12 دفتر ازدواج و طلاق اقلیت‌های مذهبی در تهران فعالیت دارند


12 دفتر ازدواج و طلاق اقلیت‌های مذهبی در تهران فعالیت دارند

تهران- ایرنا- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران گفت: هشت دفتر ازدواج و چهار دفتر طلاق مختص اقلیت های مذهبی رسمی در تهران فعالیت دارند.

عبدالحسین رامشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار قضائی ایرنا افزود: اکنون سه دفتر ازدواج و یک دفتر طلاق برای زرتشتیان، سه دفتر ازدواج و یک دفتر طلاق برای مسیحیان و دو دفتر ازدواج و دو دفتر طلاق برای یهودیان در تهران فعالیت دارند.
وی ادامه داد: پیش از این تعداد دفاتر ثبت طلاق و ازدواج مسیحیان ۹ دفتر بود که به دلیل فوت سردفتران یا مهاجرت آنها بلاتصدی و بسته شد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران اظهار داشت: اکنون ۶۵۳ دفتر ازدواج و ۲۷۵ دفتر طلاق در سطح استان تهران فعالیت دارند و در شهر تهران تعداد دفاتر ازدواج ۴۷۴ دفتر و تعداد دفاتر ثبت طلاق ۱۸۳ دفتر است.
رامشی با تاکید بر نظارت بر فعالیت دفاتر ثبت ازدواج و طلاق خاطرنشان کرد: بازرسان به طور مداوم از دفاتر بازدید دارند و در صورت برخورد با تخلفات، در دادگاه انتظامی به آنها رسیدگی می شود و احکام صادره بر اساس نوع تخلف از تذکر تا انفصال دائم از خدمت هم صادر می شود.
وی اضافه کرد: آزمون سردفتری ازدواج و طلاق سه سال قبل برگزار شد و اقلیت های مذهبی نیز در این آزمون شرکت داشتند.
مطابق اصول دوازدهم و سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیروان مذاهب اسلامی غیرشیعه و اقلیت‌های دینی زرتشتی، کلیمی و مسیحی در احوال شخصیه تابع آیین و احکام مذهب و دین خود هستند.
‌در اجرای تبصره ۴ ماده ۲ نظام نامه مربوط به انتخاب سران دفاتر ازدواج و طلاق و نقل و انتقال آنها افراد واجد صلاحیت به سردفتری ازدواج و طلاق مختص پیروان دین یا مذهب خود منصوب می‌شوند.
این دفاتر تحت نظارت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دارد و طبق بخشنامه نظارت بر اجرای نظام نامه مربوط به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق اقلیت های دینی اداره می شود.
پیش از این ذبیح اله خداییان، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۸ آبان ماه در نشست خبری گفت:‌ برخی دفاتر که در آنها عقد آریایی انجام می شد، شناسایی و با آنها برخورد شد.
وی افزود: عقد آریایی شرعا و قانونی وجود ندارد؛ از این رو، هر دفتری که این اقدام در آن انجام شود، بسته می شود.
معاون رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: برای شناسایی این دفاتر بازرسان نامحسوس به استان ها روانه شدند و اگر شاهد چنین اقدامی باشند، این دفاتر بلافاصله بسته می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)