تشدید بحران در بخش بهداشتی رژیم صهیونیستی


تشدید بحران در بخش بهداشتی رژیم صهیونیستی

خبرگزاری آریا- بخش بهداشت و درمان رژیم صهیونیستی با بحران‌های فزاینده‌ای روبروست و رکود سیاسی در ساختار این رژیم بحران‌ها را تشدید می‌کند.

تشدید بحران در بخش بهداشتی رژیم صهیونیستی
خبرگزاری آریا- بخش بهداشت و درمان رژیم صهیونیستی با بحران‌های فزاینده‌ای روبروست و رکود سیاسی در ساختار این رژیم بحران‌ها را تشدید می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، بخش بهداشت و درمان رژیم صهیونیستی با بحران‌های فزاینده‌ای روبروست و رکود سیاسی در ساختار این رژیم بحران‌ها را تشدید می‌کند.
روزنامه الاخبار چاپ بیروت در گزارشی به قلم بیروت حمود نوشت: رکود سیاسی در اسرئیل، بحران بخش بهداشت و درمان را تشدید کرده است. بحرانی که دولت موقت طرحی برای رویارویی با آن وضع نکرده است که همین مسئله پیامد‌های منفی برای بخش بهداشتی اسرائیل داشته است که در سطح جهان به پیشرفت موسوم است. بحران بخش بهداشت و درمان اسرائیل به حدی رسیده است که امروز بیماران روی تخت‌های غیرقابل استفاده در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.
نویسنده ادامه داد: مسائل زیادی شاید بین اسرائیلی‌ها تفاوت ایجاد کند از جمله اختلاف‌های ایدئولوژیک، وابستگی‌ها قومی متنوع، سابقه‌های اجتماعی و درگیری‌های طبقاتی و دینی، اما به مجرد نزدیک شدن نگرانی مشترک یعنی بهداشت، همه این مسائل به حاشیه می‌رود. تا چندی پیش اسرائیل افتخار می‌کرد که مجهزترین تجهیزات و نیروی متخصص و پیشرفته را در حوزه بهداشت و درمان در اختیار دارد، اما به نوشته روزنامه معاریو، این برتری از بین رفت و در حالی که زمستان پیش روست بسیاری از بیماران قربانی خواهند شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سپهر سیاسی اسرائیل به آماده سازی برای انتخابات کنست در ماه مارس مشغول است و به نظر می‌رسد دولت انتقالی هم نمی‌تواند راه حل‌هایی ارائه دهد. این ناتوانی کاملا در بخش بهداشت خود را نشان می‌دهد. این بخش از کمبود بودجه و نیروی انسانی فعال شکایت دارد و علاوه بر این بروکراسی مانع از آن می‌شود که بیماران قبل از اینکه نوبت درمان آن‌ها فرا برسد، درمان‌های مشخصی دریافت کنند.
معاریو به نقل از زئیو فیلدمن، رئیس سازمان موسوم به پزشکان اسرائیل و اتحادیه پزشکان اسرائیلی نوشت باید بین صندوق بیماران و بیمارستان هر چه سریعتر قرارداد‌هایی امضا شود، زیرا مهلت قرارداد‌ها تا چند روز آینده تمام می‌شود و علاوه بر این باید پرستاران زن و مرد وارد بیمارستان‌ها شوند و استاندار‌دهای پزشکی بهبود یابد تا بتوان با تعداد زیادی از بیماران تعامل کرد. هچنین باید درمان‌هایی که در سبد درمانی قرار دارد و نیز تخت‌های بیمارستانی و مطب‌ها افزایش یابد. وی افزود: وضع برنامه‌ای به منظور درمان بیماران سالخورده در منازل نیاز ضروری است. برای این منظور باید حمایت مالی از بیمه صورت گیرد که اساسا بین سه تا پنج میلیارد شکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) در سال کسری بودجه دارد (هر یک دلار آمریکا سه ممیز پنج شکل است). فیلدمن اشاره کرد: 355 روز است که این مشکلات لاینحل باقی مانده است و اخیرا هم به ما گفته شده است این مشکلات دستکم تا انتخابات آینده باقی خواهد ماند، اما کسی چه می‌داند شاید بیشتر طول بکشد. ساختار بیمه در روز‌های عادی نمی‌تواند با این چالش‌ها مواجه شود چه رسد به این روز‌های بحرانی؟
