تحقیق و توسعه از الزامات سرپا ماندن صنایع است


تحقیق و توسعه از الزامات سرپا ماندن صنایع است

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: برای سرپا ماندن صنایع ما در چرخه رقابت با دنیا، موضوع تحقیق و توسعه و توجه به آینده‌پژوهی جزو یکی از الزامات است.

علی نجفی نژاد در نشست تخصصی "بررسی راهکارهای ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه" در گرگان اظهار کرد: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و صنعت، دو سرزمین جداگانه و با فرهنگ کاملاً متفاوت هستند. دانشگاهیان به دنبال تولید دانش هستند و موضوع تبدیل دانش به فناوری، در دانشگاه‌ها کمتر دنبال شده است و از طرفی صنعت به دنبال کسب فناوری است تا بتواند چرخه‌ای را بگرداند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط دانشگاه‌ها و صنایع را در سه طرح شناسایی می‌کنند، افزود: یک سطح آن انتشارات، سمینارها و همایش‌ها، سطح دیگر انجام کارهای پژوهشی توسط دانشگاه‌ها به شکل سفارشی برای صنعت به‌منظور رفع یک مشکل و سطح سوم تشکیل پارک علم و فناوری و مراکز رشد مشترک است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به اهمیت راه‌اندازی مراکز تحقیق و توسعه صنایع در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در دنیا دانشگاه بخش فیزیکی و زیرساخت را در اختیار صنعت قرار می‌دهد و صنعت با سرمایه‌گذاری، بخش تحقیق و توسعه خود را در دانشگاه مستقر می‌کند.

نجفی نژاد ادامه داد: در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان سوله‌ای ایجاد و به صنعتگران و تولیدکنندگان بخش صنایع غذایی استان اعلام کردیم که بخش تحقیق و توسعه خود را در این محل مستقر کنند. همچنین اعلام آمادگی کردیم که‌ بخش خصوصی آزمایشگاه های مورد نیاز صنعت را در این دانشگاه راه اندازی کند.

وی در ادامه با تاکید بر هدفمند کردن گفت‌وگوها و پرهیز از کلی‌گویی، گفت: می‌توان بر روی چند کارخانه استان تمرکز کنیم و آنها را با دانشگاه‌هایی که توانمندی دارند، ارتباط دهیم و اقدامات عملیاتی را اجرا کنیم.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به یک نمونه موفق در این راستا، افزود: با حضور اساتید این دانشگاه در بخش تحقیق و توسعه یک کارخانه تولید کاغذ از بازیافت، این کارخانه توانست توان خود را افزایش دهد و تعداد شیفت‌های کاری این کارخانه از یک شیفت، به دو سه شیف افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، این نشست تخصصی با حضور نخبگان، دانشجویان، فعالان صنعتی و مسئولان، به همت بنیاد نخبگان استان در سالن رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار روسیه به آمریکا درباره مصادره دارایی‌های این کشور