سالگرد شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم هرمزگان برگزار می‌شود


سالگرد شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم هرمزگان برگزار می‌شود

بندرعباس- ایرنا- سی و سومین سالگرد شهادت علی سالاری از شهیدان دفاع مقدس و چهارمین سالگرد شهادت عبدالحمید سالاری نخستین شهید مدافع حرم استان هرمزگان برگزار می‎شود.

این مراسم سالگرد و آیین بزرگداشت دو شهید دفاع مقدس و مدافع حرم استان هرمزگان با سخنرانی "سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیرو دریایی سپاه پاسداران" پنج‌شنبه شب ۲۱ آذر در مسجد مهدی موعود(عج) محله آزادگان برگزار می‌شود.

هوشنگ سالاری برادر سردار شهید علی سالاری هر ساله مراسم سالگرد این شهید دوران دفاع مقدس را در بندرعباس برگزار می‌کند.

شهید علی سالاری پنجم مهرماه ۱۳۴۳ در اوج مبارزات سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره) در روستای سیرمند شهرستان حاجی آباد به دنیا آمد.

وی دوران کودکی‌اش را در زادگاه خود سپری کرد و وارد دبستان شد.

دوران ابتدایی را تا سال چهارم در زادگاهش گذراند و بدلیل نبودن کلاس پنجم به روستای شهدادی مهاجرت کرد پس از آن برای ادامه تحصیلات راهی بندرعباس شد و به سرپرستی برادرش در خانه اجاره‌ای زندگی کرد و در این زمان یعنی سال ۱۳۵۶ مادرش را از دست داد.

سال دوم راهنمایی وی با مبارزات مردم و اوج تظاهرات ضد رژیم پهلوی همراه شده بود و سال ۱۳۵۸ وارد انجمن اسلامی ۶۰۰ دستگاه و کوی ملت بندرعباس شد و فعالیت‌هایش را در این انجمن شروع کرد.

پس از اتمام دوره راهنمایی وارد هنرستان شد و با تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان امام خمینی(ره) نیز وارد بسیج و سپاه شد و پس از آموزش نسبت به تاسیس پایگاه مقاومت مسجد امیرالمومنین(ع) با کمک دوستانش اقدام کرد.

وی پس از تشکیل ناحیه مقاومت در مسجد امیرالمومنین ۶۰۰ دستگاه وی در سال ۱۳۶۰ به عنوان مسوول ناحیه کار خود را با جدیت تمام‌تر دنبال نمود.

در زمان فعالیتش در بسیج و سپاه به‌رغم تلاش زیادی که برای رفتن به جبهه داشت اما مسوولان با رفتنش موافق نمی‌کردند.

شهید سالاری ۳ روز بعد از عقد راهی جبهه شد

سالگرد شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم هرمزگان برگزار می‌شود

سرانجام ۳۰ شهریورماه سال ۶۲ با اصرار زیاد عازم جبهه‌های جنوب شد و در عملیات‌های والفجر ۳ و ۴ در مهران و مریوان شرکت کرد.

ماموریت شهید سالاری این بار ۶ ماه ادامه یافت و پس از اتمام ماموریتش به بندرعباس بازگشت و به عنوان مسوول پادگان آموزشی سید الشهدا(س) بندرعباس انتخاب شد.

وی همزمان با این سمت پادگان قدس را نیز اداره می‌کرد و در ستاد اردویی نیز فعالیت داشت و بعد از آن مسوول ناحیه مقاومت شهید رایکا شد.

شهید سالاری پس از مدتی به مدت ۹ ماه عازم جبهه شد و در عملیات والفجر ۸ بر اثر اصابت ترکش مجروح شد و مدت ها در بیمارستان‌ها تحت درمان بود.

وی پس از بهبودی دوباره به جبهه رفت و وارد گردان ادوات لشکر ثار الله شد و پس از پایان ماموریتش به بندرعباس بازگشت و به فرماندهی گردان ادوات سپاه هرمزگان منصوب شد.

در این برهه به اصرار زیاد خانواده و دوستان تصمیم به ازدواج گرفت و دوباره برای انجام ماموریت به جبهه رفت و پس از مدتی بازگشت و با یکی از بستگان نزدیک خود بنای زندگی نوین را گذاشت اما ۳ روز پس از عقد، دوباره راهی جبهه شد تا گردان ادوات را به عملیات برساند.

شهید علی سالاری سرانجام بعد از ۱۷ روز ماندن در جبهه چهارم دی ماه در عملیات کربلای چهار سال ۶۵ به شهادت رسید.

مریم سالاری همسر نخستین شهید مدافع حرم استان هرمزگان برادرزاده شهید علی سالاری است که همسرش عبدالحمید سالاری نیز سال ۹۴ در سوریه به شهادت رسید.

شهید عبدالحمید سالاری

سالگرد شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم هرمزگان برگزار می‌شود

شهید عبدالحمید سالاری نیز متولد سال ۱۳۵۵ روستای سردر از توابع شهرستان حاجی آباد است.

مریم سالاری همسر نخستین شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) از استان هرمزگان و برادرزاده شهید دفاع مقدس سردار علی سالاری است که ۱۵ سال با عبدالحمید سالاری(امید) زندگی کرد.

وی می‌گوید: همسرم سال ۱۳۵۵ در روستای سردر از توابع بخش حاجی آباد به دنیا آمد و نامش در شناسنامه عبدالحمید گذاشته بودند، اما در بین خانواده و فامیل به امید معروف بود.

عبدالحمید(امید) دوران ابتدایی را تا سوم راهنمایی در زادگاهش گذراند و به دلیل نبود مقطع دبیرستان، ادامه تحصیل را در دبیرستان شهید ذاکری بندرعباس دنبال کرد.

وی اول دبیرستان که بوده در نیروی انتظامی ثبت نام کرد و حدود شش سال در شمال کشور در شهرهای رامسر، ساری و فریدون کنار در نیروی انتظامی مشغول به کار بوده تا اینکه در سال ۷۹ تصمیم به ازدواج گرفت.

مریم و عبدالحمید (امید) ۱۲ اسفند ۷۹ ازدواج کردند و ثمره این ازدواج ۲ فرزند به نام‌های "محمدامین" فرزند اول مریم و عبدالحمید است که هفتم خرداد۸۱ چشم به دنیا باز کرد و ۲۲ آبان ۸۲ نیز "زهرا" به دنیا آمد.

شهید عبدالحمید سالاری نخستین شهید مدافع حرم از استان هرمزگان است که سوم آذرماه سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۲ صفر در شهر حلب سوریه لیاقت شهادت در راه دفاع از حرم حضرت زینب(س) دریافت کرد.

دومین شهید مدافع حرم استان هرمزگان نیز شهید خلیل تختی نژاد جوانی ۲۴ ساله است که ۱۹ رمضان امسال در منطقه درعا در سوریه به شهادت رسید.

استان هرمزگان در کرانه نیلگون خلیج فارس ۲ شهید مدافع حرم دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی