طراحی سیستم هوشمند برای کشف بمب‌های کنار جاده‌ای


طراحی سیستم هوشمند برای کشف بمب‌های کنار جاده‌ای

تهران- ایرنا- محققان هلندی سیستمی هوشمند ابداع کردند که بر روی خودروهای نظامی نصب شده و به شناسایی و کشف بمب‌های کنار جاده‌ای کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «نیواطلس»، از آن‌جا که بمب‌های کنار جاده‌ای در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته شده و معمولا در زیر زمین کار گذاشته می‌شوند، شناسایی این بمب‌ها برای سربازان کار دشواری است. حال محققان هلندی یک سیستم هوشمند برای دوربین خودرو طراحی کرده‌اند که کشف و شناسایی بمب‌های کنار جاده‌ای را برای سربازان ممکن می‌کند.

این سیستم هوشمند که توسط تیمی به سرپرستی «دنیس ون دو وو» (Dennis van de Wouw) از مهندسان برق دانشگاه فناوری آیندهوون هلند ابداع شده است، از لحاظ سخت‌افزاری شامل یک دوربین فیلمبرداری استریوسکوپی، یک سیستم موقعیت‌یاب GPS و یک رایانه یا رابط آنالیز تصویر است که همه این قطعات بر روی خودروهای نظامی نصب خواهند شد. در زمان گشت‌زنی خودروی مربوطه در یک محدوده، دوربین‌های آن اطلاعاتی را در مورد جاده ثبت می‌کنند.

با استفاده از GPS، پلتفرم آنالیز تصویر و الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، تصاویر لحظه‌ای از جاده با تصاویری که قبلا از همان مکان گرفته شده‌اند، مقایسه می‌شوند. در صورت تشخیص هر گونه "علائم هشداردهنده"، مانند شواهدی دال بر تغییرات اخیر خاک یا وجود دستگاه‌های کنترل بمب در محل، به سرنشینان خودرو نظامی مربوطه از طریق رابط تعاملی هشدار داده خواهد شد.

مبدعان این سیستم هم اینک با شرکت ViNotion وابسته به دانشگاه آیندهوون و وزارت دفاع هلند برای توسعه این فناوری همکاری می‌کنند.

بمب کنار جاده‌ای یک بمب دست‌ساز است که به شیوه‌های غیرمرسوم نظامی به کار گرفته می‌شود. این نوع از بمب‌ها ممکن است از مواد منفجره مرسوم نظامی مانند خمپاره که به یک سازوکار انفجاری متصل شده، ساخته شده باشند.

بمب‌های کنارجاده‌ای در فعالیت‌های تروریستی یا در جنگ‌های نامنظم به کار گرفته می‌شوند. این بمب‌ها در جنگ دوم عراق به صورت گسترده علیه نیروهای ائتلاف استفاده شد و در پایان سال ۲۰۰۷ میلادی این دستگاه‌های انفجاری مسوول تقریباً ۶۳ درصد از تلفات نیروهای ائتلاف در عراق بود. این نوع بمب همچنین در افغانستان به وسیله گروه‌های شورشی استفاده شد و موجب بیش از ۶۶ درصد از تلفات نیروهای ائتلاف از زمان جنگ افغانستان تاکنون بوده ‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)