ولایت، امانت الهی است/ ائمه(ع) ولایت را برای تربیت بشر به کار می‌گیرند


ولایت، امانت الهی است/ ائمه(ع) ولایت را برای تربیت بشر به کار می‌گیرند

حجت‌الاسلام مجدهاشمی با بیان‌اینکه امامت یکی از اثرات و نتایج ولایت است، گفت: منظور از امانت الهی که انسان آن را پذیرفت و تحمل کرد، ولایت است. قدرت ولایت ائمه معصومین(ع) از ناحیه خداوند است که آن را برای تربیت بشر به کار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والسلمین «سیدجلال مجد هاشمی» شامگاه جمعه، ۱ آذر در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند در قرآن می فرماید: ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای بندگی خدا، یعنی به آنچه خداوند فرموده عمل کرده و از شیطان تبعیت نکنیم.

این استاد حوزه علمیه افزود: خداوند انسان را طوری خلق کرده که می‌‌تواند مسیر درست یا نادرست را انتخاب کرده و طی کند،‌ خداوند بهشت و جهنم را آفرید و به بشر اختیار داد که هر کدام را خود انتخاب کند.

حجت‌الاسلام والسلمین مجد هاشمی با اشاره به فلسفه و هدف ارسال رسل از سوی خداوند، بیان کرد: بندگی خداوند، ارسال رسل و قرآن کریم همه برای رسیدن بشریت به کمال است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: تنها دنیا زمینه سیر انسان به سوی کمال را دارد، هدف اصلی از خلقت همه موجودات انسان به عنوان موجود برتر است که او را به کمال و سعادت برسد. اگر بشر این امر را متوجه شود از فرصتی که به او داده شده خوب استفاده کرده و به سعادت می‌رسد در غیر این صورت دچار شقاوت و بدبختی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تکامل انسان تنها در پرتو بندگی الهی است، اظهار کرد: بندگی خداوند در سایه اطاعت از اوامر و اجتناب از نواهی الهی است. در این صورت به مقامات عالیه رسیده و شایسته بهشت می‌شود.

حجت‌الاسلام والسلمین مجد هاشمی با بیان اینکه خداوند الطاف خود را در اختیار بشر قرار داده است که یکی از این الطاف بزرگ اختیار است، گفت: هر کس هدایت را انتخاب کرد رستگار شده و هر کس مسیر گمراهی را انتخاب کند، گرفتار می‌شود، در بین همه موجودات تنها انسان با اراده خود مسیر هدایت یا گمراهی را انتخاب می‌کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند فرموده هر کس از بندگان من یک قدم به سوی من بردارد من ده برابر به سوی او می‌روم، گفت: مقام انسان از جن بالاتر است، افضل و اکمل موجودات انسان است، وقتی خداوند انسان را آفرید از فرشتگان درخواست کرد که بر او سجده کنند زیرا او را طوری خلق کرده بود که علم الهی را می‌توانست تحمل کند.

وی اضافه کرد: امانت الهی نزد انسان ولایت است که خداوند به او داده است، امامت یکی از اثرات و نتایج ولایت است، امامت در صورتی شکل می‌گیرد که ولایت باشد.

حجت‌الاسلام والسلمین مجد هاشمی با بیان اینکه منبع قدرت در عالم هستی خداوند است که آن را به هر کس نمی‌دهد، ابراز کرد: قدرت همان ولایت است که خداوند آن را به هر کس عطا نمی‌کند، منظور از امانت همان ولایت است که انسان آن را تحمل کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند در شب قدر وحی خود را در قلب مقدس پیامبر(ص) نازل کرد که بزرگترین مقام برای یک انسان است، تاکید کرد: خداوند قرآن را به قلب پیامبر(ص) نازل کرد، در حدی که انسان می‌تواند تحمل کند خداوند به او ولایت را داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند انسان را خلق کرده که عظمت او آشکار شود. قدرت ولایت ائمه معصومین(ع) از ناحیه خداوند است که آن را برای تربیت بشر به کار می‌گیرند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر یعنی