آذربایجان‌غربی چهارراه تمدن و فرهنگ است


آذربایجان‌غربی چهارراه تمدن و فرهنگ است

ارومیه - ایرنا - مدیرعامل خانه کتاب ایران با اشاره به فرهنگ و ادب غنی آذربایجان‌غربی گفت: این استان با وجود اقوام و پیروان ادیان و مذاهب مختلف، چهارراه تمدن و فرهنگ است.

نیکنام حسینی‌پور شامگاه چهارشنبه در اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب سال آذربایجان‌غربی افزود: این استان نویسندگان بنام و بی‌شماری نظیر آیت‌الله قرشی، صدری افشار، حسن انوری، عباس زریاب خویی، مفتون امینی را در خود جای داده‌است که هرکدام در حوزه قرآن، شعر و ادبیات و دیگر حوزه‌ها آثار ارزنده‌ای ارائه کرده‌اند.

وی، مرزی بودن را از دیگر ظرفیت‌های فرهنگی آذربایجان‌غربی برشمرد و اضافه کرد: این هم‌مرزی به‌ویژه با کشور ترکیه می‌تواند زمینه تبادل فرهنگی گسترده را فراهم کند.

وی بیان کرد: در صدد هستیم از سال آینده، انتشارات کشور ترکیه را نیز به عنوان میهمان در نمایشگاه کتاب پذیرا باشیم تا نویسندگان آذربایجان‌غربی با نویسندگان کشور همسایه ملاقات کنند و از تجربه‌های هم بهره‌مند شوند.

مدیرعامل خانه کتاب ایران به جایگاه کتاب و فرهنگ مطالعه اشاره کرد و ادامه داد: برای افزایش سرانه مطالعه کتاب باید ترویج فرهنگ مطالعه با سوق دادن کودکان به سمت مطالعه آغاز شود.

وی انتخاب کتاب شایسته و حاوی حقیقت را از دیگر عواملی دانست که می‌تواند به افزایش فرهنگ مطالعه در جامعه به ویژه بین کودکان بیانجامد.

حسینی‌پور افزود: با وجود گرانی کاغذ و مسایل اقتصادی موجود تا ۱۹ آذرماه جاری، ۶۴ هزار عنوان کتاب در بانک اطلاعات موسسه خانه کتاب ایران به ثبت رسید و همچنین در سال ۱۰۰ هزار کتاب در کشور نوشته و منتشر می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم به نتایج مثبت توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه اشاره کرد و گفت: مطالعه کتاب و همچنین تالیف و انتشار کتاب‌های متعدد در حوزه‌های مختلف توسط نویسندگان، بستری مناسب برای ترویج فرهنگ مطالعه ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری ادامه داد: برگزاری چنین آیین‌هایی در کنار انتشار کتاب‌های متعدد باعث می‌شود تا جوانان علاقه‌مند به حوزه نویسندگی، شوق بیشتری بیابند و با علاقه در این مسیر گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه داوری دومین دوره از جایزه کتاب سال آذربایجان‌غربی را ۳۷ نفر از استادان و پژوهشگران بر عهده داشتند، ادامه داد: پس از مورد ارزیابی قرار گرفتن ۷۲ عنوان اثر، در مرحله نخست ۱۴ اثر و در مرحله نهایی چهار اثر توسط داوران این جشنواره برگزیده شد.

حجت الاسلام خدایاری اظهار داشت: آثار ارسالی به این جشنواره ادبی در حوزه ادبیات، محیط زیست، مستندنگاری، آموزش‌وپرورش، علوم خاص، علوم اجتماعی و تاریخ و جغرافیا بود.

در این مراسم «اسماعیل موسوی» به عنوان برگزیده حوزه شعر، «مجید خلیل‌زاده» منتخب حوزه تاریخ و جغرافیا، «کاظم بدر» به عنوان برگزیده بخش محیط زیست و «عزیزه ولیانی» تحت عنوان برگزیده حوزه مستندنگاری مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین محمد حسنی و سهیلا احمدی در بخش آموزش، بیت‌الله جعفری و بهنام مهدی‌نژاد در حوزه شعر و «سعید پیش‌بین» و سعید دارانیا در حوزه علوم خاص و رشته ریاضیات شایسته تقدیر شناخته شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا