مرکل:شورای اروپا تحریم‌های روسیه را تمدید کرد


به گزارش سرویس بین الملل

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: چون پیشرفت های به دست آمده از حل و فصل مناقشه اوکراین ناکافی اند در نشست سران شورای اروپا تصمیم گرفتیم تحریم های روسیه را همچنان یکصدا و هماهنگ تمدید کنیم.

آنگلا مرکل در کنفرانس خبری در پایان نشست دو روزه سران شورای اروپا در بروکسل اظهار داشت: ما خواهان همکاری با شارل میشل (نخست وزیر سابق بلژیک) در مسئولیت جدید او به عنوان رئیس شورای اروپا هستیم. در مورد اورزولا فون دِرلایِن، رئیس کمیسیون اروپا و نیز کریستین لاگارد (رئیس بانک مرکزی اروپا) که امروز در اینجا حضور داشت، هم همین طور فکر می‌کنیم و به نظر من این تیمی که اینجا حضور دارد تمام تلاش خود را می‌کند تا ما با یک فعالیت کارآمد و در یک هماهنگی خوب و استفاده از تمامی نقش‌ها و ظرفیت‌ها به رغم تمامی اختلاف مواضعی که داریم، اما در نهایت به مصالحه دست یابیم. من امروز یک گزارش مختصری را در مورد نتایج این نشست دو روزه ارائه دادم. یکی از محور‌ها عاری سازی قاره اروپا در انتشار گازی دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ میلادی بود. البته هنوز در زمان حاضر نمی‌توانیم نام کشوری را که بتواند تا سال ۲۰۵۰ این هدف را عملیاتی و اجرا کند، اعلام کنیم. ما در نظر داریم در ژوئن سال آینده میلادی (۲۰۲۰) دوباره به همین مساله رجوع کنیم. ما مباحث بسیار گسترده‌ای را با هم داشتیم. آنچه در این میان برای ما واضح و روشن است اینکه باید فعالیت قابل توجهی را به کار بندیم و بنابراین این مصوبه با این هدف مشخص و معینی که در نظر گرفته ایم یعنی عاری شدن از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در اروپا تا سال ۲۰۵۰ میلادی که در واقع نقطه عطف و رویداد بزرگی برای اتحادیه اروپا در مساله حفاظت از آب و هوا به شمار می‌رود، محقق شود و بر این باورم بر اساس این دیدگاهی که اورزولا فون درلاین در بحث به اصطلاح «معامله سبز» مد نظر دارد، هرچند بسیار بلندپروزانه و سطح بالاست، اما تحقق آن از دیگر سو، بستگی به تلاش ما نیز دارد. این یعنی آنکه ما باید شاهد یک تغییر عمیق و گسترده در اقتصاد ملی کشورهایمان باشیم و تمرکز ما بر نوآوری، رشد و راه حل‌های فناورانه باشد و البته همزمان باید نگاه خوش بینانه‌ای نیز داشته باشیم و در واقع این نگاه را انتخاب کنیم.
آنگلا مرکل سپس خاطر نشان کرد: در این نشست به طور کوتاه به مساله چارچوب چند ساله مالی (اتحادیه اروپا) نیز پرداختیم. چون صادقانه بگویم ظرف ماه‌های گذشته، این مساله با تحرک و جنبشی همراه نبود و، اما این مساله اکنون دوباره، مطرح شد و ما هنوز برنامه ریزی مالی سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ را نداریم و بنابراین شارل میشل به عنوان رئیس شورای اروپا در نشست‌های مشورتی جداگانه با کشور‌های عضو در حال بررسی این مساله است. ما این مساله را بدان سبب مد نظر داریم و در موردش صحبت می‌کنیم که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که در منطقه یورو و بودجه بندی آن مشارکت دارند درباره چگونگی و تشکیل بودجه منطقه یورو نیز با هم صحبت کنند و ما امروز در نشست «گروه اروپا» نیز همین کار را کردیم.
ما اندکی کوتاه نیز درباره کنفرانس آینده اتحادیه اروپا با هم گفتگو کردیم. با وجودی که خواهان مشارکت در این کنفرانس به عنوان شورای اروپا هستیم، اما آنچه را که بیش از پیش به آن معتقدیم و می‌خواهیم که اتفاقا جامعه مدنی و شهروندان اروپایی نیز آن را بشنوند آن است که طرح این مباحث نه تنها در مورد موسسات و نهاد‌های اروپایی مطرح می‌شود بلکه پارلمان‌های ملی کشور‌های عضو نیز خواهان درگیر شدن در این مباحث هستند و البته این یک ضرورت برای آن‌ها نیز هست. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و من، دیشب درباره نتایج و دستاورد‌های اجلاس سران گروه چهارجانبه موسوم به «نرماندی» گزارش دادیم. توانستیم بگوییم که پیشرفت‌هایی در این ارتباط وجود داشته است، اما این پیشرفت‌ها کافی نبودند؛ به طوری که حالا بگوییم می‌توانیم تحریم‌ها (ی روسیه) را برداریم. به همین علت تصمیم ما آن شد که تحریم‌ها (ی روسیه) را همچنان یکصدا و هماهنگ تمدید کنیم. در مورد وضعیت سازمان تجارت جهانی و حفاری‌های (تامین انرژی) ترکیه در سواحل قبرس نیز صحبت کردیم و از این موضع کمیسیون (اروپا) که با توجه به زلزله وحشتناک آلبانی در ژانویه، «کنفرانس خیران» راه بیندازیم، حمایت کردیم و البته ما نیز به عنوان کشور‌های عضو در این کنفرانس، مشارکت گسترده خواهیم داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...