شاعر پیشکسوت آستارا درگذشت


شاعر پیشکسوت آستارا درگذشت

اورنگ ضیاء، شاعر صاحب اثر و آئینی گیلان در زادگاه وی، بندر مرزی آستارا درگذشت.

شاپور تشرینی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرزی بندر آستارا در آیین ترحیم این شاعر صاحب نام، اظهار کرد: زنده یاد «اورنگ ضیاء» متولد ۱۳۲۰ و بازنشسته اداره کل گمرک آستارا بود.

وی ادامه داد: این شخصیت فرهیخته پس از چند دهه فعالیت ادبی و فرهنگی، در سن ۷۸سالگی به دلیل کهولت سن و بیماری، دار فانی را وداع گفت.

وی با اشاره به اینکه در روز گذشته، آیین تشییع وی با حضور جمع کثیری از مسئولان، هنرمندان، شعرا و اصحاب فرهنگ در آرامستان این بندر مرزی برگزار شد، افزود: از ایشان دو مجموعه شعر با عناوین «نگاه تشنه» در سال ۱۳۸۲ و «زندگی اندیشه بیدار ماست» در سال ۱۳۸۸ منتشر شد.

تشرینی با تأکید بر اینکه ضیاء از شعرای فعال در محافل شعر شهرستان و استان گیلان بود، خاطرنشان کرد: وی نوه زنده یاد «میرزا محمد رحیم طایر آستارایی» از شاعران و نویسندگان خوشنام بود و بیشتر اشعار ضیاء با محوریت ادبیات مقاومت و وصف ائمه اطهار (ع) سروده شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا در بخش دیگر سخنان خود به جایگاه شعر در شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال های نخست قرن حاضر و پس از حضور نیما یوشیج، پدر شعر نو در آستارا، این منطقه به عنوان قطب جدید شعر در کشور شناخته و چهره های سرشناسی در زمینه معرفی شد.

وی از مرحوم منصور بنی مجیدی به عنوان مبتکر سبک «شعر و قصه» و استاد اکبر اکسیر به عنوان مبتکر سبک «شعر فرانو» در کشور نام برد و اظهار کرد: هم اکنون شعرای شهرستان در کشور شناخته شده هستند و انتشار بیش از ۲۰ مجموعه شعر در یک دهه گذشته توسط شعرای شهرستان دلیلی بر این ادعا است.

وی از درگذشت استاد اسدالله عبداللهیان، محقق و مولوی شناس آستارایی در آذرماه سالجاری که بالغ بر ۲۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف تدوین کرده است، سخن گفت و افزود: جامعه فرهنگی شهرستان در آذرماه سالجاری دو ضایعه بزرگ را داشته است.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عاقبت تلخ پسر بروس لی!