یادمان دریادار همتی 23 آذر افتتاح می‌شود/ ارقام اعلامی در خصوص هزینه‌های طرح درست نیست


یادمان دریادار همتی 23 آذر افتتاح می‌شود/ ارقام اعلامی در خصوص هزینه‌های طرح درست نیست

شهردار سمنان از افتتاح میدان و یادمان نمادین دریادار همتی در شنبه 23 آذر با حضور معاونین فرماندهی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در سمنان خبر داد.

سیدمحمد ناظم رضوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مجموعه دریادار همتی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و طراحی آن توسط مشاورین مجرب صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه قرار بود افتتاحیه با حضور فرماندهی نیروی دریایی انجام شود خاطرنشان کرد: به دلیل برخی مسائل، سفر فرمانده نیروی دریایی لغو و قرار شد که دو تن از معاونین ایشان در آیین افتتاحیه حضور یابند. افتتاحیه با حضور مسوولان کشوری و استانی، خانواده شهید همتی، خانواده معظم شهدا و روز شنبه برگزار خواهد شد.
شهردار مرکز استان با بیان اینکه فرم هنری سازه در شورای ترافیک استان به تصویب رسیده ادامه داد: این طرح و سازه بعد از اصلاحات متعدد از سوی کارشناسان نهایی شده است. البته با توجه به فضای پیرامونی آن همچنان به اصلاحات محدودی نیاز دارد که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای طراحی میدان، فراخوان عمومی اعلام شد گفت: بعد از دریافت طراحی‌های متعدد، کارشناسان و صاحب‌نظران یکی از طراحی‌ها که یک المان نمادین است را انتخاب و آن را مبنای کار قرار دادند.

شهردار سمنان با اشاره به نمادین بودن سازه یادمان دریادار همتی گفت: البته این سازه یک سازه صرف نمادین نیست و دارای کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و...نیز هست.

وی از تعبیه یک موزه در این مجموعه خبر داد و افزود: این سازه تداعی‌کننده رشادت‌های شهدای نیروی دریایی، شهید همتی و خصوصا شهدای ناوچه پیکان است.ضمن اینکه این سازه نمادی از اقتدار ایران و نیروی دریایی نیز هست.
ناظم رضوی از قرار گرفتن برخی تجهیزات نظامی در درون سازه و فضای آن خبر داد و اضافه کرد: این تجهیزات به سمنان منتقل شده و پیش از افتتاح در محل جانمایی می‌شوند.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مسیر دسترسی به داخل مجموع یادمان گفت: برای دسترسی راه‌های متفاوتی در دست بررسی است، یکی از راه‌ها تعبیه یک پل جمع‌شونده است، یک راه پیشنهادی دیگر ایجاد یک زیرگذر ، پل هوایی و...است به هر حال یکی از راه‌های دسترسی با نظر کارشناسان انتخاب و اجرایی خواهد شد.

شهردار سمنان از طراحی یک بخش غیرثابت در این یادمان خبر داد و گفت: این بخش قابلیت تغییر دارد و می‌توان متناسب با مناسبت‌های مختلف و ایام فرهنگی و...آن را تغییر و از فضای آن بهره گرفت.
این مدیر شهری از طراحی یک مسیر گردشگری در ضلع جنوبی یادمان دریادار همتی و استخر کدیور خبر داد و خاطرنشان کرد: این مسیر گردشگری به سمت مناطق جنوبی شهر امتداد دارد.

شهردار سمنان همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص هزینه‌های این طرح و طرح برخی انتقادات در این ارتباط به ایسنا گفت: هزینه‌های این سازه کاملا شفاف و در اختیار مسوولان ذی‌رط و نظارتی است.
وی با بیان اینکه ارقام مطرح شده در خصوص هزینه های این یادمان درست نیست تاکید کرد: البته بخشی از هزینه‌ها مربوط به هزینه‌های تملک و خریداری مغازه‌های پیرامونی است و هزینه تملک نیز بالا است اما هزینه خود مجموعه و سازه هزینه بالایی نبوده و ارقامی که در فضای مجازی مطرح شده درست نیست.
وی با بیان اینکه در دوره ما یک اعتبار چهار میلیاردی به طرح اختصاص یافت ادامه داد: همه هزینه‌های طرح به صورت شفاف موجود است. ضمن اینکه طرح نیز از طریق اعلان فراخوان تهیه و سپس با نظر کارشناسی انتخاب و اجرایی شده است.

ناظم رضوی با ابراز خرسندی از تکمیل این پروژه گفت: شهدای نیروی دریایی شهدای مظلومی هستند، پیکر بسیاری از این شهدا معمولا به دست نیامده است. ضمن اینکه در آموزه‌های اسلامی ما شهادت در دریا از مقام بالاتری برخوردار است.

به گزارش ایسنا، محمد ابراهیم همتی، در سال 1329 در محله کدیور سمنان به دنیا آمد و ششم آذرماه 1359در عملیات «مروارید» به فیض شهادت نائل شد. شهید محمد ابراهیم همتی در این عملیات ناخدا دوم و فرمانده ناوچه پیکان بود. دریادار شهید «محمدابراهیم همتی» با ناوچه پیکان به پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی با ورود به نبردی تمام عیار، دو فروند ناوچه «اوزا» عراق را نابود کرده و به قعر آب‌های خلیج همیشه فارس فرستاد.
سالروز شهادت دریادار همتی و یاران شهیدش در سال های آغازین جنگ، روز نیروی دریایی نامگذاری شده است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره «مژگان زن رضا پروانه» سریال پوست شیر بعد 2 سال / چجوری این همه تغییر کرد ؟! ...