مشکل حفاظت از 14 هزار کیلومتر جاده آذربایجان‌شرقی


مشکل حفاظت از 14 هزار کیلومتر جاده آذربایجان‌شرقی

تبریز - ایرنا - آذربایجان‌شرقی 14 هزار کیلومتر جاده اصلی، فرعی و روستایی دارد که کمبود امکانات و تجهیزات، حفاظت، نگهداری و برف‌روبی آن را به ویژه در فصل سرما با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش ایرنا، جاده های آذربایجان شرقی، ۲۱ شهرستان و ۲ هزار و ۷۴۵ روستای استان را به هم مرتبط می کند و نگهداری آنها در طول سال به ویژه فصل بارندگی از اهمیت حیاتی برای سرپا نگهداشتن حیات اجتماعات محلی برخوردار است.

این در حالی است که نگهداری جاده های آذربایجان شرقی در قالب فعالیت ۴۶ راهدارخانه، یکهزار و ۱۶۹ نفر نیروی انسانی با ۶۶۵ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین برف روب و نمک پاش انجام می گیرد.

اما آنچه در سال جدید مشکل نگهداری جاده های آذربایجان شرقی را مضاعف کرده، حذف اعتبار ۳۳۴ دستگاه ماشین آلات استیجاری است که عملیات برف روبی را دشوارتر می کند.

از سوی دیگر هر گونه کمبود در تجهیز، حفاظت و نگهداری جاده های آذربایجان شرقی، زمینه ساز افزایش تصادفات رانندگی و مرگ و میر ناشی از آن است.

ضرورت اولویت دادن به نگهداری راه های اصلی

معاون هماهنگی عمرانی استاندار آذربایجان شرقی به ایرنا گفت: با توجه به کمبود ماشین آلات راهداری در مقایسه با طول زیاد راه های اصلی، فرعی و روستایی استان باید حفاظت و برف روبی راه ها در طول فصل زمستان براساس اولویت بندی انجام شود.

وی با بیان اینکه اولویت اول باید راه های اصلی و شریانی و راه های پرتردد باشد، اظهار داشت: راه هایی که جایگزین دارند و نیز راه های کم تردد باید در اولویت بعدی قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت برف روبی راه ها در زمان طلایی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ابتدای بارش، گفت: برف روبی راه ها در حوزه شهری باید از سوی شهرداری ها و در حوزه روستایی توسط دهیاری ها انجام شود.

رحمتی، ادامه داد: برای برف روبی مناطق بحرانی راه های استان می توان از امکانات سایر دستگاه های خدماتی نیز استفاده کرد.

مشکل حفاظت از 14 هزار کیلومتر جاده آذربایجان‌شرقی

حذف اعتبار جذب ماشین آلات استیجاری، عملیات برف روبی راه های استان را با مشکل مواجه می کند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این استان دارای ۱۴ هزار کیلومتر شبکه راه دارد، گفت: از این تعداد ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی و حدود ۴ هزار کیلومتر راه های اصلی، شریانی و بزرگراهی است.

اورجعلی علیزاده، با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی استانی سردسیر و دارای گردنه های زیاد است، افزود: با توجه به وجود ۲ هزار و ۷۵۴ روستا در استان امکانات این اداره کل برای حفاظت و برف روبی راه های این روستاها جوابگو نیست.

وی یادآوری کرد: در طول محورهای ارتباطی استان ۴۶ راهدارخانه وجود دارد و عوامل راهداری این اداره کل با استقرار در این راهدارخانه ها با استفاده از ۴۶۰ دستگاه سنگین و نیمه سنگین برف روب و نمک پاش اقدام به خدمات رسانی به مسافران و رانندگان عبوری می کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: در سال های گذشته علاوه بر این ماشین آلات از ۳۳۴ دستگاه استیجاری نیز برای برف روبی و نمک پاشی راه ها به ویژه راهای روستایی استفاده می شد که امسال در ردیف بودجه اعتبار جذب این دستگاه ها لحاظ نشده است.

علیزاده، با بیان اینکه در اسفند ماه امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، خواستار تامین اعتبار برای جذب این دستگاه های مورد نیاز برای ارایه خدمات بازگشایی راه ها شد.

وی یادآوری کرد: در صورت بارش ۲۴ ساعته و به شرط توقف بارش و کولاک با امکانات موجود راهداری حداکثر ۱۰ روز طول می کشد کل شبکه های راه استان باز شود.

علیزاده، با اشاره به وجود ۵۹ دستگاه دوربین ثبت تخلفات در سطح استان، افزود: امسال ۴۲ دستگاه دوربین ثبت تخلفات برای استان تخصیص یافته است که مراحل نصب آن ها به ۶۰ درصد پیشرفت رسیده و در صورت تامین برق دکل ها، این دوربین ها تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

مشکل حفاظت از 14 هزار کیلومتر جاده آذربایجان‌شرقی

آمار تصادفات جاده ای استان ۱۷ درصد افزایش یافته است

سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: تا پایان آبان امسال ۲۰ هزار و ۱۱۱ مورد تصادف جاده ای در استان روی داده است که از این تعداد ۳۵۸ تصادف فوتی بوده که در اثر آن ۴۴۱ نفر فوت کرده است.

سرهنگ رضا کریم نژاد، افزود: ۴ هزار و ۲۸۹ تصادف جرحی روی داده در این حادثه ۷ هزار و ۲۵۲ نفر مجروح شده و ۱۵ هزار و ۴۶۴ تصادف خسارتی روی داده است.

وی با بیان اینکه تعداد تصادفات جاده ای استان بر اساس آمار پزشکی قانونی ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، اظهار داشت: در این مدت تعداد تصادفات فوتی ۱۳ درصد و تعداد فوتی ها ۱۴ درصد کاهش، تعداد تصادفات جرحی ۲ درصد افزایش و تعداد مجروحان یک درصد کاهش و تعداد تصادفات خسارتی ۲۳ درصد افزایش یافته است.

سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۲۸ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی ساکن هستند، گفت: ۳۳ درصد تصادفات استان در محورهای فرعی و روستایی روی داده است.

سرهنگ کریم نژاد، ادامه داد: در سال جاری تعداد تصادفات در راه های روستایی استان ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و براساس آمار تعداد تصادفات فوتی ۹ فقره و تعداد فوتی ۷ درصد کاهش، تصادفات جرحی ۶ درصد افزایش، تعداد مجروحان ۵ درصد کاهش و تعداد تصادفات خسارتی ۴۴ درصد افزایش نشان می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری