100 درصد برنامه‌های زکات استان اصفهان عملیاتی شد


100 درصد برنامه‌های زکات استان اصفهان عملیاتی شد

کاشان- ایرنا- دبیر ستاد زکات استان اصفهان گفت: 100 درصد برنامه‌های تدوین شده برای سال‌جاری در بحث زکات با تلاش مسوولان و همراهی مردم دین‌دار این استان محقق شده است.

حجت الاسلام غلامحسین رنجبر روز چهارشنبه در نشست شورای زکات شهرستان اردستان بیان کرد: امسال پیش‌بینی جمع‌آوری ۲۷۰ میلیارد ریال زکات را داشتیم که این مبلغ به طور کامل جمع‌آوری شد و با توجه به زمان باقی مانده تا پایان سال، امیدواریم این مبلغ به ۳۰۰ میلیارد ریال برسد.

وی افزود: طرحی را در استان اصفهان در حال اجرا داریم تا با دعوت از معدن‌کاران و گفت‌وگو با آنها بتوانیم از ظرفیت بالای این قشر برای کمک به نیاز مندان استفاده کنیم که در این راستا نشست‌هایی در شهرستان‌ها برگزار شده است.

دبیر ستاد زکات استان اصفهان تشریح کرد: بیشترین فشار در شرایط اقتصادی کنونی بر کسانی وارد می‌شود که با یارانه و حقوق کمیته امداد زندگی می‌کنند که باید یک حرکت انقلابی از سوی همگان آغاز شود تا سهم افراد کم‌برخوردار افزایش یابد و بدون شک هیچ عبادتی بالاتر از دست‌گیری از نیازمندان نیست.

وی اضافه کرد: طرحی در اصفهان شکل گرفت که شورای زکات روستا تشکیل شود تا نسبت به شناسایی ظرفیت‌ها، نیازمندان، جمع‌آوری و هزینه‌کرد زکات با نظارت کمیته امداد امام (ره) در همان محله اقدام کند.

رنجبر یادآور شد: زکات در قرآن در کنار نماز و به صورت عام آمده و تنها به ۹ مورد ختم نشده است؛ زکات مستحبی در زمینه‌های گوناگون باید وجود داشته باشد تا چنان که در روایت‌ها هم تاکید شده، اگر مردم زکات مال خود را بدهند دیگر فقیر در جامعه وجود نخواهد داشت.

وی در مورد وضعیت اجرای برنامه‌های ابلاغی زکات در اردستان هم گفت: این شهرستان امسال با تاسف نتوانسته انتظارها را برآورده کند و تاکنون ۵۶ درصد را اجرایی کرده است؛ امیدواریم با تلاش بیشتر در چند ماه آینده به ۱۰۰ درصد برسد و از مقام نخست چند سال گذشته خود دفاع کند.

افزایش ۱۹ درصدی جمع‌آوری زکات در اردستان

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان اردستان نیز اظهار کرد: امسال جمع‌آوری زکات در این شهرستان نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد رشد داشته است.

ابوالقاسم صادقی افزود: هشت ماهه سال‌جاری افزون بر چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال زکات جمع‌آوری شده است که نسبت به سال گذشته با سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال، افزایش ۱۹ درصدی دارد.

وی با اشاره به برگزاری چهار نشست فرعی شورای زکات در سال‌جاری بیان کرد: فرهنگ‌سازی برای احیای زکات در دستور کار بوده و امامان جماعت در این زمینه همکاری خوبی داشتند، شورای زکات روستاها نسبت به جمع‌آوری مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال زکات فطره اقدام کرد که ۴۸ درصد به نیازمندان اختصاص یافته و ۵۲ درصد در امور عمرانی هزینه شده است.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) اردستان اضافه کرد: امسال مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به صورت نقدی و ۸۰۰ میلیون ریال زکات غیرنقدی جمع‌آوری و بین نیازمندان تقسیم شد؛ تاکنون ۵۶ درصد برنامه ابلاغی، عملیاتی شده و امیدواریم تا پایان سال ۱۰۰ درصد محقق شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش زکات در اردیبهشت سال آینده و ضرورت ساماندهی موازی‌کاری‌ها گفت: زکات در دین مبین اسلام جایگاه مهمی دارد اما در جامعه پرداخت زکات جایگاه چندانی ندارد و تلاش می‌شود، پرداخت زکات مستحبی نیز احیا شود.

صادقی یادآور شد: ۵۰ روستای شهرستان اردستان در زمان حاضر ظرفیت تشکیل شورای زکات را دارند که تاکنون در ۱۸ روستا شامل ۶ روستای بخش مهاباد، ۱۰ روستای بخش زواره و ۲ روستا در بخش مرکزی تشکیل شده و قرار است با هماهنگی بخشدار مرکزی در هشت روستای دیگر هم شکل بگیرد.

وی افزود: برخی روستاها به دلیل فقدان کشاورزی شرایط پرداخت زکات واجب را ندارند اما افراد توانمندی وجود دارند که در فصولی از سال به روستا می‌آیند و می‌توانند با زیر پوشش قرار دادن کودکان یتیم به این نهاد کمک کنند.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) اردستان تشریح کرد: امسال بیشترین زکات را روستاهای نیرآباد و امیران پرداخت کردند و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اصله درخت پسته به عنوان شجره طیبه (زکات مستحبی) از سوی کشاورزان شهرستان اختصاص داده شد.

حمیدرضا تاملی، فرماندار اردستان نیز در ادامه نشست پیشنهاد کرد که در بحث جمع‌آوری خمس و زکات یک سردرگمی در بین جامعه وجود دارد و اگر توجه دست‌اندرکاران به زکات واجب سوق داده شود و جمع‌آوری زکات مستحبی در اختیار موسسه‌های خیریه و افراد نیکوکار قرار گیرد، می‌توان اعتماد مردم را بیشتر جلب کرده و این پول‌ها را در اختیار افراد نیازمند در خود همان محله‌ها قرار داد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید