روایت زندگی دختر قهرمان عشایری


روایت زندگی دختر قهرمان عشایری

تهران- ایرنا- کارگردان «سوسن در سحر می شکفد»، گفت: این فیلم روایتگر زندگی دختر عشایری است که هرچند قهرمان می‌شود اما پدرش او را حبس می‌کند.

روح الله اکبری در نشست فیلم خبر مستند «سوسن در سحر می شکفد» شامگاه ۱۹ آذرماه در پردیس چارسو برگزار شد، درباره چگونگی تولید این اثر، اظهار داشت: روزی مشغول سرچ در اینترنت بودم که متوجه شدم خانم عشایری با سختی های فراوان قهرمان ورزشی شده اما پدرش به دلیل برخی از فرهنگ ها او را حبس کرده است. در ادامه‌ تحقیقاتم او را پیدا کردم اما راضی کردن خانواده او و بقیه عشایر برای آمدن جلوی دوربین بسیار سخت بود.

وی گفت: برخی فکر می کنند موضوع سوسن در سحر می شکفد درباره زنان است در حالی که موضوع ما انسان‌ها بود. این را هم باید بگویم که من یک و سال و نیم قبل از آغاز ضبط، با خانواده سحر زندگی کردم و از آرزوهای بزرگ سحر شنیدم . یکی از آن دایر کردن باشگاه ورزشی بود که البته به وقوع پیوسته است.

اکبری توضیح داد: پروسه فیلمبرداری سوسن در سحر می شکفد یک سال و هفت، هشت ماه طول کشید البته ما در نظر داشتیم که کار ساخت را زودتر شروع کنیم ولی به دلیل بارداری یکی از کارکترها کار را متوقف کردیم البته ما با دو مخالفت هم مواجه شدیم؛ یکی حضور خانواده سحر و عشایر در فیلم بود و دیگری این بود که خانواده ها اجازه حضور دختران در زمینه ورزش را بدهند.

این کارگردان گفت: ما در سوسن در سحر می شکفد می‌خواستیم هم قصه سحر را تعریف کنیم و اینکه در لایه‌های زیرین فیلم، دختران دیگری را نشان دهیم که در وضعیت امروز سحر هستند گویا سحر در انتها مبارزه‌ای با تفکر غلط را داشته است.

اکبری ادامه داد: وقتی می‌خواستیم سکانس پایانی فیلم را در خانه سحر با پدرش بگیریم متوجه شدیم، سحر برادری دارد که کلاس پنجم است، او به نزد من آمد و گفت پدرم نمی‌گذارد مدرسه بروم کاش شما او را راضی کنید تا درسم را ادامه بدهم همین موضوع نشان می‌داد که تفکر آنها کمی اصلاح شده ولی باز هم لازم است برایش تلاش شود. یا برای مثال در صحنه‌ای می‌بینیم که پدر سحر بعد از مدتی از قهرمانی دخترش خوشحال می‌شود ولی در چادر بغلی آنها خانواده‌ای هستند که اجازه نمی‌دهد دخترشان وارد عرصه ورزش شود.

وی با بیان اینکه استقبال مردم سوسن در سحر می شکفد خوب بوده است، خاطرنشان کرد: این فیلم برای مرکز سیمای استان ها ساخته شده و برآورد این فیلم دقیقه‌ای ۸۰۰ هزار تومان است در حالی که ما در پنج شش استان در کوه و بودیم و هزینه زیادی خرج کردیم به طوری که اصلا با برآورد اولیه فیلم جمع نشد. این را هم باید عنوان کنم که کل هزینه فیلم بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان تمام شد یعنی عوامل من با وضعیت تولید و بودجه ما کنار آمدند.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آبان در پردیس سینمایی چارسو به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برپاست. این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی پذیرفته شده‌اند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین نمایش‌های ویژه شامل ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم است.

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه