چرا جشنواره تجارب برتر برگزار می‌شود؟/ ویژگی‌های معلم اثربخش


چرا جشنواره تجارب برتر برگزار می‌شود؟/ ویژگی‌های معلم اثربخش

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: معلم اثربخش، معلمی است که همگام با تدریس برای یافتن راهکارهای مسائل فرایند یاددهی ـ یادگیری به تحقیق بپردازد.

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت جشنواره تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی تحصیلی، اظهار کرد: معلم دارای انگیزه و صلاحیت‌های حرفه‌ای، رکن اساسی آموزش و پرورش با کیفیت است و موجب پویایی و بالندگی سایر اجزا و عناصر آن می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه معلم کارمند نیست که وظایف محوله را طبق رویه معمول به روش یکسان انجام دهد،
افزود: معلم اثربخش بر اساس تفاوت‌های فردی هر دانش‌آموز در موقعیت‌های مختلف یادگیری فرایند آموزش خود را طراحی و اجرا می‌کند لذا برای شناسایی مسائل و مشکلات و راه حل هر مورد به تفکر، مطالعه و تحقیق می‌پردازد، به همین دلیل برای ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان برنامه‌های متعدد و متنوعی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است که جشنواره تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی تحصیلی یکی از آنهاست.

ساکی ادامه داد: با توجه به ماهیت تعلیم و تربیت، معلمان اثر بخش برای یافتن راه حل مسائل آموزشی و پرورشی در موقعیت‌های مختلف یادگیری باید به پژوهش در حین عمل بپردازند و نتایج آن را مستند کنند تا در موقعیت‌های مشابه، خود و سایر فرهنگیان از آن استفاده کنند. بنابراین معلم اثر بخش معلمی است که همگام با تدریس برای یافتن راهکارهای مسائل فرایند یاددهی ـ یادگیری به تحقیق بپردازد.

وی با بیان اینکه جشنواره تجارب برتر بر همین اساس با هدف ارتقای دانش و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان در زمینه سنجش و ارزشیابی تحصیلی برگزار می‌شود، گفت: اهداف این جشنواره شامل «هم‌اندیشی در زمینه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان جزء جدایی ناپذیر فرآیند یاددهی- یادگیری»، «تقویت انگیزه معلمان برای ارتقای دانش و مهارت‌های حرفه‌ای خود در زمینه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی»، «گردآوری تجربیات بومی معلمان در زمینه سنجش و ارزشیابی تحصیلی»، «انتقال تجربیات برتر معلمان به سایر همکاران در نقاط مختلف کشور با بارگذاری بر روی پورتال ادارات کل و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی»، «تبیین نقش سنجش و ارزشیابی در بهبود فرایند یاد دهی و یادگیری با تأکید بر اهداف سنجش برای یادگیری، سنجش به عنوان یادگیری و سنجش یادگیری» و «تقویت روحیه پژوهش در عمل برای دقت و توجه به مسائل آموزش و پرورش در زمینه سنجش و ارزشیابی تحصیلی» است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با تأکید بر گفتمان سنجش برای یادگیری به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، اظهار کرد: سنجش و ارزشیابی تحصیلی جزء جدایی ناپذیر فرایند یاددهی ـ یادگیری است و تدریس اثربخش با سنجش آغازین شروع و با سنجش تکوینی ادامه و با سنجش تراکمی در پایان دوره، میزان یادگیری دانش‌آموزان را مشخص می‌کند.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی