تجویز بیش از حد آنتی‌بیوتیک برای کودکان زیر پنج سال در جهان


تجویز بیش از حد آنتی‌بیوتیک برای کودکان زیر پنج سال در جهان
مطالعه های پژوهشگران مؤسسه ای در سوییس به اسم TPH و هاروارد نشان می دهد کودکان کشورهای کم درآمد و متوسط بطور متوسط در پنج سال اول زندگی ۲۵ نسخه آنتی بیوتیک دریافت می کنند. این اندازه بسیار بیش از حد است و به افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی منجر می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، این مطالعه برای بار اول است که به بررسی کلی داروهای آنتی بیوتیک در کودکان زیر پنج سال می پردازد. این مطالعه نشان می دهد در بسیاری از نقاط جهان من جمله تانزانیا، بیش از ۹۰ درصد کودکانی که به دلیل های گوناگون به پزشک مراجعه می کنند، آنتی بیوتیک دریافت می کنند؛ این در حالی است که تنها حدود ۲۰ درصد این کودکان به آنتی بیوتیک احتیاج دارند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، مقاومت ضد میکروبی تهدیدی بزرگ برای سلامت جهانی است. مقاومت ضدمیکروبی به مقاومت یک میکروارگانیسم (شامل باکتری، قارچ، ویروس و انگل) دربرابر داروهای ضد میکروبی، برای درمان عفونت ناشی از آن گفته می شود. زمانیکه این میکروارگانیسم ها نسبت به داروهای ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس مقاوم شوند، داروهای استاندارد بی تاثیر میشوند، عفونت در بدن باقی می ماند و به آسانی جابجا می شود.

مقاومت آنتی بیوتیکی به یک بحران جهانی مبدل شده است و طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، تعداد قربانیان ناشی از این بحران تا سال ۲۰۵۰ میلادی از سرطان تعرض می کند.

درمان بسیاری از بیماری های کشنده مثل سل، تنها با آنتی بیوتیک مقدور است و همین یک مورد نشان می دهد مقاومت دربرابر این گروه درمانی تا چه حدی میتواند پرخطر باشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت بالایی از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک که سبب عفونت های شایعی مثل عفونت های دستگاه ادراری، سینه پهلو و عفونت های خون میشوند، وجود دارند. ناکارآمد بودن دارو نسبت به عفونت به معنای افزایش نرخ ناتوانی و مرگ و تحمیل هزینه های فراوان در حوزه بهداشت است.

این مطالعه نشان می دهد کودکان کشورهای کم درآمد و متوسط بطور متوسط در پنج سال اول زندگی ۲۵ نسخه آنتی بیوتیک دریافت می کنند. این اندازه بسیار بیش از حد است و به افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی منجر می شود.

در ادامه آمده است در ۸۰ درصد کودکان مبتلا به مشکلات تنفسی در کشورهای کم درآمد و متوسط آنتی بیوتیک تجویز می شود. در کودکان مبتلا به بیماری اسهال و مالاریا این اعداد به ترتیب ۵۰ و ۲۸ درصد هستند.

تجویز افراطی آنتی بیوتیک در کودکان علاوه بر افزایش مقاومت ضد میکروبی، توانایی سیستم ایمنی برای مراقبت از بدن را کاهش می دهد و میکروبیوم روده را تحت‌تأثیر قرار می دهد.

نتایج این مطالعه در نشریه The Lancet Infectious Diseases منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی