آمریکا 4 هزار نفر از نظامیان خود را از افغانستان خارج می‌کند


آمریکا 4 هزار نفر از نظامیان خود را از افغانستان خارج می‌کند

دولت آمریکا قصد دارد طی روزهای آینده برنامه خروج چهار هزار نیروی نظامی خود را از افغانستان اعلام کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شبکه ان. بی. سی نیوز بامداد یکشنبه به نقل از سه مقام فعلی و سابق دولت آمریکا نوشت که در پی خروج این چهار هزار نظامی، حدود هشت تا ۹ هزار نیرو در افغانستان باقی می‌مانند.

به دنبال بمب گذاری خونین طالبان در کابل در ماه سپتامبر آمریکا مذاکره با این گروه را متوقف کرد و به تازگی از سر گرفته بود.

اما زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان پنجشنبه گذشته گفت که دور جدید مذاکرات با طالبان به دلیل بمبگذاری چهارشنبه -گذشته- در نزدیکی پایگاه هوایی بگرام بطور موقت متوقف می‌شود.
مقام‌های آمریکایی هنوز نگفته‌اند که روند خروج چهار هزار نیروی این کشور چه زمانی آغاز می‌شود اما آن را بخشی از عقب‌نشینی مرحله به مرحله آمریکا از افغانستان می‌دانند.

۲ مقام آمریکایی گفتند که شماری از نیروها جایگزین می‌شوند و شماری دیگر بعد از اتمام ماموریتشان جایگزین نخواهند شد.

یک سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان در بیانیه‌ای گفت: این نیروها هنوز دستوری برای کاهش سطح حضور خود در افغانستان دریافت نکرده‌اند.

ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته است که شمار نیروهای این کشور کاهش خواهد یافت.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته گفت حتی اگر طالبان درباره صلح مذاکره و توافق نکند آمریکا نیروهایش را در افغانستان کاهش خواهد داد.

اسپر گفت: می‌توانیم شمار نیروهایمان را کاهش دهیم بدون آنکه قابلیت‌هایمان به خطر افتاده و افغانستان به مامنی برای تروریسم تبدیل شود.

وی افزود که نیروهای خارج شده از افغانستان به منطقه آسیا پاسیفیک منتقل خواهند شد.

اسپر در ماه اکتبر گفته بود که آمریکا می‌تواند شمار نیروهایش را به هشت هزار و ۶۰۰ نفر کاهش دهد بدون آنکه عملیات‌های ضد ترور ایالات متحده تحت تاثیر قرار گیرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بارها از طرح خود برای خروج نظامیان این کشور از افغانستان سخن گفته است. او در سفر سرزده‌اش به افغانستان که به مناسبت روز شکرگزاری انجام شد بار دیگر بر خروج نظامیان آمریکا از آن کشور تاکید کرد.

او در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ وعده داده بود به جنگ در افغانستان پایان داده و حضور نیروهای آمریکایی در خارج از این کشور را کاهش دهد.

مشاوران ترامپ طی سه سال گذشته توانستند وی را قانع کنند که به ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان پایان ندهد اما وی ماه اکتبر در مورد سوریه نشان داد که مایل است به حضور نظامی در آن کشور پایان دهد.

سی. ان. بی. سی نوشته که ترامپ اوایل سال ۲۰۱۹ به مشاورانش گفته بود که می‌خواهد تا نوامبر ۲۰۲۰ تمام نیروهای آمریکا از افغانستان خارج شوند.

از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۷۷۵ هزار نیروی آمریکایی به افغانستان رفته‌اند که در میان آنها برخی چندین بار به این کشور فرستاده شده‌اند.

براساس آمار وزارت دفاع آمریکا، از میان این نیروها حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر کشته و ۲۰ هزار و ۵۸۹ نفر زخمی شده‌اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل