امکان سنجی تشرف به محضر امام زمان و تفاوت آن با خواب و مکاشفه


امکان سنجی تشرف به محضر امام زمان و تفاوت آن با خواب و مکاشفه

کارشناس فرق و مذاهب در ارتباط با امکان سنجی تشرف به محضر امام زمان(عج) و تفاوت آن با خواب و مکاشفه گفت: در این باره دکان و دستگاه خیلی شده و نباید هر چیزی به اسم تشرف را به راحتی قبول کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «سید هادی صالحی» در نشست علمی که با عنوان «شناخت و نقد مدعیان مهدویت» در سالن نشست های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به معیارهایی برای تشرفات به محضر امام زمان(عج) اظهار داشت: وقتی با بزرگان صحبت می‌ کنیم و کسانی که در این زمینه سال ها کار کرده اند متوجه می شویم که معیار خاصی برای این زمینه وجود ندارد، در طول عمرم افرادی را دیده ایم که خدمت حضرت تشرف داشته اند اما باید بدانیم بحث ما در مورد خواب و رؤیا یا مکاشفه نیست.

کارشناس فرق و مذاهب در ادامه افزود: در ارتباط با تشرفات هیچ قاعده و قانونی نداریم ولی بر اساس تشرفاتی که صورت گرفته می‌ توانیم معیارهایی را بیان کنیم که از طرف شما می‌ تواند مورد خدشه قرار بگیرد؛ اوایل غیبت کبری علمای بزرگی مثل شیخ مفید این قضیه را رد می‌ کردند و می‌ گفتند که غیبت حضرت ولی عصر(عج) با دیدن و رؤیت نقض می‌ شود.

وی با اشاره به این که تا زمان سید بن طاووس بحث رؤیت امام زمان(عج) مورد انکار بود، گفت: از زمان ایشان با توجه به قضیه ای که در مورد اسماعیل هرقلی پیش آمد و تشرفی که برای ایشان پیش آمد، بحث امکان دیدن و تشرف خدمت امام زمان(عج) پذیرفته شد.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ما تنها موارد خاص را می‌ توانیم قبول کنیم؛ یکی جایی که شفای بیّن پیش آمده باشد مثل قضیه اسماعیل هرقلی و یا این که تشرف جمعی و گروهی به محضر امام زمان(عج) باشد، که هر دو خیلی کم پیش آمده ولی اگر هم بوده هیچکدام حضرت را نشناخته اند.

وی اضافه کرد: غیراز این موارد دروغ های فراوانی به اسم تشرف مطرح شده است و گاهی تشرفاتی که دیگران داشته اند را به اسم برخی علمای معاصر نقل کرده اند که خود این علما، بحث تشرفات را رد کرده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که نباید تشرف با مکاشفه اشتباه گرفته شود، عنوان داشت: گاهی برای انسان بزرگواری در حالت رؤیا حالاتی پیش می‌ آید که خدمت حضرت رسیده ولی این قضیه با تشرف فرق دارد، هرچند همین مکاشفه هم دلالت بر این دارد که فرد صاحب مکاشفه یک انسان معمولی نیست.

وی با بیان این که دکان و دستگاه در این باره زیاد شده است، خطاب به مبلغان و روحانیون در جلسه گفت: سعی کنید در منبر و جلسات خود کمتر تشرف نقل کنید چون رسیدن عینی به محضر امام زمان(عج) به این سادگی نیست، یا این که تشرفاتی نقل کنید که برای گذشتگان بوده و مربوط به 200 سال اخیر نبوده باشد.

پایان پیام/414

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی