
اپل در ماه جاری قیمت نسل سوم ساعت هوشمند اپل واچ را به 199 دلار کاهش داد و به گفته موسسه Canalys، در سه ماهه مالی سوم سال 2019 شرکت اپل بیشترین رشد را نسبت به سه ماهه دوم سال 2017 در بازار گجتهای پوشیدنی تجربه کرده است. در این نمودار هواوی با عرضه 5.9 میلیون گجت پوشیدنی موفق به کسب 13 درصد از سهم فروش بازار شده است و با رشد 243 درصدی نسبت به سال گذشته در جایگاه سوم قرار گرفته است.
بر خلاف شیائومی و اپل، شرکت هواوی در کنار تولید ساعتهای هوشمند، دستبندهای سلامتی را هم تولید میکند و این موضوع یک برتری برای هواوی در آینده بازار گجتهای پوشیدنی به شمار میرود. البته باید در نظر داشت که شرکت شیائومی هم مدتی پیش به طور رسمی از اولین ساعت هوشمند مستقل خود رونمایی کرد.
شرکت معروف Fitbit که مدتی پیش توسط گوگل خریداری شد، موفق شده است تا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، 8 درصد از سهم فروش بازار گجتهای پوشیدنی را به خود اختصاص دهد. متاسفانه شرکت سامسونگ در این بازار نسبت به رقبای خود ضعیفتر عمل کرده است و با سهم فروش 6 درصدی در جایگاه پنجم قرار گرفته است.
در حال حاضر بیشترین سهم فروشی بازار گجتهای پوشیدنی آمریکا در اختیار اپل قرار دارد. اما در بازار کشورهای آسیایی که نسبت به قیمت محصولات بسیار حساس هستند، برندهای شیائومی، سامسونگ و Fitbit بیشترین سهم فروش را به خود اختصاص دادهاند.