در یکی از بخش‌های بیمارستان زیف در صفد، فقط 32 تخت وجود دارد و هفته اخیر 40 بیمار وارد این بیمارستان شدند که وضع سه نفر از آن‌ها اورژانسی بود و به تنفس مصنوعی نیاز داشتند و همه این‌ها فقط با نظارت یک پزشک و دو دستیار صورت گرفت. اما در بخش «جیم» بیمارستان بیلنسون، هفته گذشته 45 بیمار درمان شدند که وضع چهار نفر از آن‌ها اورژانسی بود و به تنفس مصنوعی نیاز داشتند این در حالیست که بیمارستان مذکور فقط ظرفیت 38 بیمار را دارد. وضعیت سایر بیمارستان‌های اسرائیل نیز همین است حتی بیمارستان‌هایی مانند رمبام در حیفا و الجلیل غربی در نهاریا که ظرفیت بالایی دارند.
مدیران بخش‌های داخلی بیمارستان معتقدند دولت انتقالی هیچ برنامه‌ای برای حل این بحران ندارد؛ بحرانی که اخیرا به سبب شیوع آنفلوانزا و برودت هوا تشدید شده است و علاوه بر این برای دستیابی به راه حل سالانه آماده نیست. روزنامه معاریو درباره بیانیه‌های مربوط به آمادگی برای زمستان و بهبود ساختار پزشکی داخلی نوشته است: این‌ها وعده‌های توخالی است. اما چرا بحران تشدید شده است؟ درست است که رکود سیاسی علت اصلی این مشکل است، اما با مراجعه به گزارشی که چند ماه پیش مرکز «تاوب» منتشر کرد مشخص می‌شود سیستم بهداشتی از ناکارآمدی‌ها و ایراد‌های اساسی شکایت می‌کند که به کمبود شدید تخت‌های بیمارستان و افزایش میزان درخواست منجر شده است و مسئله مهمتر شکاف در مناطق مختلف برای دستیابی به درمان مناسب است. بر اساس این گزارش، سیستم درمانی و بیمه اسرائیل در مقایسه با کشور‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به عقب ماندگی دچار شده است. آمار و ارقام حاکی از آن است که در اسرائیل به ازای هر هزار نفر دو ممیز دو دهم تخت وجود دارد در صورتی که در کشور‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به ازای هر هزار نفر سه ممیز شش دهم تخت وجود دارد.
درست است که تعداد تخت‌های بیمارستانی برای هر هزار نفر در اکثر کشور‌ها شاهد کاهش است، اما در اسرائیل این کاهش بیش از حد است به گونه‌ای که میانگین طی سال‌های 2002 تا 2017 به 22 درصد در مقابل 15 درصد در کشور‌های عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در همین بازه زمانی رسیده بود. این مسئله به کاهش مدت زمان بستری شدن بیماران در بیمارستان‌های اسرائیل منجر شد و هر مریض 5 روز در بیمارستان بستری شد در صورتی که در کشور‌های عضو این سازمان هر مریض حدودا شش روز و نیم در بیمارستان بستری می‌شود. در این گزارش آمده است: اگر به درمان نیاز باشد بیمار در نهایت باید چند روز در راهرو یکی از بخش‌ها یا چند ساعت در اورژانس بستری باشد. این ایراد‌ها به سبب شکست دولت در برنامه ریزی و اختصاص بودجه است. بسیاری از بخش‌های بهداشتی از دولت کمک دریافت می‌کنند و حتی بخش‌های غیردولتی نیز از دولت کمک می‌گیرند که این مسئله در گزارش مرکز تاوب «خلل اساسی در سیستم» عنوان شده است. در اسرائیل هزینه بیمه با اخذ مالیات تامین می‌شود یعنی به بودجه دولت تکیه دارد.
بیروت حمود در پایان گزارش خود نوشته است: به صورت کلی اسرائیل طی چندین سال به بهانه اینکه در معرض تهدید است، در بودجه دستگاه‌های امنیتی، ارتش و سامانه‌های تسلیحاتی سرمایه گذاری کرده است و بودجه بخش بهداشت و سلامت هر سال کمتر می‌شود به گونه‌ای که هزینه خدمات پزشکی در میان کمترین میانگین‌های جهان صنعتی قرار دارد و امسال نیز با کاهش بیشتری مواجه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی