تلاش برای تقویت پیوند صنعت و دانشگاه در گلستان


تلاش برای تقویت پیوند صنعت و دانشگاه در گلستان

گرگان - ایرنا - همزمان با هفته پژوهش جمعی از مدیران حوزه صنعت، دانشگاه و نخبگان علمی گلستان، راهکارهای تقویت پیوند بین مراکز آموزش عالی و بنگاه‌های صنعتی - اقتصادی این استان را بررسی و مورد تبادل نظر قرار دادند.

رییس سازمان صنایع معادن و تجارت استان گلستان در این نشست که امروز چهارشنبه برگزار شد گفت: یکی از دلایل عمده برقرار نشدن ارتباط موثر و مداوم بین صنعت و دانشگاه، اکتفا به ارتباط های سطحی و حداکثر چند برگ تفاهمنامه همکاری است.

حسین طلوعیان با بیان این که مهم ترین رکن در تولید و پیشرفت نیروی انسانی است گفت: یکی از راه های پیشرفت مجهز بودن به دانش است که در نتیجه آن می توان به تولید و خلق کالا و خدمات جدید و روزآمد امیدوار بود.

وی گفت : با وجود آن که در زمینه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و میزان پژوهش ها و مقالات در سطح مطلوبی قرار داریم اما در زمینه تکنولوژی و دانش کاربردی ضعیف هستیم و همین عامل موجب بروز مشکلات زیاد در صنعت شده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که شناخت صنعت و دانشگاه با یکدیگر محدود باقی بماند، تفاهم نامه ها و قراردادهای بین این نهادها و دستگاه ها بی ثمر و ابتر خواهند ماند.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم در این نشست گفت: مسیر حرکت دانشگاه و صنعت در تولید یکسان است اما دانشگاه و دانشجو علم و دانش تولید می کند و در مقابل صنایع با استفاده از همین داده ها، در مسیر تولید کالا، خدمات و ارزش افزوده قرار می گیرد.

علی نجفی نژاد ادامه داد: نبود واحدهای تحقیق و توسعه، یکی از خلاهای موجود در بخش صنعت و دانشگاه است که اگر این مراکز راه اندازی شوند زمینه ساز پیوند دانشگاه و صنعت و در نتیجه رشد پیش از پیش صنعت خواهند شد.

به گفته وی برای داشتن صنایع کارآمد نیاز به تقویت ارتباط صنعت با مراکز علمی - پژوهشی در سطح آزمایشگاه ها و واحدهای توسعه هستیم.

رییس بنیاد نخبگان گلستان هم گفت: استکبار جهانی برای صدمه زدن به شاکله نظام، راهبرد های مختلفی را در چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ترسیم کرده که یکی از این رویکردها، اعمال تنگناهای اقتصادی و معیشتی برای مردم از طریق وضع تحریم های اقتصادی است.

ابوالقاسم خزائیان گفت:‌ دشمن در خیال خود می خواهد با افزایش فشارهای اقتصادی موجب فروپاشی نظام شود که باید برای رهایی از این فشار اقتصادی، راهکارهای مناسب و میدانی طراحی شود.

وی گفت : ترسیم افق اقتصاد مقاومتی یکی از راهبردهای نظام برای مقابله با تحریم است که عنصر اصلی آن رهایی از اقتصاد نفت محور و تمرکز بر اقتصاد دانش بنیان است

خزائیان گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه، رمز شکل گیری اقتصاد دانش بنیان است و بنیاد نخبگان گلستان به عنوان سیاستگذار نخبگان ضمن شناسایی مستعدان اثرگذار، تلاش می کند در این مسیر به خوبی به ایفای نقش بپردازد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی